05 באוגוסט, 2015

של מי האינטרס הזה?

עטרה אופק לא האמינה שתצלח עד הסוף ספר בנושא הסכסוך הפוליטי ופתרונות לשינוי (ועוד בחום הזה). אבל כשמדובר בשולי דיכטר, זה עובר חלק כמו שירה

אפתח בווידוי: לא מבינה כלום בפוליטיקה. אני מאלה שאסור להם להיכנס לוויכוח פוליטי או לצפות חלילה בתשדירי בחירות, כי כל צד יכול לשכנע אותי בצדקתו תכף ומיד, רגע אחרי שהשתכנעתי עמוקות מדברי יריבו. אבל מאז שעברתי לגור מעל ואדי ערה, לפני 8 שנים, והתחלתי להכיר את שכנותיי ושכניי הערבים וללמוד לדבר בשפתם, אני נוכחת שוב ושוב שככה אי אפשר להמשיך, שמוכרח לבוא שינוי. כעת, אחרי הזוועות המחרידות שהתרחשו בימים האחרונים, נדמה לי שזה כבר מובן מאליו.

בשבוע שעבר התארח ביישוב שלנו (במתחם קאמאלה – מסעדה/חומוסייה טבעונית/הודית, מומלץ!) שולי דיכטר, המוכר לי מפעילויות משותפות כאלה ואחרות עם שכנינו, כדי לדבר על ספרו החדש, "מבעד לכוונות הטובות". חבֵרה אכפתית מהיישוב טרחה וקנתה מראש כמה עותקים של הספר וחילקה לכל המעוניין, וגם אני קיבלתי אחד. אודה ואבוש: לא הייתי בטוחה שאצלח את הספר כולו. ידעתי שאבוא לאירוע, גם כדי לפגוש חברים וגם כי הנושא חשוב מאין כמוהו, ושולי נחמד וחכם ובטח יהיה מעניין, אבל למי יש כוח לקרוא על פוליטיקה בחום הזה? מקסימום אעיין בכמה דפים לקראת הערב, חשבתי לי, השתרעתי בערסל והתחלתי לדפדף.

וראו זה פלא: הספר פשוט ריתק אותי. לא יכולתי להפסיק לקרוא, מהעמוד הראשון ועד לאחרון. כי דיכטר מספר בו בכנות ובאומץ על המסע הפרטי שלו, מסע תודעתי וחברתי שעבר במשך תקופה שבה הוא מנסה לפתור את בעיית האי-שוויון עם שכנינו, מנסה ונכשל, נופל וקם, בלי להסתיר כישלונות ופאדיחות ולבטים, אבל מתוך פיכחון נוקב של מי שהיה שם, ראה, שוחח, הקשיב והבין. והכי חשוב – הוא כותב כמו שהוא מדבר, מנהל איתך שיחה אינטימית, גלויה וצלולה, ואי אפשר שלא להאזין לו. וכשמתנגדיו תוהים איזה אינטרס יש לו "לדאוג לערבים", הוא מסביר בסבלנות רבה, באותות ובמופתים ובדוגמאות חיות שהאינטרס הזה הוא משותף, יהודי לא פחות מערבי: לקיים את הכתוב במגילת העצמאות ("מדינת ישראל… תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה"), כדי שלכולנו ירווח.

דיכטר מדמה את היהודים והפלסטינים לשני לוחות טקטוניים, המונחים מתחת למציאות חיינו בארץ, ופוטנציאל ההתנגשות בין שניהם מערער ללא הרף את האדמה שעליה עומדים כולנו. בימים אלה, כמו שוב ושוב בעשרות השנים האחרונות, זה מורגש ביתר שאת. אבל הוא לא רק מקטרג ומוכיח, אלא ממש מציע פתח אופטימי לשינוי, לגיבוש של תפיסה חדשה וכוללת – ציונות אזרחית – שתאפשר לכוחות היריבים של היום לשתף פעולה לעיצוב המחר. לא אנסה להסביר במה דברים אמורים, כי דיכטר עושה זאת טוב ממני. פשוט תקראו את הספר, ותעבירו אותו הלאה ותקנו אותו לחברים שלכם, ואולי עוד אנשים יקלטו את רעידת האדמה המתקרבת, ואולי בכל זאת ייתכן פה שינוי, לפני שיהיה מאוחר.

"מבעד לכוונות הטובות" מאת שולי דיכטר (הוצ' הקיבוץ המאוחד, 162 עמ') – 58 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 64 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה