11 בפברואר, 2013

א פיינע משפוחע

עטרה אופק חוגגת את יום המשפחה עם כל סוגי התאים הגרעיניים שתוכלו לדמיין, ועוד ספר אחד על הישרדות משפחתית אמיתית

הספר המרנין הזה נפתח בהצהרת כוונות ברורה: "פעם, לפני שנים, רוב המשפחות בספרים נראו ככה" (בציור רואים אבא ואמא, ילד וילדה, כלב וחתול, וברקע בית עם גינה), "אבל במציאות יש משפחות מכל מיני סוגים וגדלים וצורות. בספר הזה יש משפחות רבות שחיות בצורות שונות. אולי יש ביניהן משפחה שנראית כמו המשפחה שלכם?" – ובלי להכיר אתכם, אני יודעת שכּן.

כי מדובר במין אלבום משפחתי אלטרנטיבי (ואינטראקטיבי!) שמכסה כל אופציה אפשרית, לפי הסדר: כל סוגי המשפחות המודרניות (כולל אימוץ ומשפחות אומנה), על מספר האנשים שבהן (גם שניים זה נחשב), שגרות בכל מיני בתים (או שאין להן בית), שילדיהן לומדים בכל מיני מסגרות – או שלא, עם הורים שעובדים בכל מיני עבודות – או שלא, שיוצאות לחופשה קצרה או ארוכה במקומות רחוקים או קרובים (כולל בחצר הבית), שאוכלות כל מיני דברים שנקנו בכל מיני מקומות (או שגידלו לבד), שלובשות כל מיני בגדים (גם משוגעים לגמרי), שיש להן חיות מחמד שונות ויחסים שונים ומשונים איתן – או שלא, שחוגגות כל מיני חגים ומועדים, שיש להן כל מיני תחביבים, שמשתמשות בכל מיני אמצעי תחבורה, ושמביעות כל מיני רגשות בכל מיני צורות.

עד כאן האלטרנטיבי. ואיפה האינטראקטיבי? או: בנוסף להנאה מפרטי הפרטים בציורים המצחיקים והנפלאים, שהם עיקר הספר, חדי העין מוזמנים בפתח הספר לחפש את החתול הג'ינג'י המלווה כל פרק, וגם לבלוש ולגלות היכן מסתתר השם שלו. ובסוף, מתחת לאלבום תמונות של משפחות שונות ברגעי אושר וכעס ועצב וצחוק ומריבה ושלווה, ואחרי הסיכום ש"רוב המשפחות הן כל הדברים האלה, לפעמים", מסתיים הספר בשאלה מעוררת מחשבה, שמקפלת בתוכה גם נחמה (צרת רבים): "איך המשפחה שלכם היום?"

מזכיר טיפה את "כל אחד והמשפחה שלו" המחורז של יהודה אטלס ויעל משאלי, שגם בו השתדלו המחברים להקיף את כל סוגי המשפחות האפשריים, אבל קצת יותר מפורט ומעודכן לימינו, ובעיקר מרתק ומשעשע להפליא, לקריאה חוזרת שוב ושוב לבד וביחד. התרגום נהדר. לבני 4-7 ולכל המשפחה.

"ספר המשפחות הגדול" מאת מרי הופמן (מאנגלית: אירית ארב, איירה: רוז אסקווית, הוצאת כנרת ואיגואנה, 30 עמ', מנוקד) – 74 ש"ח (או 51 ש"ח בדני ספרים).

אמא ואבאז. מתוך "ספר המשפחות הגדול"

אמא יש רק שתיים

 

 

הישרדות VIP. "הנקה ופיט" - רן כהן אהרונוב

אמא של רן כהן-אהרונוב, הנֶקֶה, היתה ממש פצפונת כשנאלצה להיפרד מהוריה ולהסתתר בבתים של אחרים באמסטרדם – בסך הכל בת שלוש. למזלה, באחד הבתים האלה גרו וים וסופי פרימוויס ובתם פיט, שהעניקו לה בית חם ואהבה והצילו את חייה. בנה רן מספר את סיפורה ברגישות נפלאה, כמו שצריך לספר לילדים, כך שלמרות הנושא, הוא רחוק מלהיות "ספר שואה": זהו בעצם סיפור על תהליך היקלטות של ילדה רכה ומבוהלת בסביבה זרה, על אנשים טובים ועל חברות יוצאת דופן בין שתי הילדות, האורחת והמארחת. נוגע ללב במיוחד התיאור על שובם של ההורים האמיתיים, שהילדה כבר בקושי מכירה אותם. בסוף-דבר מספר המחבר שהנקה ופיט ממשיכות להיות חברות עד עצם היום הזה, ומי שייכנס לדף הפייסבוק שלו יגלה שם קרבה משפחתית גם עם הדורות הבאים של משפחת פרימוויס. ספר מקסים לבני 6-10.

הספר "הנֶקֶה ופיט, סיפור של חברות אמיצה" מאת רן כהן-אהרונוב (איירה בשחור-לבן: ולי מינצי, הוצאת כתר, 65 עמ', מנוקד) – 84 ש"ח (או 59 ש"ח בדני ספרים).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה