05 בדצמבר, 2010

קשר משפחתי

יגאל סרנה מפענח את סיפור חייו החידתי של סבו סמי הוכברג, שנחשד בריגול נגד ישראל, בספרו החדש "סוכן מפוקפק"

אחרי מרתון של 3 ימי בהייה ממושכים במסך, בלי יכולת להתנתק לרגע מהעדכונים והתמונות, החלטנו לכבות לכמה שעות את הטלוויזיה (ולתת לסופר-טאנקר לעשות את העבודה שלו בשקט). כך מצאנו את עצמנו שלשום בערב שוקעים יותר ויותר, במקום בבלורית של כתבנו מהצפון, בספר שכבר חודש מחכה על המדף לרגע הנכון.

תוך חצי שעה ו-20 דפים כבר היינו לגמרי בסרט אחר. ספרו החדש והמעולה של יגאל סרנה "סוכן מפוקפק" הכיר לנו את סמי הוכברג, מראשוני הציונים שעלו לארץ, אשר בסוף ימיו נחשד כסוכן כפול של המודיעין הגרמני ואף נרצח במסתוריות.

בנוסף, היה סמי הוכברג אביו של אמיל, בעלה הראשון של אמו של מחבר הספר.

למרות (או בגלל) שגדל בבית בו לא דיברו כלל על העבר, יגאל סרנה, עיתונאי וסופר תיעודי (שכתב את הביוגרפיה המצוינת של יונה וולך), נמשך תמיד לפענח את חידת חייו ומותו של סבו הלא-ביולוגי סמי הוכברג. אותו איש אשר עלה לפלסטינה ב-1889 והוא בן עשרים, היה ממקימי נס ציונה, אולי הציוני הראשון שניסה להגיע להסכם כולל עם הערבים וסיים את חייו במסעדה בקונסטנטינופול, שם הורעל ומת בשנת 1917. רק בגיל 55, על ידי עבודת מחקר בלשית מרתקת, יצא סרנה לברר את התעלומה המשפחתית, והרכיב לאט לאט את תמונתו של הסב מחלקי מידע שמצא בארכיונים ברלינאיים, ראיונות שקיים עם עדים אחרונים, תמונות ישנות שחשף, מכתבים ואגרות סודיות המשבחות או מפקפקות באופיו של מי שנחשב לראשון הקומבינטורים הישראלי.

"איש סקרן וחסר שקט, שנע בין המחנות והפך קרוב לליבי…. אדם שדאג שתמיד חלק ממנו יישאר בצל: ילדה מתה שצצה פתאום במכתב, התאבדות אשתו, קשרים צולבים, נאמנויות תמוהות… רוח רפאים הרוקדת תמיד בכמה חתונות, מבלבלת בלשים ההולכים אחריה, ואף אותי…. (יגאל סרנה, פתח דבר).

הרומן ההיסטורי-בלשי הזה, שלקח אותנו בערב אחד לביקור בפריז, נס ציונה, ברלין ואיסטנבול, שפך אור על ימי היישוב העברי התוססים, והצליח לסחוף אותנו לחלוטין – הוכיח סופית שפעם (הרבה לפני ה-VOD) היה פה הרבה יותר שמח. ואם אתם חושבים שלא התקשרנו מיד לסבתא לעבור איתה על רשימת האקסים – אתם טועים.

הספר "סוכן מפוקפק" מאת יגאל סרנה (בהוצאת מסמרים, 190 עמ')
להשיג בחנויות הספרים ברחבי הארץ ובהוצאת מסמרים, טל': 054-4668550 (לאתר הספר המיוחד שהקים המחבר – לחצו כאן. לעמוד הפייסבוק של סמי הוכברג לחצו כאן)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה