09 במאי, 2016

הצילו את המציל

עטרה אופק שולחת אתכם לוויקאנד ארוך עם הספר החדש והשנון לילדים (והוריהם) כמו שרק גלעד סופר יודע, פלוס ההוצאה המחודשת, האפוקליפטית והרלבנטית מתמיד של "הדרך לעין חרוד"

כל ספר מאויר של גלעד סופר הוא בעצם סוג של מופע יחיד עליז ומרהיב, שבו היוצר משחק עם הדמויות שברא מול הקהל שלו, משתעשע ומפטפט איתן ואיתנו במלים ובציורים, ובעיקר מצחיק אותנו עד כאב בטן. בספרו החדש יוצא האביר וילהלם על חמורו האצילי, בלוויית נושא-הכלים שלו, להציל את הנסיכה ברונהילדה משבי הדרקון הנורא שכלא אותה, ובתמורה לזכות בידה, כפי שהבטיח אביה המלך. בדרך מתמודדים גיבורינו עם סכנות שונות ומשונות, שבאמצעותן מתברר לנו שהאביר האמיתי הוא נושא הכלים, ולא וילהלם כפוי הטובה, והכל משובב עין ונפש ומגלגל מצחוק.

אבל רגע אחד, אומרת לעצמה הקוראת הדעתנית, מה חושבת הנסיכה ברונהילדה על כל זה? בפעם היחידה שבה מותר לה לדבר בספר ("מה עשית לדרקון שלי?!") מתברר שלא היה שום צורך להציל אותה. ובכל זאת אבא שלה החליט שהיא זקוקה להצלה, והעניק אותה כפרס לאביר המפוקפק שהביס את הדרקון, ואף שעד מהרה התברר שנישואיהם נטולי אהבה, נולדו לבני הזוג חמישה ילדים מעצבנים והם לא הפסיקו לריב, כלומר "חיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה". האמנם מותר עדיין לכתוב לנסיכה עלילה שוביניסטית מחפירה שכזאת?

ובכן, לא. בימינו נסיכות יודעות להציל את עצמן בעצמן, אם בכלל, ולא מוכנות שאחרים יחליטו על גורלן במקומן. אבל מאחר שמכל שאר ההיבטים זהו ספר כיפי להפליא, תוכלו להפוך את הלימון ללימונדה ולדון בסוגיה הפמיניסטית עם ילדיכם אחרי הקריאה. ושלא תהיה טעות: למרות פורמט ה"פיקצ'ר בוק", האופייני לגיל הרך ולילדי גן, גם ספר זה (כמו הקודמים של סופר) שייך לז'אנר "ספרי ילדים למבוגרים", וחבל להגישו לקטנטנים שרוב הקסם יעבור להם הרחק מעל הראש. מתנה מרנינה לבני 8-7 ומעלה, כולל נוער והורים.

"האביר, הנסיכה, הדרקון הנורא", כתב וצייר: גלעד סופר (הוצ' כנרת, 40 עמ', מנוקד) – 49 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 54 ש"ח מחיר מלא)

 

הנביא עמוס

נבואת הזעם רלבנטית מתמיד. "הדרך לעין חרוד" - עמוס קינן

נבואת הזעם רלבנטית מתמיד. "הדרך לעין חרוד" – עמוס קינן

אמא'לה, איזה ספר חזק. עמוס קינן, בסגנונו המיוחד, היבש והחסכוני, מתאר חלום בלהות אימתני כאילו היה מציאות ברורה וצפויה מראש: מדינת ישראל נתונה תחת שלטון צבאי רודני ואכזר, הנחוש למגר כל זכר לחירות ולרוח האנושית ולחסל בשיטתיות את כל העומד בדרכו. הגיבור מספר בגוף ראשון, כמו בשידור חי, על הימלטותו הנואשת מדירתו התל-אביבית לעבר עין-חרוד, המעוז האחרון של רוח האדם, שלא ברור אם הוא עדיין קיים או שמא נכבש וחוסל אף הוא – כמו כל הכפרים הערביים, הקיבוצים ומוקדי מרי אחרים. לא אספר עוד פרטים, כי מי שלא קרא, עדיף שיגלה הכל בעצמו. ואיזו עברית מדויקת, מדווחת, צלולה ועכשווית, אף מלה לא מיותרת ואף מלה לא חסרה. רק הצמרמורת הזוחלת במעלה הגו בשעת הקריאה מונעת מלסכם את החוויה כתענוג.

הכי מייאש לחשוב שהספר הזה נכתב לפני 32 שנה והוא עדיין רלוונטי להחריד. זה ספר שהיה יכול להיכתב גם לפני שנה, לפני חודש, היום. והלוואי שלא יוכל עוד להיכתב בעתיד ולהיות רלוונטי לעולם. ספר שחשוב שיהיה בבית. עכשיו בחצי מחיר, אל תחמיצו.

"הדרך לעין חרוד" מאת עמוס קינן (הוצ' עם עובד, 144 עמ') – 39 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה