03 באוגוסט, 2011

סיפור ציבורי

ספר ילדים שחזה את מחאת האוהלים, חוברות שרבוט לחופש ועוד שני תרגומים נפלאים שאסור לפספס. עטרה אופק מדווחת על ארבעה ספרי ילדים טובים ואקטואלים

1. מחאת האוהלים בספר ילדים

מיכל חזון, אמא של "דיג דיג דוג" האלמותי, חזתה את מחאת האוהלים כבר אשתקד בספר ילדים מקסים, שבו אנשים שאין להם כסף לשכר-דירה יוצאים לגור תחת כיפת השמיים ב"כיכר הלחם" בלב תל-אביב. שירלי שמש, גיבורת הספר וגיבורה בכלל, מנהיגה בו מחאה חברתית מיוחדת במינה, עם אלמנטים פנטסטיים – אבל הכל נשען על מציאות עגומה ואקטואלית מתמיד. ספר משעשע ומעורר למחשבה, שבסיומו מתעופף ראש הממשלה הנפוח בשמי העיר. בנספח שבסוף הספר מעודדת המחברת את קוראיה הצעירים לקחת יוזמה ולשנות את המצב, בדיוק כמו שירלי: "אפשר להכין שלטים, לצאת לרחובות, לצעוד בתהלוכות… אפשר לעשות הרבה דברים כדי לשנות. רק דבר אחר אסור לעשות – לשתוק". ראוי לקרוא את הספר הזה בקול גדול בכל מאהל ובכל בית, גם כי הוא רלוונטי וגם כי הוא באמת נפלא.

"שירלי שמש הגדולה מכולם" מאת מיכל חזון (אייר: אבי עופר. 285 עמ', הוצאת ידיעות אחרונות-ספרי חמד, לבני 8-11) – 70 ש"ח (או 39 ש"ח באתר ההוצאה)

2. בונים בניינים

למרות האמונה הרווחת, לא כל אחד יכול לכתוב ספר ילדים בחרוזים, ועוד יותר קשה לתרגם ספר מחורז כאילו נכתב בעברית במקור. בכל פעם שאני נתקלת במקרים כאלה, אני נפעמת ומצדיעה. כך גם הפעם, וכמה צר לי שלא נתקלתי בעבר בשמה של המתרגמת, שארגה מחדש את עלילותיו של איגי פק הארכיטקט בעברית מחורזת שמתגלגלת על הלשון להקסים, והיא-היא שהופכת את "שייקה גל, אדריכל" מסתם עוד ספר חביב – ליצירה עברית שתענג כל ילד והורה.

מעשה בילדון שאהב לתכנן ולבנות מגדלים ומבנים וקשתות לתפארת, עד שהגיע לכתה ב' ונתקל במורה דיצה: "הארמון הזה מהו, אדון ישעיהו?!/ סַלֵק אותו מהשולחן!/ אצלי בשיעור, נֶאֱמַר בבירור –/ ילדים לא עוסקים בבניין!/ שייקה הבין, את ראשו הוא הרכין/ ולא התעניין עוד בכלום./ כל החשק אבד, מראש גג עד מסד./ כיתה ב' היא פשוט שיעמום", וכן הלאה והלאה עד הסוף הטוב ומרומם הנפש, עם ציורים שהם חגיגה לעין וללב. ילד בן שש, אמו, דודתו, סבתו ואפילו סבתא-רבא שלו התאהבו קשות.

"שייקה גל, אדריכל" מאת אנדריאה ביטי (מאנגלית: דבורה בושרי, אייר: דיוויד רוברטס, 32 עמ', הוצאת אגם, לבני 4-7) – 74 ש"ח

 

 

3. מקום בלב

מה קורה כשלמרחב הפרטי שלך נכנס פתאום עוד מישהו? זאב גדול היה בהתחלה חשדן ושמר מרחק מזאב קטן, שהלך דרך ארוכה עד שהגיע לָעץ של זאב גדול. אבל מרגע שהסכים לחלוק עם האורח הקטן פיסה מהעץ שלו וקצה זעיר משמיכת העלים שלו וטיפונת ממזונו, חייו הקודמים כזאב בודד ומרוצה נראו לו לפתע משמימים. הציורים עזי ההבעה והטקסט הענייני-כביכול (התרגום נהדר) יוצרים שילוב מרגש. מיד נזכרתי בעוד שני ספרים מרגשים ונפלאים על חברות, לבני 3-6: טיפ טיפה של חורף, והחבר של דב דובון. חפשו אותם ולא תצטערו.

"זאב גדול וזאב קטן" מאת נדין ברון-קוזם (מצרפתית: רמה איילון, איירה: אוליביה טאלק, 32 עמ', הוצאת כנרת, לבני 4-7) – 68 ש"ח


 

 

 

4. שרבט לי כבשה

מי שירצה להתרגז בגלל חוברות פעילות מגדריות שנקראות "שרבוט בנים" ו"שרבוט בנות" לא יתקשה למצוא סיבות. החוברת של הבנים מציעה לתכנן רובוט, לצייר מפת אוצר, חלליות, מפלצות וגיבורי על, לתכנן מכונה שתמוטט מבצר ועוד, בעוד שאצל הבנות יש המון עיצובים של דברים מתוקים ומושלמים: לצייר את עוגת המסיבה המושלמת, לעצב תסרוקות וכתר, לאפר ולקשט דמויות נשים, לצד מעט פעילויות של דמיון (לצייר קומיקס, להמציא חיית מחמד חדשה לגמרי ועוד). אבל למה להתרגז כשהורי הנסיינים הקטנים עצמם העידו ש"מה לעשות, זה מה שהם אוהבים"? עובדה: עידו (9), שבכלל לא אוהב לצייר, צלל לחוברת שלו ולא נח עד שהשלים אותה, וגם קרין (5) הניחה לטלוויזיה ולמחשב לפרקי זמן משמעותיים בזכות החוברת שלה. שתי החוברות עבות מאוד (כ-100 ציורים כל אחת) ונאות לעין, ליצירתיות ולצביעה – יופי של פעילות לימות החופש ולילדים המרותקים למיטה, חלילה. החוברת החדשה בסדרה, "שרבוט לחופש", מגוונת פחות ומציעה בעיקר השלמות לציורים. 

חוברות פעילות לילדים ולילדות מאת אנדרו פינדר (מאנגלית: אתי פריפלד, הוצאת כתר, לבני 5-10) – "שרבוט בנים"  / "שרבוט בנות" – 84 ש"ח, "שרבוט לחופש" – 59 ש"ח

>> להשיג בכל חנויות ורשתות הספרים <<

 

 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה