04 באפריל, 2016

שוחה בחומר

מי היה משער שמפקד גלי צה"ל ומנכ"ל רשות השידור לשעבר, הוא גם מחברו של ספר אוטוביוגרפי עדין שכולו שירה? בטח לא עטרה אופק. וזה עוד כלום לעומת נפשו המיוסרת והרומנטית של דיימון גאלגוט. סופרים בשם אומרם

חומר החיים של יצחק לבני הוא חומר קריאה מרתק להפתיע, בלי שום קשר לרזומה המרשים שלו בתקשורת ובתרבות. מי היה משער שמאחורי מסיכת הפנים האדישים והעיניים המנומנמות של האיש, שהכרתי כמפקד גלי צה"ל בשירותי כחיילת בתחנה הצבאית, מסתתרת דווקא נפש ערנית וקשובה, מתעניינת ומסוקרנת, המתבוננת בעצמה ובסביבתה הקרובה ברזולוציה של זכוכית מגדלת רגישה, ויודעת ליצור מכל זה פרוזה שירית להפליא (ואולי זה לא כה מפליא אם זוכרים שהיה בעלה-לשעבר וידיד נפשה של המשוררת הדגולה דליה רביקוביץ' ז"ל).

כי בסופו של דבר זה מה שהוא, הספר הזה – שירה בפרוזה. משפטים ארוכים, שלמרות הכל הם שיר, בזכות קולו הייחודי של המספר. הקטעים האוטוביוגרפיים, שנבחרו לפי סדר כרונולוגי מתוך ספר לא-גמור שלבני כותב זה עשרות שנים, מנוסחים בצורה כה פרטנית ומדויקת, שנוגעת בלב-לבם של הדברים שהיא מתארת – ועם זאת כתובים בצורה כמעט אגבית, טבעית ולא מתאמצת – שנדמה שהסיפורים מפכים מאליהם מתוך לבו של המחבר, באינטימיות שכולה אמון בלתי-מסויג בקורא.

כבר הקטע הפותח, שמתאר חמור גוסס שראה לבני כילד צעיר ליד ביתו, לצד הכביש ברחוב קינג' ג'ורג' פינת בורוכוב, תופס את הקורא ישר בגרון ומושך להכיר עוד ועוד את הנפש הכותבת הזאת; וכמוהו גם הסיפורים הבאים, סצנות תל-אביביות או משפחתיות מהימים שלפני קום המדינה, ואחר-כך סצנות ביתיות כמו-מצולמות מחייו של המחבר כאב צעיר (וגם משל שועלים אחד, מבריק ויפהפה), ואף שמדובר כביכול בזכרונות, התיאורים מלאי חיים, כאילו הם מתרחשים לנגד עינינו ברגע הקריאה, ובזכות שפתם המיוחדת כולם שקולים בעיניי לשירה רעננה, מסקרנת, ארוכת נשימה. ספר שיענג את אוהבי העברית באשר הם, כולל מוקירי הספרות והשירה העכשווית, שיתמוגגו בוודאי גם מאחרית הדבר הארוכה, המעמיקה ומאירת העיניים שכתבה העורכת. מתנה נהדרת לאהובים, להורים ולסבים.

"קטעים מתוך חומר החיים" מאת יצחק לבני (ערכה: אלאונורה לב, הוצ' נ"ב ספרים, 158 עמ') – 53 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 59 ש"ח מחיר מלא) ובאתר טפר

 

 
לטיול יצאנו

המסע המופלא של דיימון. "בחדר זר" - דיימון גאלגוט

בתוך החדר האינטימי שלו. "בחדר זר" – דיימון גאלגוט

"חיי אנשים דלפו אלה לתוך אלה", כותב דיימון גאלגוט בסוף הספר היפה שכתב על שלושה ממסעותיו בעולם בחברת אנשים שונים. והאמת היא שחיי אנשים דולפים אלה לתוך אלה בכל מקום, גם אם לא תעזוב את מקום מגוריך. אבל בטיולים הדליפה הבין-אישית היא עזה בהרבה, כי כשנודדים יחד חולקים חוויות אינטימיות – גופניות ונפשיות – של סבל ואושר, בדידות וקושי ופחד וצער ושמחה, חוויות שיוצרות חיבור עמוק בין אנשים. ומסעותיו של גאלגוט הדרום-אפריקאי מושפעים מאוד מהדמויות שחולקות איתו את דרכי הנדודים.

למסע הראשון ברחבי אפריקה הוא יוצא בחברת צעיר גרמני, שהוא נמשך אליו מאוד אבל לא מבטא זאת בגלוי, ויחסיהם טעונים בהרבה יותר שתיקות מסתוריות מאשר דיבור. בנובלה השנייה הוא פוגש במקרה שלושה מטיילים, ומשיכתו הכמעט-סמויה אל אחד מהם גורמת לו להיצמד אליהם לאורך זמן באשר ייסעו, ואף להמשיך בקשר עם אותו צעיר נחשק, עד לפרידה העצובה והבלתי-נמנעת. למסע השלישי, להודו, הוא לוקח איתו ידידה מעורערת בנפשה בתקווה לעזור לה, אבל השיגעון שלה חזק ממנו. שלושת המסעות מסתיימים בתחושת החמצה גדולה, כשהמספר חולק איתנו את תחושותיו בגוף ראשון וגם בגוף שלישי, כמתבונן בעצמו מהצד, סגנון שמחזק את ההכרה בבדידותו הנואשת ומוסיף לקריאה קסם רב. התרגום מצוין, והנה גם פרק ראשון לטעימה.

"בחדר זר" מאת דיימון גאלגוט (מאנגלית: אסנת הדר, הוצ' אחוזת בית, 188 עמ') – 38 ש"ח לעותק דיגיטלי ב"עברית", 61 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה