28 באוקטובר, 2013

להתבטא כדי לשרוד

ברבור אילם אחד גרם לעטרה אופק להריע בקולי קולות. ויש גם טיפ רותח לכנס השני לתרבות וספרות ילדים, סי יו ד'ר

אחד הייחודים הנפלאים בסדרת "הרפתקה" היא הבמה הנדירה שניתנת בה למתרגמים: כל ספר בסדרה נחתם באחרית דבר מאת המתרגם, המאירה את הספר מנקודת מבטו ומעניקה לקורא עוד סדק הצצה מרתק לספר שסיים זה עתה, שכן איש אינו מכיר ספר באופן אינטימי כמו מי שעמל על תרגומו. גיבור "החצוצרה של לואי" הוא ברבור אילם שנולד למשפחה של ברבורי-חצוצרה, מין נדיר שמשמיע תרועות "קו-הו" שונות לצרכי חיזור ותקשורת, כך שבעל-מום כמו לואי צפוי מראש לגורל מר ובודד, בלי סיכוי להקים משפחה. אבל בזכות אביו האמיץ (והמגוחך להקסים), שמשיג לבנו האילם חצוצרה אמיתית במבצע נועז, ובזכות הילד סם, חובב מושבע של טבע וחיות, שעוקב אחר הברבורון המיוחד מאז שבקע מהביצה, ובעיקר בזכות נחישותו השאפתנית שלו, לואי מצליח להפוך את הגלגל על פיו.

אפשר לקרוא את הספר כפשוטו – עלילותיו של "ברווזון מכוער" מזן אחר, שמצליח להפוך לברבור גאה בסופו של מסע חניכה ממושך וסבלני – אבל שוחרי מתח ודרמה עלולים להתאכזב: אין בעלילה טיפוסים ממש רעים, הסכנות אינן איומות, ולמרבה התדהמה איש אינו מנסה לגנוב את שקיק הכסף שלואי נושא על צווארו, ובו אלפי דולרים(!). ואפשר גם לקרוא אותו כמו המתרגמת המצוינת הגר ינאי, שבעיניה זהו ספר על התפתחותו של אמן שמרגיש שהוא חייב להתבטא כדי לשרוד, ומוצא לו את הכלים המתאימים. תיאורי טבע מרהיבים והומור דק (בעיקר בדינמיקה הזוגית המשעשעת בין אביו הרברבן של לואי לבין אמו המעשית) מוסיפים עונג לקריאה, והנה שני פרקים ראשונים לדוגמה. האיורים של מירה פרידמן יפהפיים להטריף. לבני 7-11.

"החצוצרה של לואי" מאת א"ב וייט (מאנגלית: הגר ינאי, איירה: מירה פרידמן, סדרת "הרפתקה", הוצאת אוקינוס-מודן, 180 עמ', מנוקד), 52 ש"ח באתר "המגדלור" (במקום 74 ש"ח מחיר מלא)

הפנקס פתוח

למתעניינים בספרות ילדים מומלץ להגיע לכנס השני של כתב-העת המקוון "הפנקס" לתרבות וספרות ילדים, שייערך בשבוע הבא במדיטק חולון, ובו ידונו אנשי ספרות, מאיירים וסופרים בנושאים רלוונטיים ומרתקים. בשנה שעברה השתתפתי גם אני והיה תענוג. כל הפרטים כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה