31 במאי, 2021

איך שיר נולד

הפודקאסט המענג והמרתק "שיר אחד", חושף את הצללים שמאחורי הצלילים, ומוקדש בכל פרק לשלאגר אחד אהוב - משלבי יצירתו, דרך ההפקה, הפריצה ועד שנכנס לקאנון הלאומי, לפלייליסטים וללב שלנו. האזנה נעימה

עם אחד עם שיר אחד. "שיר אחד", של תאגיד השידור הישראלי "כאן"

לאט לאט, החלו לצוף סביבנו בשיחות התמי4 במשרד, כל השיטות והטריקים שעזרו בכל בית להתגבר על חודש המתח והתקפי-החרדה הלאומי. יש מי שעד היום מנסה לחזל"ש את הטיילת החופשית למיטה של ההורים (שובלי, זה לא צופר-אמת, זה אבא נוחר!); יש מי שהלך על שיטת "החיים יפים" ונשבע שמדובר במשחק מיינקראפט כלל-ארצי ("והנשק של האוואטר שלנו זה המשקוף…"); ויש אותנו, שסיגלנו להם ולנו הרגל חדש וממכר – להתנתק מהכותרות האדומות ולשים ברמקולים עוד פרק סוחף ומרגיע מהפודקאסט המוזיקלי הכיפי, שמאז ועד היום הופך כל זמן אבוד בבית ובדרכים – לקונצרט: "שיר אחד" של תאגיד השידור הישראלי "כאן". תנו לנו מנה קצובה וקצבית של חפירות מוזיקליות, להיטים אהובים ורכילות מאחורי הקלעים של עולם התרבות המקומי – ואנחנו יכולים להתעלם מכל אזעקה, סירנה ופוש. שירה רבותיי, שירה.

למי שכמונו לא ידע (אימוג'י-יד-על-המצח) מתברר שכבר בתחילת 2017, עוד בימי ההרצה של התאגיד, החל הצוות המיומן העומד מאחורי "שיר אחד" להעלות מדי פעם פרקים קצרים (20 דקות לערך) שמפרקים שלב אחד שלב – להיט מקומי נבחר ומעניקים למאזינים הצצה נדירה לאיך, ובכן, שיר נולד; משנות ה-50 ועד היום (או – מ"ליל חניה" ועד "זוט עני"). 5 שנים ומעל 60 תוכניות אחרי – לא תאמינו כמה מהם נולדו ממש בטעות, כדאחקה, ואפילו מתוך כוונה אמיתית שלא לייצר "עוד שלאגר לרדיו" (ובכן, אופסי ובשעה טובה לכם).

כך, בעזרת קטעי ראיונות מפתיעים עם היוצרים, המבצעים, המפיקים וכל מי שהיה לו יד (ואוזן) בדבר, נבנה רצף ההתרחשויות, המרכיב את פאזל השיר השלם, מא' ועד התו האחרון. ביניהם משובצות הקלטות נדירות של הדמו הראשוני, סקיצות של המילים, ביטים שנחתכו, או קטעים ארכיונים של ההשראה לשיר (כמו למשל ב"חביב גלבי"). לפעמים תזכו לשמוע את הלחן עם הג'יבריש לפני שהולבשו עליו בכלל מילים (חפשו את מאור כהן מסביר סופסוף מה זה "שיר הדנדילייט"), סודות מאחורי הקונסולה ועוד פיקנטריה לירית. יש אגב גם הליך הפוך – שיר שהוליד להקה שלמה ("תנו לי רוק'נרול" של תיסלם, למשל), ובעיקר, מאחורי כל יצירה, יש הרבה אמת, וידויים אישיים מרגשים שנחשפים לראשונה, מתובלים בכאב וצירי לידה שנילווים לשחרור השיר לקהל ולמבקרים. להבא תבקשו אפידורל.

והכל פשוט מרתק, מפתיע וגורם להבין ולהקשיב באמת לשירים שאנחנו הכי אוהבים לשמוע (וכן, זו כוונת המשורר). אם גם אתם כמונו מתגעגעים לקול התרבות שלנו, התחילו מהפרק הראשון – "יום חדש" של רביד-"נצ'י-נצ'"-פלטוניק, או בחרו מהרשימה את הלהיט בראש שלכם וגלו מחדש את צלילי המוזיקה.

"שיר אחד" – להאזנה חופשית ב"כאן הסכתים", בספוטיפיי, או ב"פודקאסטים"; בצוות התכנית: מאיה קוסובר, ניר גורלי, איל שינדלר, תומר מולוידזון ואסף רפפורט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה