09 בנובמבר, 2015

פנינים לקטנטנים

מצד אחד - החרוזים של רפאל ספורטה בשירי ילדים מקסימים שעד היום לא הכרנו. מהצד השני - איורים מעזבונו של נחום גוטמן. עטרה אופק לא יכלה לבקש אוצר מרגש מזה

ספר מחורז חדש ומוצלח לפעוטות מתקבל במשפחתנו בשמחה השמורה לגילוי אוצר גנוז. כי בניגוד למה שנוטים לעתים לחשוב, ממש לא פשוט לחרוז לגיל הרך; דרוש כישרון מיוחד כדי לכתוב אמת פשוטה בחרוזים פשוטים ולשמור על קצב ומשקל, עניין ובעיקר חן. ובכלל, כפי שכתבה מיריק שניר באתר שלה (וכמוה סברו מאז ומעולם גם מיטב היוצרים בתחום), כתיבה לפעוטות היא אתגר עצום לסופר, כי עליו "לספק שני נמענים שונים כל כך זה מזה בעת ובעונה אחת – לשמור בו בזמן על קשב ועניין של ילד פעוט, עתיר אנרגיה וסקרנות, ושל הורה חרד ומתוסכל. הוא צריך לומר – באוצר מילים ומושגים מוגבל – אמירה משמעותית ומרתקת, בתוכן ובצורה, בשביל שניהם: הילד והמבוגר. ספרות ילדים אמנותית ראויה עוזרת לילדים ומבוגרים להבין טוב יותר זה את זה."

והנה, האח הידד – בימים אלה הופיע ספר קרטון לפעוטות עם מבחר מהקלאסיקה המחורזת של רפאל ספורטה, לצד איורים של נחום גוטמן, והשמחה גדולה שבעתיים, ועמה גם פליאה: חלק מהשירים הנהדרים לא ממש מוּכּרים לנו, איפה הסתתרו כל השנים האלה? אז הנה גילוי נאות: אם בדרך כלל אפשר להתעלם במצפון שקט מניירת היח"צ המצורפת לספר חדש, כי רובה בסך הכל חוזרת על הכתוב בגב הספר ומדובר בסתם בזבוז של נייר, הפעם קיבלנו מכתב מאיר עיניים מאת העורכת יעל גובר, ובו הסבר על התהליך הממושך שהוביל ליצירת הספר, וממנו למדנו שהשירים הקצרצרים נאספו בקפדנות ממקורות שונים (גליונות עתיקים של "דבר לילדים" ועוד), עם איורים שלוקטו מעיזבונו של גוטמן, והכל עוצב ברוח רעננה ועכשווית בידי מאיה שלייפר לכדי ספר קרטון מקסים לפעוטות. ועל כך נאמר: שאפו!

השירים, כמתבקש, עוסקים ברגעים הקטנים והמוכרים לכל פעוט, ולעתים יש בהם שעשועי מלים מרנינים ממש, כמו בשיר "לטאה": "רָש! רָש!/ הפתעה!/ מה בדשא?/ לטאה!/ מפוספסת פַּספַּסים/ קַשׂקַשׂים לה מְכַסים./ מול השמש – בְּריק! – תבריק,/ מחליקה חֲלִיק –/ וסְליק! –/ הסתתרה לה בַּנָקיק." או על גור הקנגור (קנגורו), שמסביר לקורא שכך קוראים לו כי "כיס אמי/ לי קֵן/ לָגוּר,/ ועל כן/ זה שמי:/ קנגוּר." ועל הציורים המרהיבים של גוטמן דומני שאין צורך להרחיב את הדיבור. תענוג של בילוי משותף להורים וסבים עם פעוטות בני שנה עד שנתיים.

"זרת זרת לשלום" – חרוזים לפעוטות מאת רפאל ספורטה (אייר: נחום גוטמן, ערכה: יעל גובר, הוצ' כנרת, 22 עמודי קרטון, מנוקד) – 53 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 59 ש"ח מחיר מלא)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה