20 באוקטובר, 2014

חזל"ש שמח

עטרה אופק מסיימת פירורי ספרים אחרונים מהחג ומשאירה אתכם עם האוטוביוגרפיה המפוכחת של אורי אבנרי וספר מתח אפוקליפטי וחצי ציני. שגרה נעימה

בשבוע שעבר הייתי אושפיזית בכל מיני ארמונות תל-אביביים שהתחפשו לסוכות ואירחוני לתפארת, וכשלא דיוושתי ברחבי העיר והתמוגגתי מפלאותיה או ביקרתי בקולנוע ("אפס ביחסי אנוש" מתוק להפליא, בראבו לסצנת הכמעט-אונס המרגשת! ב"התבגרות" הנחמד נקשרים מאוד לכוכבי הסרט שמתבגרים תריסר שנים מול עיניך, מה שקורה לרוב רק עם קרובי משפחה וחברים ותיקים, אבל לא דחוף לרוץ בשבילו לקולנוע; ו"מיתה טובה" מקסים!), הסתפקתי כמובטח בספרו החדש ומרחיב-הדעת של גרבוז. על כן יימסר המיקרופון הפעם לשניים מיקירי המדור שעל טעמם אני סומכת – אמא שלי וחבר קרוב. כנסו כנסו:

#1 ללא מורא, ללא משוא פנים

דרך משקפי הקריאה של בינה אופק:

"גילוי נאות: מעולם לא הלכתי שבי אחר רעיונותיו של אורי אבנרי. אדרבא, תקופה ארוכה ממש לא סבלתי אותו. אבל כשקראתי את האוטוביוגרפיה הכבדה שלו (כמעט 600 עמ'!) נהניתי מאוד, גם אם לא תמיד הסכמתי איתו. בדיעבד, נראה שקל לסלוח לדברים שהיו ולא ישובו.

"קודם כל, אני שמחה שאבנרי אופטימי: זה סימן שלא הכל שגוי בעיניו, אז והיום. הספר מגלה אדם אמיץ ורגיש (למרות הכחשותיו), בעל זיכרון פנומנאלי, יהודי וציוני. הוא יודע לנתח ולתאר במדויק את ההתנגשויות שהיו לו בפוליטיקה הישראלית; כיֶקה מוקפד ומסודר, הוא שמר כל פתק ומכתב וכל הוכחה, גם אם לא היו לרוחו. כל הכבוד. נראה שהוא אפילו חוזר ומבקר את עצמו וחלק מההתנהלות שלו אז. הספר מבהיר דברים שהיו עלומים מבחינתי, כמו תופעת הכנענים של יונתן רטוש, שאותו הכרתי מקרוב (וממש תיעבתי), אבל באותם ימים לא הצלחתי להבין את רעיונותיו. אבנרי מנהל איתו בספר ויכוח רציונאלי מאוד, ובזכותו השכלתי.

"מי שגדלו בארץ-ישראל והתבגרו בה, בעיקר אם זכו להגיע לגבורות ועדיין מעורים וערניים (אבל גם צעירים יותר) יקראו את הספר המלא והגדוש הזה בעניין רב. הוא כתוב היטב, נקרא בשטף וחושף פרשיות נעלמות, לפחות לי (בת ההתיישבות העובדת) ולרבים מבני דורי. טוב שיהיה בבית."

"אופטימי – אוטוביוגרפיה" מאת אורי אבנרי (הוצ' ידיעות ספרים, 581 עמ') – 88 ש"ח באתר ההוצאה, או 89 בחנות "סיפור פשוט" (במקום 98 ש"ח מחיר מלא)

#2 אפוקליפסה מחר

המחר הוא קטסטרופה. "כוכבי הכלב" - פיטר הלר

וכה פסק החבר נ':

"אני אוהב שספר סוחף אותי לתוכו ואני קורא אותו במכה, וזה מה שקרה גם הפעם. העלילה מהנה, למרות שהיא מתרחשת בתנאים קשים: רוב תושבי העולם מתו ממגיפה והשורדים עוינים זה לזה, כשחייהם מלאי בדידות ופחד וכוננות מתמדת למפגש עם הרע. הגיבור מספר את הסיפור בגוף ראשון, עם הרבה הומור עצמי חצי-ציני, בכתיבה זורמת שמאפשרת להכיר היטב את הדמויות והנוף ולהבין את התמונה הגדולה – גם את חלקה העכשווי, המתהווה בעולם החדש, וגם את העבר המוזכר ברמז, לפני הקטסטרופה: מה כל דמות השאירה מאחוריה ומה לקחה איתה לצרכי ההישרדות במציאות החדשה. מומלץ בכיף."

"כוכבי הכלב" מאת פיטר הלר (מאנגלית: טל ארצי, הוצ' כתר, 270 עמ') – 57.60 ש"ח באתר ההוצאה במקום 96 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה