02 בדצמבר, 2010

תופח במטבח

ניר פלר נזכר בחנוכה של ימי ילדותו ומביא מתכון של אייל שני לספינג' מקסימים

גם נובמבר נגמר ומלבד קרירות סתווית בערבים לא נרשמה אצלי טיפה אחת של גשם. אולי כשהייתי בצרפת ירד כאן משהו אבל מאז ועד היום יבש. בצורת מחד ומצד שני אני בהצפה רגשית. סתם כל מיני מעגלים שנסגרים. בנוסף חנוכה הגיע, אחותי התקשרה להזמין אותי להדלקת נרות ביום שבת, ומצפן החגים של זהותי היהודית התבלבל. השבח לאל שאיני צריך לחגוג את כריסטמס בלי שלג.

 

פעם חנוכה היה חג של חורף: לביבות, סופגניות וסביבונים עם ריח של גשם ודובון רטוב. כל כך אהבתי את מסיבות החנוכה בגן (תמיד קיוויתי להיות השמש או לפחות לשיר איזה שיר מכבים הירואי סולו). בעיקר אהבתי את הסביבון הענקי שהיה תלוי מהתקרה והיינו מכים בו עד שהתפוצץ והפך לגשם של ממתקים. אני זוכר בילדותי המוקדמת בבירת הנגב באר שבע, את הפסאז' הזה שעשו בו חורים באוזניים ליד הכניסה ובצמוד מכרו ספינג' כל השנה. מאחורי מחיצת זכוכית עמדה אישה מבוגרת גדולה עם חזה כבד ממוצא מרוקאי, גוחנת מעל סיר מאלומיניום, טובלת בעננה של אדי טיגון. היא היתה קורעת חתיכות בצק מקערת פלסטיק, יוצרת חור במרכזן עם האצבעות המבריקות והשמנמנות שלה וזורקת אותן אל סיר מלא בשמן רותח. כשהיו מוכנות בצבע בלונד דבש, הייתה מניחה אותן על מגש עגול מלא בסוכר ומטלטלת אותן. גרגרי הסוכר שדבקו בבצק השמנוני חרקו בין השיניים ומיד אחריהם הגיע החלק הפנימי הרך והריחני. כשאימא שלי (האשכנזיה והרזה) טיגנה סופגניות אי שם בתחילת שנות השמונים ומילאה אותן בפובידל, אני חלמתי על הספינג' (מרוקאי אסלי יתקן כי יש לאמר ספנג' מבלי ה י') של האישה מהפסאז'. סליחה אימא.

 

יש בי געגוע נוסטלגי לתור הארוך שהשתרך שם בימי החנוכה, לאויר הדחוס והקר, לריח הספינג' ולמתיקות שקרבה ובאה. הנה המתכון של מורי ורבי אייל שני:

 

המרכיבים
1 ק"ג קמח
11 גרם שמרים
70 גרם סוכר
12 גרם מלח
680 מ"ל מים
1 גביע לבן או שמנת חמוצה
2 כפות שמן זית

 

הוראות הכנה
1. לאחד את כל החומרים היבשים ולהוסיף את כל הנוזלים. ללוש את הבצק כשבע דקות.
2. לכסות היטב ולהתפיח עד להכפלה. להפיל את הבצק בעזרת אגרוף ולהתפיח פעמיים נוספות.
3. לחמם סיר עם שמן זית או כזה שאתם מעדיפים לטגן בו. השמן צריך לקבל את קרע הבצק שתזרקו אליו בבועות גדולות יחסית אך בלי להתפרע. צריך לעשות כמה נסיונות עד לקבלת ההחלטה שזה הרגע המתאים. הסיבוב הראשון תמיד יהיה פחות טוב אין מה לעשות.
4. כשהספינג' בשמן הופך זהוב-בלונד-דבש משני צדדיו הוציאו אותו בעזרת כף מחוררת היישר למגש עם סוכר.
5. אפשר להגיש ככה בלי כלום או עם שמנת של פעם וריבת תות.

 

 

החטא הקדמון. הספינג' של אייל שני (צילום: אייל שני)

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה