09 במאי, 2017

צו השעה

גיבור ספרו הראשון והמצוין של ניסן שור הוא ישראלי צעיר, שנולד בארץ להורים מהגרים מרוסיה, ומנסה לשרוד במציאות מורכבת ובלתי אפשרית. מרירות מהולה בהומור מהולה בייאוש. מאוד אנחנו בכללי

תכף תהיה כאן המלצה על הספר החדש של ניסן שור – אבל רגע לפני זה  – המלצה על ספר שאינו קיים ולעולם לא יפורסם (הסופר אגב, אותו סופר):

אנחנו מדברים על עמוד הפייסבוק של ניסן שור – העיתונאי, החוקר, הבמאי והאדם הנחמד הזה – שמספק לכל מי שעוקב אחריו פוסטים מרימים שכוללים בין השאר את הטור שלו בעיתון הארץ שמדבר מלבנו כל שבוע מחדש, אבחנות מאירות עיניים על המציאות בישראל, על בני האדם בכלליות ועל השפה העברית בספציפיות (איך פתאום כולם הפסיקו להגיד מדהים – ועברו למטורף), ועוד כל מיני ככל העולה על רוחו המשובבת.

עד כאן לגבי זה.

את ספר הביכורים של ניסן שור "הישראלי הנצחי" התחלנו לקרוא במוצאי יום העצמאות, וכל משפט שם התיישב אצלנו בול במקום כמו לבנים כבדות במשחק טטריס. רמת ההזדהות שלנו עם הגיבור והעלילה – מטרידה בהרבה רמות.

גיבור הרומן הוא צעיר שנולד בארץ להורים מהגרים שמפצירים בו לעזוב ולחפש לעצמו גורל אחר, מבטיח וחיובי יותר. יש לו שלושה חברים שאיבדו את דרכם ועוזבים אל עבר עתיד מדומיין כלשהו, יש לו קריירה בתחום התסריטאות (תסריטאי של קומדיית מצבים מצליחה שמתועדת בספר), ומחלה לא ברורה שמתבטאת בכך שבכל פעם שהוא נוסע לחול הוא נתקף בכאבים.

אבל בעיקר- הוא לא יודע מה לעשות עם עצמו. הוא לא רוצה להישאר ולא יכול לעזוב, והוא תקוע בין מציאות מייסרת שהיא עובדה לבין עתיד אופטימי שהוא פוטנציאל. ההורים שלו, שעשו את הצעד הגדול ועלו לישראל – הם הדמויות הכי מקסימות ומעוררות חמלה (על אף שהן טורדניות בדרכן), ונקודת המבט החלושה, התמימה, חסרת האונים והאנושית להפליא של הגיבור היא משהו אמיתי להיאחז בו.

כדאי לכם. סירייסלי.

הישראלי הנצחי / ניסן שור, הוצאת כתר, 279 עמ'. לרכישה במחיר מיוחד – בואו הנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה