01 בספטמבר, 2014

פרוטה בעד מחשבותיך

ספר מתח אחד על מה באמת עובר בראש של החצי שלנו, ספר אחד על התקליטים הגדולים של ילדותנו ועוד מדריך עם הוראות פשוטות לשיפור החיים. עטרה אופק דואגת לכם מכל בחינה

בדרך כלל, כשאני נתקלת בספר טוב, אני מתייחסת אליו כאל ממתק נדיר ומשתדלת להפיק ממנו עונג ארוך ככל האפשר – לדפדף לאט, לקרוא ספרים אחרים במקביל, לדחות את רגע הפרידה. עם הספר הזה לא הצלחתי. התמכרתי אליו. לא מיד: בהתחלה חשבתי שזה עוד ספר מתח מהוקצע ושהפתרון בכיס שלי, אבל המשכתי לקרוא מתוך סקרנות. ואז הגיע חלק 2, בערך באמצע הספר, והמם אותי. מאותו רגע הייתי שבויה כליל והסיפור המשיך לרדוף אותי גם כשלא קראתי, כמו שצוללים למרתון צפייה בסדרת טלוויזיה ממכרת וממשיכים להתכתב איתה גם בהפסקות לפיפי ולנשנושים.

אסור לספר יותר מדי על העלילה מחשש ספוילרים, וחבל להרחיב אפילו על מה שמתרמז משם הספר. מספיק לציין שהוא כתוב לסירוגין מפי שני מספרים, הבעל ניק והאשה איימי, כשכל אחד מהם מוסר את הצד שלו בסיפור, לרוב בזמנים מקבילים. במהלך הקריאה מתבלגן הפאזל העלילתי, ואיתו גם הרגשות שחש הקורא כלפי צמד הגיבורים: בהתחלה את מחבבת את ניק, אחר כך מתחילה לחשוש ממנו ולכעוס עליו, ואז לשנוא אותו ולאהוב אותו חליפות. ואיימי – בהתחלה את מתה עליה, אחר כך מתחילה לרחם עליה, ואז להעריץ אותה, ואז להיגעל ממנה, ופתאום להזדהות איתה כל-כך, ואז להזדעזע ממנה (ומעצמך, שהיית מסוגלת להזדהות איתה) ובסוף אפילו להבין אותה. איזה ספר!

וזה לא שמדובר בספר מופת. בעצם זהו סיפור מתח על דרמה זוגית שחורגת מגבולות הבית ומעסיקה עיירה שלמה וכוחות משטרה, והוא מבוסס על העובדה שלעולם לא נדע לבטח מה בדיוק מתרחש במוחו של האדם שאנחנו חולקים איתו את חיינו ואת מיטתנו הזוגית. אבל המונולוגים של גיבוריו כוללים תובנות שגורמות לך לחשוב על עצמך, ועל חבריך וחברותיך, והוא סוחף ומרתק ומפתיע וכתוב מצוין ומתורגם לעילא (כמו כל ספר שיעל אכמון מתרגמת). ואם שותפ/תכם למיטה חובב/ת קריאה, קנו עוד עותק וקראו אותו במקביל, והעבירו אחר-כך לזוג חברים. הם יודו לכם. בקרוב הסרט.

"נעלמת" מאת גיליאן פלין (מאנגלית: יעל אכמון, הוצ' ידיעות/ספרי חמד/עם-עובד, 485 עמ') – 64.80 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 72 ש"ח מחיר מלא

פסקול חייו

יש לך את דה וול? "רגעים קטנים על תקליטים גדולים" - בועז כהן

גילוי נאות: הייתי שותפה בעריכת הספר הזה (יחד עם איילת מוהר), אז מה? הוא היה יפהפה כבר כשהגיע אלי, ואני ממליצה עליו בלב שלם ואובייקטיבי לגמרי. השדרן והעיתונאי בועז כהן מספר בו פרקים מחייו, שמרביתם התפרסמו בבלוג שלו "לונדון קולינג" – מאז ימי ילדותו בדירה צנועה בשכונת ג'סי כהן ודרך נדודיו בין ערים גדולות בעולם, ולכל אחד מהזיכרונות הביוגראפיים האלה יש פסקול מוזיקלי, שהוא בעצם הגיבור הראשי בספר, כשחייו של המחבר הם כמו סרט ברקע של הפסקול, ולא להפך. וזה מתאפשר בזכות הצניעות והמתיקות בכתיבתו של כהן, שהיא כנה וחושפנית ורומנטית ומחרמנת ואינטימית להפליא, יחסית לכותב ישראלי ממין זכר. כיף של ספר, בעיקר למי שהפסקול (הרבה רוק משנות ה-60 עד ה-90) והרקע התרבותי-חברתי יזכיר לו נשכחות, אבל לא רק.

"סיפורים קטנים על תקליטים גדולים" מאת בועז כהן (הוצ' מרום תרבות ישראלית, 202 עמ') – 88 ש"ח באתר ההוצאה

לסמן וי

טו דו ליסט. "הרשימה" - יובל אברמוביץ'

גם בעריכתו של הספר הזה (שיצא הודות לפרויקט מימון-המון ושבר את שיא גיוס הכספים המהיר באינטרנט המקומי) הייתי שותפה, ואני ממליצה עליו בכיף. נכון, הכי קל לפטור ספר כזה במשיכת כתף – עוד מדריך בגרוש על איך להגשים את עצמך, איך לשפר את חייך, בלה בלה? אבל ביסודו של הספר יש רעיון נכון ויעיל, והמחבר פורש בו את כל הדרך שעבר עד שהגיע אליו וגיבש אותו והפך אותו לדרך חיים, עם הוראות פשוטות וטיפים ברורים. אבל למה להכביר מלים כשאפשר לקרוא את שלושת הפרקים הראשונים ברשת? בבקשה.

"הרשימה" מאת יובל אברמוביץ' (הוצ' מדיה 10, 285 עמ') – 71.10 ש"ח בבוקנט, במקום 77 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה