29 ביוני, 2015

זה לא הצבע

עטרה אופק מתמכרת לסדרת ספרי צביעה מדיטטיביים שיעזרו לכל המשפחה להירגע קצת בחופש הגדול, פלוס המלצונת שתגרום לילדים להתגעגע לשיעורי תנ"ך. הי, מי יצא מהקווים בעמוד 57?

גם אני שמעתי על השגעת הזאת של ספרי צביעה למבוגרים, אבל עד שלא ראיתי אותה מקרוב במו עיניי, לא האמנתי. אז כן, מתברר שהכל נכון: שימו ספר כזה וקופסת צבעים במרחב שבו מסתובבים כמה אנשים מבוגרים ומיושבים בדעתם, חלקם אפילו מגדירים עצמם כ"עסוקים", ולא תספיקו לספור עד עשר לפני שכמה מהם (ובעיקר מהן) יתחילו לריב מי יצבע ראשון איזה דף.

והאמת, אפשר להבין אותם. יש בזה משהו מדיטטיבי, שלא לומר אינטראקטיבי: מתי כבר יוצא לנו לשבת בריכוז מול משהו שאינו מסך, ללא מלים ובלי חפירות מייגעות, לשקוע בעשייה אסתטית מתגמלת ולשכוח מהעולם? מתי??? עם ספר כזה את יושבת ומקשיבה למוזיקה, לתכנית רדיו מהממת או לחברים שמקשקשים ברקע, משרטטת לתומך קווקווי צבע על נייר, והנה הפלא ופלא – הפחת חיים בציור שחור-לבן! גם אם אין לידך גננת שתציץ מעבר לכתפך, תלטף את חלקת ראשך ותגיד איזה יופי, באופן אוטומטי את מתחברת לילדה שבך, זו שאהבה להשתדל לא לצאת מהקווים, ואולי זה סוד הקסם.

ואם נדמה שבצביעה אין יצירתיות – זו טעות כמובן, כי אין שני אנשים שיצבעו בדיוק אותו הדבר, באותו סגנון, באותה רוח. ופתאום את שמה לב לדקויות ומשגיחה איך צביעת הציור מצמיחה בך סבלנות, אורך רוח, חיכוך בין תכנון לספונטניות, מצב הרוח שמשפיע על בחירת הצבעים וקרני הגמא שמשפיעות על ציפורני החתול. בלינקים הבאים אפשר לטעום מהחוויה ולהדפיס דוגמאות לניסיונות צביעה מאלף לילה ולילה, מבודהיזם או מגנים מופלאים, בעזרת טושים או צבעי עיפרון ופסטל. הספרים נועדו אמנם למבוגרים, אבל בצירוף קופסת צבעים משובחים יש פה אחלה מתנה לחופש הגדול למשפחה המורחבת, אם לא תשכחו להשאיר דפים לא צבועים גם להורים ולאורחים מזדמנים, מגיל 7 ומעלה.

סדרת "כל צבעי השקט" – ספרי צביעה למבוגרים: גנים מופלאים, אלף לילה ולילה, בודהיזם (איורים: סופי לבלנק, מרת מלקי וז'אן מונטנו, הוצ' כנרת, 128 עמ' בכל ספר) –63 ש"ח לספר בחנות "סיפור פשוט" (במקום 69 ש"ח מחיר מלא)

 

תנ"ך עכשיו

התורה שבכתב. "ניידים בזמן" - סיגל אדלמן

התורה שבכתב. "ניידים בזמן" – סיגל אדלמן

המומחית שלנו לספרי נוער ופנטזיה, שי סלע (15), גילתה ספר הרפתקאות שהחזיר לה את החשק לתנ"ך! לא מאמינים? בבקשה:

"החופש הגיע, ועם כל השמחה המטורפת שבית הספר נגמר, קיבלתי ספר שהצליח לעשות את הבלתי-ייאמן ולגרום לי להתגעגע ללימודים. העלילה מספרת על ארבעה צעירים, כולם מרקעים שונים, שמוצאים ספר תנ"ך עתיק ומגלים שהם מסוגלים לשוטט דרכו אל תוך סיפורי התנ"ך. בהתחלה היה נדמה לי שהסגנון מעט ילדותי מדי, אך ככל שהתקדמתי הבנתי שהסופרת מעוניינת להגיע לקהל מגוון ככל האפשר, וטוב שכך. גיבורי הסיפור הם דתיים וחילונים, שמאלנים וימנים, ולמרות השוני ביניהם, במהלך הסיפור הם לומדים שיש להם יותר מן המשותף מכפי ששיערו.

"הספר מציג דעות והשקפות עולם שונות מאוד, בצורה שווה והוגנת ככל האפשר. אמנם לעתים מתעוררת תחושה שהדעות לא מיוצגות באופן שוויוני, אבל בגדול ממש כיף לקרוא אותו. הוא כתוב היטב, יש בו תובנות עמוקות ומרגשות, וכנערה הוא בהחלט גרם לי להיות יותר מודעת למה שקורה במדינה שלי. ניכר גם שהסופרת ערכה מחקר מעמיק על הרקע לעלילת הסיפור. והכי מדהים זה ש"ניידים בזמן" ממש גרם לי להתעניין בתנ"ך. הוא עורר אותי לחשוב, להתעניין ואפילו להתגעגע לשיעורי תנ"ך! מומלץ בחום לגילאי 11-17." פרטים נוספים וגם פרק ראשון לטעימה – כאן.

"ניידים בזמן" מאת סיגל אדלמן (הוצ' דני ספרים, 478 עמ') – 61.20 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה