21 באוקטובר, 2014

ויוה לדיווה

האלבום החדש של אריתה פרנקלין עושה ריספקט לקלאסיקות של כל הדיוות הגדולות, מברברה ועד אדל. היא כולה שיר אהבה

עוד לפני שנולדו פה דיוות נערצות כמו עופרה, ירדנה או נינט (ואולי בעצם עוד לפני שנולד המושג דיווה) – היתה אחת בשם אריתה פרנקלין. אצלנו בבית הסתובב בפטיפון תקליט שלה שקיבלנו מאיזה דוד באמריקה, בכל פעם שההורים רצו להרגיש קצת נשמה בזמן הספונג'ה. אריתה לואיז לטונדרה פרנקלין, בשמה הדיוואי המלא, שמאחוריה כמעט 60 שנות שירת גוספל מלהיבה וכנסייתית שעושה חשק לקום ולקרוא – "א-מן סיסטר!", הופעה אחת בלתי נשכחת ב-"אחים בלוז", ועשרות להיטים, מ-Think ועד Natural Woman, היא כנראה הדבר האמיתי.

וממש היום, בגיל 73, היא לגמרי עושה (לנו) את זה שוב. באלבום שהספיק לעשות באזז בחודש האחרון ומושק בציפייה ואזניים דרוכות ממש ברגעים אלה ברחבי העולם, מגישה אריתה ביצועים אישיים ומפתיעים לקלאסיקות של מי שהוכתרה בעיניה לדיווה של דורה. זה מתחיל בקאבר ל-At Last של אתה ג'יימס; מתחמם במאש-אפ בין I Will Survive של גלוריה גיינור ו-"סורבייבור" של דסטניז צ'יילד; ומתגבר בהומאז' בלוזי ל-People של ברברה סטרייסנד. יש גם מחוות מפתיעות לווקאליסיטיות שהכי עשו את זה לאריתה דווקא מהדור הצעיר – כמו אלישיה קיז, שינייד אוקונור, או הכי פינוק – ביצוע פרנקליני ל-"רולינג אין דה דיפ" של אדל, משולב בגאוניות עם Ain't No Mountain High Enough (שכבר דלף לרשת והספיק לשבור את כל המצעדים). חבר'ה, שמיעת חובה.

הגרסאות של אריתה מרימות את נשות המקור לגבהים ופרשנויות חדשות (חכו לרצועה האחרונה של Nothing Compares 2 u), מרסקות את הלב לחתיכות כמו שרק היא יודעת ונכנסות דיפ-דיפ פנימה. אם נשארו לכם תלושים מהחג לבזבוז או הרגשתם שלא קיבלתם אף מתנה שקלעה באמת – תעשו קצת ריספקט לנשמה, ג'אסט אה ליטל ביט, והאזינו לאריתה. היא כולה שיר אהבה.

האלבום Aretha Franklin Sings the Great Diva Classics – החל מהיום (21.10) ב-7.99 דולר באייטונס / אמאזון (ובהמשך בחנויות המוזיקה והספרים)

[youtube oNWeGngQqOI]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה