21 בדצמבר, 2015

שחור לבן בצבע

עטרה אופק מסמנת לכם שני ספרים מקוריים לבני נוער: רומן גרפי עדין ומרגש בשחור-לבן על הרצון להרגיש שייך, ועוד ספר מתח על משלחת ילדים חשאית שעוזרת למוסד. יש קריאת כיוון

לקרוא רומן גראפי זה קצת כמו לראות סרט קצר – הרבה יותר קל להיכנס לעולמו של הגיבור ולעוף איתו דרך הציורים מאשר דרך סדינים של טקסט, בוודאי אם אתה קטין קצר-רוח עם הפרעות קשב. גם אני מתה על הז'אנר הקומיקסי הזה, שפורח בארץ בשנים האחרונות, וכעת נוסף אליו ספר חדש ומעניין לנוער, עם מעט מאוד דיאלוגים וכמעט ללא צבע, ובכל זאת הוא עולה על גדותיו מרוב רגש. האמן יוסי ואסה מספר בו על תהליך ההשתלבות האיטי שלו ושל משפחתו האתיופית במרחב הישראלי, בעזרת איוריה מלאי ההבעה של הציירת ירדן ואסה, אשתו, והתוצאה היא אחד הספרים הכי עדינים שראיתי אי פעם.

העלילה דווקא איננה העיקר פה, ויחסית לשאר הרבדים בסיפור, היא כביכול מינורית: הילד המספר חולם להתחפש בפורים לנינג'ה, ולא בטוח שיצליח. ואף שהחלום מתגשם לבסוף והעלילה מסתיימת בהפי-אנד, התחושה שנשארת בתום הספר היא שנותרו דברים רבים אחרים שלא נאמרו במפורש ולא ממש באו על פתרונם. כי כן, העיקר בספר הוא תחושתו הפנימית של הילד המספר, שמגיע עם משפחתו לארץ חדשה כנטע זר, והיא מועברת בעיקר בין השורות והקווים, ברמזי רמזים. חג הפורים, הנזכר בכותרת ומלווה חלק מהעלילה, מתקשר לרצונו הסמוי של הגיבור לעטות על עצמו תחפושת כסוג של שריון, ובעזרתה להרגיש שייך.

כאמור, ייחודה של היצירה בעדינותה: היא מספרת המון בלי להגיד יותר מדי, בשקט, וצובעת המון צבעים במרחב שבין שחור ללבן. המחבר העיד שאלמלא הפכה אשתו את סיפורו לקומיקס, הוא לא היה רואה אור; ורשימת התודות בסיום נראית כמו סיפור מרתק בפני עצמו. כאן אפשר להתענג על 21 העמודים הראשונים. ספר שמרחיב בחשאי את זווית הראייה של הקורא ויחד איתה גם את לבו. לבני 8-14, ולא פחות מכך גם לאחים גדולים ולהורים.

"היום האחרון של פורים", רומן גראפי מאת יוסי ואסה וירדן ואסה (הוצ' כנרת, 109 עמ') – 53 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 59 ש"ח מחיר מלא)

 

 
 
שו-שו לגמרי

הומלנד-ג'וניור. "שליחות חשאית: מבצע מנהטן" - דנה אלעזר-הלוי

הומלנד-ג'וניור. "שליחות חשאית: מבצע מנהטן" – דנה אלעזר-הלוי

המומחית שלנו לספרי נוער ופנטזיה, שי סלע (16), צללה למענכם לתוך הראשון בסדרת מותחני ריגול ישראלית חדשה, "שליחות חשאית", וחזרה באומץ כדי לספר. בבקשה:

"'מבצע מנהטן' מספר את סיפורם של גיא, רועי ונועם – שלושה בני נוער המתקבלים להיות חלק ממשלחת נוער למטה האו"ם שבניו יורק. ברור לכולם למה גיא גאון המחשבים התקבל למשלחת, אבל איש לא מבין איך נועם – ילדה מתבודדת ותוקפנית, ורועי – וילד שבקושי יודע אנגלית, נבחרו להשתתף. ואז מתברר לשלושה שמאחורי סיפור הכיסוי של המשלחת מסתתר משהו הרבה יותר גדול. לניו יורק עומד להגיע אחמד אבו-בשיר, ראש ארגון טרור עולמי. חנן שומרוני, סוכן מוסד, חושב שזו ההזדמנות המושלמת לפרוץ למחשבו של אבו-בשיר ולגנוב קבצים בעלי מידע יקר-ערך. ומאחר שלמוסד הישראלי אסור לפעול בארצות הברית, מחליט חנן לגייס את הילדים ללא ידיעתו של איש ולשלוח אותם למשימה – השגת הקבצים ממחשבו של אבו-בשיר.

"אם זה נשמע לכם קצת יבש, תאמינו לי שמדובר דווקא בספר מעניין ומלמד. הדמויות אמנם קצת צפויות לפעמים, אבל יש בהן תמימות שכיום לא מוצאים הרבה בספרי ילדים ונוער. הספר מעורר עניין, ומצד שני לא מפחיד מכדי לקרוא לפני השינה. זהו ספר הביכורים של דנה אלעזר-הלוי, שהכרתי עד כה כמתרגמת, והמיומנות שהיא מפגינה במידע על עולם המרגלים מוסיפה לו איכות ואמינות. הנה גם פרק ראשון לטעימה. מומלץ לבני 14-9."

"שליחות חשאית: מבצע מנהטן" מאת דנה אלעזר הלוי (הוצאת ידיעות ספרים ואחוזת בית, 318 עמ') – 61 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה