24 בפברואר, 2014

רואה לך בעיניים

עטרה אופק חוזרת לספר ילדים ותיק ואהוב של דורית רביניאן, ומארחת את שי סלע בביקורת על ספר פנטזיה חדש ומותח לנוער

מזמן לא התרגשתי מספר ילדים חדש לגיל הרך, אז הרשיתי לעצמי לשלוף ממדף הספרים האהובים אחד מהעשור הקודם – ספר שמתאר ילדות מאושרת, לשם שינוי (עולם הולך ונעלם בספרות הילדים). איך מגדירים ילדות מאושרת? יהודה אטלס הציע פעם בראיון תשובה פשוטה: "בשביל ילד מאושר, צריך שיתקיימו שני תנאים – ששני ההורים שלו יאהבו אותו, ושיאהבו זה את זה. זה הכל". לא כל ילד זוכה לכך, אבל לפעוטה בספר הזה יש מזל.

בפתח הספר שוכבים שלושתם על חוף הים, אבא ואמא ונועה, ואבא נזכר שבדיוק בחוף הזה ובשעה הזאת פגש את אמא לראשונה. ההורים מעלים זיכרונות, ומתרגשים ומתנשקים – ובינתיים הקטנה תוהה: איפה היתה היא באותו זמן? כשאמא עונה לה שעדיין לא נולדה ואפילו בבטן שלה עוד לא היתה, נועה נבהלת: אז איפה הייתי? את החידה הזאת, שתורות רבות מנסות לענות עליה, פותרים ההורים בתשובה מבריקה: היית בלב שלנו, בחלומות שלנו, ואמא מספרת לה איך ראתה אותה בכל מקום שהביטה – גם באותה פגישה ראשונה עם אבא, שבה ראתה את נועה צוחקת מתוך עיניו, ואבא ראה אותו הדבר בתוך עיניה.

כשנועה לא מבינה, אבא מקרב אותה אל עיניו ומראה לה – בציורים הנהדרים רואים איך הילדה משתקפת מתוך אישוניו, ואחר-כך מתוך אישוניה של אמא – ומיד היא נרגעת ומתמלאת ביטחון, שהוא אושר. רגע הגילוי הזה, בטקסט ובציורים, מפעים ומעורר השראה, שלא לומר חשק לנסות אותו בבית. הציורים המדויקים ושופעי הרגש מעניקים לקריאה חוויה של הצצה באלבום צילומים פרטי מאוד של הסופרת ומשפחתה, והטקסט הוא שיר אהבה אינטימי ומקסים שמרחיב את הלב. לבני 3-6, וגם לאבא ואמא.

"אז איפה הייתי אני?" מאת דורית רביניאן (איירה: נטע הררי נבון, הוצ' עם עובד 2006, 36 עמ', מנוקד), 39 ש"ח בחנות המגדלור במקום 64 ש"ח מחיר מלא

דרקון זר

שנת הדרקון. עטיפת הספר "סרפינה - עם בוא הדרקונים" מאת רייצ'ל הרטמן

רשות הדיבור לשי סלע, מומחית המדור לספרי נוער ופנטזיה. קבלו אותה:

"סרפינה, הגיבורה המספרת, חיה בעולם שבו דרקונים ובני אדם חיים בשלום יחסי, אבל יחסם של בני-האדם לדרקונים הוא לא משהו. בגלל זה סרפינה מסתירה את העובדה שבעצם היא חצי דרקונית. הסיפור מתחיל כשראשו של הנסיך רופוס נערף, וחושדים שדרקון אשם בכך. מכאן ואילך העניינים מתגלגלים די מהר: סרפינה חוקרת, חושדת, אפילו מתאהבת – וכל זאת תוך סיכון אדיר שמישהו יגלה את הסוד שלה.

"הספר מותח, כתוב טוב והיה כיף לקרוא בו. פה ושם חשדתי שהסופרת מתאמצת מדי להפוך את העולם הפנטסטי שבסיפור לעולם אמיתי, אבל בסופו של דבר היא מצליחה בזה, ואתה מתחיל להפנים את האמונות, המלחמות, החוקים וכל מה ששייך לעולם של סרפינה. אהבתי מאוד את התיאורים של הדרקונים כיצורים עתיקים וחכמים להפליא, וגם את התפניות המפתיעות שמתחוללות במהלך הספר. בעיקר מענג לגלות בדיעבד רמזים לתפניות האלה שנשתלו כבר קודם, בלי ששמת לב… העלילה זורמת מהר ובצורה אמינה. התרגום טוב."

הספר הוא רב-מכר עולמי, והראשון בסדרה על סרפינה. אני עצמי הספקתי לקרוא פרק או שניים וליהנות מאוד מהכתיבה ומהתרגום. כאן אפשר לקרוא עוד קצת על הספר ומה שקורה בו, בפייסבוק יש גם פרק ראשון לטעימה, ויש אפילו טריילר לספר. לבני 12-11 ומעלה.

"סרפינה – עם בוא הדרקונים" מאת רייצ'ל הרטמן (מאנגלית: קטיה בניוביץ', הוצ' אוקינוס ומודן, 333 עמ'), 39 ש"ח בחנות המגדלור במקום 78 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה