18 בינואר, 2018

דונר רש

מסעדת "אונזה" התוססת והפנקנית שבלב שוק הפשפשים ביפו, מציעה מנות נהדרות שמעניקות פרשנות מודרנית למטבח העות'מאני המסורתי. הכי ראש טורקי

אל תראו אותנו ככה, יכנעס שנמרחים כל ערב מול מאסטר שף, מקלפים פומלית ונרדמים עם הלחי על הנייד. זה רק בשני ורביעי. אבל בחמישי? או-הו! אנחנו הופכים לחיית לילה פרועה, מדלגים בין ברים וגט-טקסיז, ומאחרים לבייביסטר בלי בושה. טוב נו, לפחות ככה הרגשנו בחמישי האחרון, כשהוזמנו ליציאה נדירה בחיק חברים, במסעדה היפואית-טורקית המגניבה ONZA. ופייר? היה קבבה! (סליחה, היינו חייבים).

תפסנו את קומת הגלריה הפרטית, ונתנו למלצרית הנעימה לערוך מולנו ארוחת חלוקה עשירה, שלקחה אותנו בכל ביס לחופשת האול-אינקלוסיב ההיא בקמר. המקום השמח הזה, שנפתח לפני שנתיים הודות לקבוצת מסעדנים ושיתוף-פעולה מתמשך עם השף יוסי שטרית ("משייה", "קיטשן מרקט"), החליף לאחרונה ידיים במטבח וקונספט תפריטי: לאחר מחקר מעמיק במטבח העות'מאני שערכו השפים אריק דרחני ("מול ים") ומולי מגריסו ("יפו תל אביב", שם גם הכירו), "אונזה" מציעה כעת פרשנויות מקוריות למנות טורקיות קלאסיות מכל חבל הארץ הקולינרי הטעים, אך שנשענות על חומרי גלם מקומיים וטריים מהשוק הסמוך וטכניקות בישול מודרניות.

התיישבנו כאמור לערב בסגנון שולחן פתוח ("מייהנה" בעגה האיסטנבולית), והנה לפחות חלק ממה שיצא לנו לספוג (עד סוף הרוטב): סלט כרוביות מטוגנות עם בצל סגול, טחינה ושקדים (44 ש"ח); טורטליני סלק וקרם טולום על עגבניות, ארטישוקים, זיתים ותרד תורכי (68 ש"ח); "אקמק באליק" – חלת בריוש עם קציצות דגים, טחינה, יוגורט, מטבוחה וסלט שורשים (56 ש"ח). השתגענו גם על מנת "סיפוד חנינא" – שרימפס, קלמרי ומולים בעגבניות וקרם צנובר בהרט (88 ש"ח). כוכבת הערב היתה איך-לא שווארמת דונר טלה-פרגית עם יוגורט, בצל חריף וסלט עשבים, על לאפה דקיקה (68 ש"ח). מהטאבון קיבלנו "לחמא בעג'ין" – בצק פריך פתוח ובו בשר קצוץ, בצל מקורמל, טחינה ועגבניות שרופות (68 ש"ח). מסקשן הפתיחים, או ה-Meze (מזאטים בשבילכם, 14-28 ש"ח) הגיעו בין השאר סלט חצילים שרופים על יוגורט, חמאה ופיסטוקים; ארטישוקים על סלסת פלפלים ולבנה; וגם ברוסקטה עם "פסטורמה" – פרוסות דקיקות ומעולות של בשר ממולח, עלי רוקט ובצל כבוש. ורק אל אלה לספר ידענו.

בסוף הערב, ייתכן שקינחנו עם מלבי קוקוס, טחינה גולמית, לוטוס ופירות יבשים; לצד נמסיס שוקולד עם פיסטוק, דבש ובהרט; פלוס סטולאץ' (פודינג אורז טורקי, קרמבל חלווה וגלידת בננה טופי). לא מאשרים, לא מכחישים. בואו נגיד רק שסיכמנו על גרסה מלאה לביטוי: "להרוג טורקי ולנוח. לפתוח כפתור, להזמין כנאפה ומאפה מלוח". אודרוב!

ONZA – רבי חנינא 3, יפו, טל': 03.6486060

אתא טורק יודע על זה? שווארמת דונר פרגית-טלה, אונזה

אתא טורק יודע על זה? שווארמת דונר פרגית-טלה, ONZA

 

 

 

פתחו שולחן. אונזה (צילום: אנטולי מיכאלו)

פתחו שולחן וכפתור. הצצה לראשונות, אונזה (צילום: אנטולי מיכאלו)

 

ללקק צלחות. "סיפוד חנינא", אונזה (צילום: אפיק גבאי)

תפסנו ראש טורקי. "סיפוד חנינא", אונזה (צילום: אפיק גבאי)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה