23 בנובמבר, 2014

אחות לנו גדולה

עטרה אופק ממליצה על שני ספרים, אחד לקטנים ואחד לגדולים יותר, באחד הנושאים הכי בוערים בכל גיל: אחיות. אחותי, זה הכי אחי

בעקבות שני קודמיו ("ריגול, חיטוט ושוקו חם", ו"בנים בנות וסודות כמוסים"), ששיבחתי כאן אשתקד, התנפלו נסייני המדור הצעירים על הספר השלישי בסדרה בשקיקה מוצדקת. שירה, תלמידת כיתה ב', מספרת גם כאן על יחסיה עם אחותה הגדולה יעל ועם משפחתה וחבריה; הפעם נאלצת הגיבורה שלנו ללכת לחוג דרמה, אף שהיא מעדיפה ללמוד לנגן בגיטרה כמו אחותה, שמתקבלת ללהקת בית-הספר ומתנהגת כמו כוכבת לקראת הופעה חגיגית שבה תשיר סולו. שירה מתעצבנת ממנה בטירוף, אבל אז העניינים משתבשים – עד שבסוף הכל מסתדר, ולא בצורה מתקתקה מדי. או כפי שציין באוזניי קורא נלהב, "זה ספר שעושה הרגשה כיפית כשקוראים אותו, וגם כשהוא נגמר".

הגיבורה מתארת את הדינמיקה בבית ועם החברים לכיתה בצורה אמינה וטבעית, שתדבר לכל ילד עכשווי (כולל בנים, אף שרוב הדמויות הן ילדות), וממש לא חובה לקרוא את הספרים הקודמים כדי ליהנות מהמשכם. כפי שציינתי בעבר, לא פשוט לכתוב לגילאים כאלה סיפורים בצורת "יומן", כשהגיבור מספר על עצמו בגוף ראשון: מצד אחד נדרשת נאמנות מוחלטת לקול הילדי, ללא שיפוטיות ותובנות בוגרות, כדי לזכות באמונו של הקורא הצעיר – ומצד שני יש להקפיד על איזון בין מתיחת הגבולות וריסונם. למרבה השמחה, מאירה פירון עושה זאת היטב גם הפעם. האיורים (בשחור-לבן) מצוינים. לבני 6-9.

"הופעות, הפתעות ומשפחה שכזאת" מאת מאירה פירון (איירה: אלינה גורבן, ספרי טל-מאי/ידיעות ספרים, 79 עמ', מנוקד), 48.60 ש"ח באתר ההוצאה במקום 54 ש"ח מחיר מלא

נפש תאומה

לעצור את הנשימה. "אחרי אייריס" - נטשה פארנט

שי סלע (15) חוזרת אלינו עם המלצה על ספר משובח לנוער:

"לא מזמן תהיתי לאן נעלמו כל הספרים הטובים, שעוצרים את הנשימה ומשאירים את הקורא פעור פה. חשתי שהרמה של ספרי הנוער הולכת ומידרדרת, שבקושי יוצאים ספרים לבני גילי שיש בהם ייחוד. ואז קיבלתי את 'אחרי אייריס'.

"גיבורת הספר היא בְּלוּבֶּל, ילדה שקטה ונחבאת בין הכלים, תכונה שהתגברה מאז מותה של אחותה התאומה אייריס. בפרקי יומן שהיא כותבת ובקטעי וידאו שהיא מצלמת, בלובל מספרת לנו את הסיפור שלה ושל משפחתה המצחיקה והמקסימה – אביה ואמה שנעדרים הרבה מהבית, אחיה ואחותה הנמרצים, אחותה הגדולה והמרדנית שנקשרת לנער מהבית השכן, הבייביסיטר המפוזר שלהם, ומשפחת החולדות שגרה בכלוב בחצר.

"הספר שבה אותי בקסמו חיש קל – גם בזכות השפה הקלילה והקולחת (שהתרגום המצוין מיטיב להעביר אותה) אבל בעיקר כי הוא מיוחד ושופע מקוריות ויצירתיות, צחוק ודמעות, אושר וכאב. מומלץ לבני 11 ומעלה, וגם להורים לא יזיק להציץ בו."

"אחרי אייריס" מאת נטשה פארנט (מאנגלית: יעל אכמון, סדרת "העולם האמיתי", הוצ' כנרת-זמורה-ביתן, 223 עמ'), 53.10 ש"ח בבוקנט במקום 59 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה