22 בפברואר, 2015

ציפור קטנה בלב

עטרה אופק מסדרת כל קורא בבית עם ספר משלו: אחד מרגש לנוער שוחר טבע, אחד לקטנטנים שאוהבים לנתח שבלולים ואחד למבוגרים אמיצים שהופך את הבטן

בדיוק היום דיברתי עם שתי חברות על יכולתנו הברוכה להזיל דמעה מספר, מסרט, אפילו מפרסומת טיפשית, מכל דבר שמזיז לנו משהו בלב ומאפשר לתפוס עליו טרמפ ולפרוק באמצעותו מטען רגשי. אז זהו, שיש טיפוסים שלא מסוגלים לזה, כך חשבתי, למשל גבר-גבר מהזן הישן כמו צ' (אות בדויה), ומה מתברר? שהבחור נגנב כליל מספר נעורים תמים שטרם הספיקותי לקרוא והיה מונח על השולחן, לא הצליח להניח אותו מהיד והודה (אחרי לחץ מתון) שהתרגש ממנו עד כדי לחלוחית בעין. למה, למה לא הייתי שם כדי לראות את הנס. וככה כתב לי על "לעוף כמו אייריס" – שגיבוריו הם ילדים בכפר סקוטי העוקבים אחרי זוג שלכים והגוזל שלהם: "ספר מדליק, שבעזרת סיפור על ילדים וכמה עופות דורסים מזכיר לקורא שבכולנו יש חלקת אלוהים קטנה. הכתיבה קולחת, בלעתי אותו בשעתיים וקצת. היה כיף להתחבר לדמויות, בעיקר לצעירים אבל גם למבוגרים, ולעוף עם סיפור שכולו אהבה לטבע וליצוריו באשר הם. כמעריץ ותיק של ג'ונתן ליווינגסטון השחף ושל העיט הזהוב, שמחתי להכיר גם את השלך. אחלה ספר לילדים וגם לגדולים." והנה פרק ראשון לטעימה. לבני 11 ומעלה. 

"לעוף כמו אייריס" מאת ג'יל לואיס (אייר: מארק אואן, מאנגלית: ברוריה בן-ברוך, הוצ' קרן, 216 עמ'), 65 ש"ח ב"סיפור פשוט" במקום 78 ש"ח מחיר מלא

את תלכי בשדה

להוציא זכוכיות מגדלת. "הרפתקה בשדה עם פרופסור פצפונטבע" - מירי לשם-פלאי

סדרת פרופסור פצפונטבע של מירי לשם-פלאי היא תופעה מיוחדת במינה בספרות הילדים המקומית. כל ספר הוא מעין ערכת עזר קומפקטית ומאירת עיניים לטיול בטבע, בכיכובו של פרופסור זעיר שמסוגל להיכנס לתוך פרחים ולבקר בקיני ציפורים – וכולה עשויה ב"עבודת יד", פשוטו כמשמעו: הספרים כתובים ומנוקדים ביד, לא בפונטים אחידים של מחשב, מאוירים בכישרון ובנאמנות לפרטי פרטים, ומורגש שלפנינו יצירה מושקעת שנוצרה באהבה ומתוך היכרות עמוקה. אין כאן ניסיון להתחנף לקורא הצעיר או לפתות אותו בעזרת עלילה או האנשה של בעלי החיים, אלא בעיקר לעורר בו סקרנות וחשק לצאת אל הטבע. הפעם מטייל הפרופסור הזעיר בעשב ומכיר לנו את שוכניו מקרוב, אחד אחד – פרפרים, חיפושיות, שבלולים, עכבישים ועוד. הידעתם למשל מהו "קיוט"? כך קוראים לתרדמת קיץ, כמו זו שבה שוקעים השבלולים עד שהגשמים מעירים אותם. לסקרנים וחובבי טבע בני 4-10.

"הרפתקה בעשב עם פרופסור פצפונטבע" מאת מירי לשם-פלאי (הוצ' מודן, 47 עמ', מנוקד), 49 ש"ח ב"המגדלור" במקום 54 ש"ח מחיר מלא

אוהבים נקניקיות?

שפת כתיבה שהופכת את הבטן. "קושר המעיים" - מנחם משגב

אני עצמי לא הייתי מסוגלת לפתוח ספר עם שם כל כך לא צמחוני כמו "קושר המעיים", אבל אמא שלי האמיצה הציצה ולא הצטערה, אדרבא. הנה מה שכתבה לי עליו:

"פתחתי את הספר בחשש בגלל השם המרתיע, וכבר אחרי העמוד הראשון לא רציתי להמשיך. אני לא אוהבת אלימות וזה התחיל באלימות נוראית. אחר כך הסתקרנתי, כי שפת הכתיבה הנהדרת משכה אותי לקרוא, ואז נסחפתי לגמרי וסיימתי את הספר המרתק הזה בעונג רב. נכון, העלילה כוללת סיפור על מעיים ועל נקניקיות, אבל הוא משני. זהו סיפור אנושי על ילדים שניצלו מן השואה באירופה ועלו ארצה, וכאן הצליחו לאתר את אביהם – איש זקן ושבור שמוכר בייגלה לתלמידי בית-ספר. המפגש בין האב לילדיו מרגש, כמו גם התיאור של מה קרה לכל אחד מהם מאחורי הקלעים ובתוכם. בסופו של דבר זהו סיפור על הישרדות ונאמנות, כזה שאי אפשר לשכוח, ומעורר רצון להמליץ עליו מכל הלב." ורק שתדעו, אמא שלי לא מתלהבת בקלות. עוד פרטים כאן.

"קושר המעיים" מאת מנחם משגב (הוצ' אלרום, 182 עמ'), 52.20 ש"ח בבוקנט במקום 58 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה