10 בנובמבר, 2013

כל האולם במה

שלומית כהן אסיף צפתה בהתרגשות בהצגה "כטוב בעיניכם", בהפקה משובחת ומיוחדת לילדים, והבינה מחדש למה כולנו שחקנים. מוכנים לאודישן

"העולם כולו במה" מן המשפטים היותר מצוטטים עד כדי כך שנשכח מאיתנו שיש לו בעלים שקוראים לו שקספיר והוא נכתב לראשונה במחזה "כטוב בעיניכם",  בימים אלה מועלית ההצגה (בהפקה משותפת של תיאטרון המדיטק ובית לסין). רק על האומץ הזה להביא מחזה של שקספיר לילדים, מגיעות תשואות הידד ותשואות תודה למנהלים האומנותיים: רוני פינקוביץ מהמדיטק וציפי פינס מבית לסין.

מדובר בקומדיה לשמונה שחקים שעלילתה מוזרה ויודעת תהפוכות גורל. זו מתרחשת ביער קסום אליו נמלטים מן הדוכס הרשע. ראשיתה של העלילה בקרב האבקות בו זוכה אורלנדו, צעיר כריזמטי ומלא קסם. אחייניתו של הדוכס מתאהבת בו. לימים הדוכס מגרש את האחיינית מן הארמון, ואליה מצטרפת בתו סיליה. השתיים מסוות את זהותן ביער ומתחפשות לאח ולאחות. רוזלינד המאוהבת עד כלות באורלנדו, מסווה עצמה לגבר ומתנהגת כגבר (בעצם יותר מגבר…). מעגל עלילתי נוסף מתרחש במחזה: מערכת היחסים העויינת בין אורלנדו לאחיו הבכור, אוליבר הנוכל. "אני שונא אותו ואיני יודע למה", מצהיר אוליבר. ויש עוד רעים ועוד טובים באגדה הזו שנכתבה כנראה בשנת 1600. וכמו כל מחזותיו של שקספיר, גם "כטוב בעיניכם" נכתב עקב מצוקתו כשחקן. הוא חיפש מחזות ראויים לבמה. כיון שלא מצא, כתב בעצמו. והברכה על כולנו. וגם כאן למוטיב מערכת היחסים בבית ובמשפחה המוכר לנו היטב ממחזותיו האחרים, יש חלק מרכזי ומהותי.

לתרגום החדש של המחזה אחראי המשורר-מתרגם דורי מנור. תרגום נפלא וקצבי, כמו העיבוד והבימוי של עידו ריקלין, במאי הבולט בבימוי קלאסיקה לילדים. יש פה פרולוג ואפילוג, וכבר בפתיחת המחזה וגם בסיומו מהדהד אותו משפט נצחי: "כל העולם במה וכל איש משחק בחייו שלל תפקידים…אנחנו החומר ממנו עשויים החלומות". התפאורה של טליה אוטולנגי מחזירה את הצופים לראשית המאה ה-17, פשוטה ומינימליסטית מתחלפת מדי פעם, גם שלושה כסאות או שבעה כרים יכולים למלא במה שעלילתה מתרחשת בארמון הדוכס וגם ביער הקסום. אין פה פעלולים או גימיקים למיניהם. יש פה תיאטרון נטו שחלקיו השונים מביאים: שנינות, רומנטיקה, פיוט, מתח והרבה הומור. ומוסיקה קסומה של נתן סולומון. אי אפשר להתעלם מקולו המרגש של השחקן דן קיזלר. ומן המשחק המצויין של חבורת השחקנים המגובשת. נראה שהם אוהבים מאד את שקספיר, לא פחות מהצופים שצוחקים ומתמוגגים מן הדבר הזה. ההצגה אינה לקטנים, לטעמי מגיל 9 ומעלה. ישבתי עם אוֹרי בת ה-10 ובתום ההצגה זכיתי לחיבוק ממנה. אני משוכנעת שהיא  התכוונה לחבק את שעת הקסם הנדירה שחוותה. ובחיבוק הזה לחשתי לה: "אנחנו החומר ממנו עשויים החלומות". אז להצגה הזאת לא הולכים, פשוט רצים!

ההצגה "כטוב בעיניכם" – המועד הקרוב – 23.11.13 (ואז 22.2.14, 10.05.14)
לרכישת כרטיסים – תאטרון המדיטק, גולדה מאיר 6, חולון, טל': 03-5021555

 

[youtube I1wj9b_oa7o]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה