14 בדצמבר, 2015

עיניים קטנות מדי

עטרה אופק לא חשבה שתתרגש ככה משיעור בהיסטוריה, ועוד מאחת התקופות הכי אפלות שידענו. ויש גם ספר חובה שהשתחרר מחוק הגנת הספרים. אין לכם תירוץ לא לקרוא

אפתח בווידוי – היסטוריה זה לא הצד החזק שלי. גם ספרים שעוסקים במאורעות היסטוריים לא מדברים אלי, בלשון המעטה. אבל לפעמים נופל לידיי ספר על משהו שקרה בעבר הקרוב או הרחוק ושובה אותי בקסמו עד כדי כך, שאני שוכחת שהוא מספר על משהו שלימדו כנראה בזמן שנמנמתי בשיעורי היסטוריה בתיכון. אז הנה, לא נעים להודות, אבל בכלל לא היה לי מושג על הפרשה המבישה והמזעזעת של כליאת היפנים בארצות הברית בימי מלחמת העולם השנייה, המתוארת בספר הזה. אתם ידעתם? כווולכם? כל הכבוד. אני עדיין הלומת רעם. אז נכון, זה לא המקרה הראשון וגם לא האחרון של שלילת זכויות אדם המונית בגלל לאום או דת, ודוגמאות יש למכביר מרחוק וגם מקרוב מדי, ובכל זאת – בארצות הברית? לעקור רבבות משפחות של אזרחים אמריקניים תמימים מבתיהם ומרכושם ולכלוא אותם במחנות במשך שנים, בתת-תנאים, רק מפני שהם ממוצא יפני?

זהו ספרה הראשון של אוטסוקה, אמריקנית ממוצא יפני, שכתבה אחריו את רב-המכר עטור הפרסים "הבודהה בעליית הגג", והוא מספר על משפחה אחת מקליפורניה, שבה האב נלקח מביתו השכם בבוקר כשלגופו רק חלוק רחצה, וכעבור זמן גם האם ושני ילדיה אורזים כמה חפצים ועולים על הרכבת שתוביל אותם למתקני הכליאה במדבריות יוטה, שם הם הולכים ודועכים וכמעט מאבדים תקווה שהחיים ישובו אי פעם למסלולם. כל אחד מחמשת הפרקים מתמקד בבן משפחה אחר – תחילה האם, אחריה הבת הבכורה, הבן הצעיר, שני הילדים בקול אחד, ובסוף פרק קצרצר ומצמרר כביכול מפי האב, ולמעשה מפי כל אחד מהיפנים-האמריקנים שגורלם היה כגורלו – וכולם כתובים בסגנון יבש ומאופק, המתמקד בעיקר בפעולותיהן של הדמויות ונמנע מרגשות, ודווקא משום כך האפקט כה עוצמתי, ואת קוראת ומתחלחלת וחושבת – הרי כל זה יכול היה להיכתב בידי כל מי שנרדף כך בשל מוצאו, דתו, הלאום שלו, החל בבני עמנו בעבר וכלה בבני דודינו בהווה.

הספר אמנם קצר, אבל כבר מתחילתו הוא מצליח להעיף את הקורא הרחק מכורסתו הנוחה וטורד את מנוחתו, וטוב שכך. הנה טעימה מהפרק הראשון, המתמקד בדמותה המרשימה של האם, והנה עוד אחת מהפרק מכמיר הלב של הילד הקטן. אבל למה לקלקל לעצמכם את החוויה הספרותית, פשוט תקראו הכל בספר. ואם יש ילדים מתבגרים בבית, לא יזיק גם להם.

"כשהקיסר היה אלוהי" מאת ג'ולי אוטסוקה (מאנגלית: רחל פן, הוצ' פן/ ידיעות אחרונות/ ספרי חמד, 127 עמ') – 61 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

 

 

מסיבת שחרור

אבל היא לא אומרת כלום. "דברי" - לורי האלס אנדרסון

לשמוע שוב את המילים. "דברי" – לורי האלס אנדרסון

בימים אלה השתחרר הספר הנפלא "דברי" מחסות חוק הספרים, וזו הזדמנות לשוב ולדבר בשבחו. בשעתו מסרתי אותו לנערה מתבגרת שכמו הגיבורה, נהגה לנשוך את שפתיה במקום לדבר, ואמא שלה סיפרה לי שהיא התחברה אליו מיד. זהו בעצם מונולוג פנימי אמין ומרתק של מתבגרת שנאנסה בגיל 14 בידי שמיניסט מבית ספרה, המתאר את התהליך שעברה עד שמצאה את הדרך לגאול את עצמה מהשתיקה. הנה מה שכתבתי עליו בהתפעלות אשתקד, וכעת הוא נמכר גם במבצעי "4 במאה". לבני 12-17 ולהוריהם.

"דברי", מאת לורי האלס אנדרסון (מאנגלית: יעל אכמון, סדרת "סיפור מהעולם האמיתי", הוצ' כנרת זמורה-ביתן, 188 עמ') – 39 ש"ח ב"המגדלור", או במבצעי "4 במאה" ברשתות הספרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה