15 באפריל, 2015

ספר קרבות

הספר החדש של אנטוני ביוור, מצליח לדחוס ב-1000 עמודים את סיפור מלחמת העולם השניה מכל זווית, מהעובדות היבשות ועד הסיפורים האנושיים והנוגעים ביותר. ככה מספרים היסטוריה

מלחמת העולם השניה היתה אירוע בלתי נתפש בהרבה מובנים. אנו מחברים אותו מיד עם השואה שלנו, ובצדק, אבל היה שם הרבה יותר. לא היתה, ונקוה שלא תהיה, מלחמה כזו. אנטוני ביוור, היסטוריון מוערך שכתב ספרים מצוינים על המלחמה הזו (כמו "הקרב על סטאלינגרד", מומלץ למיטיבי לכת) הוציא הפעם ספר בן 1000 עמודים המנסה להקיף את כולה. הוא מצליח לדחוס אין סוף עובדות ואירועים ועדיין לספר סיפור. יש עירוב בלתי פוסק של תיאורים אסטרטגיים ממרום מנהיגות המלחמה, יחד עם סיפורים אנושיים קטנים של כמה מהנפשות (האומללות) שהאירועים הענקיים האלו סחפו לתוכם.

כמה דברים בולטים מיד: ראש וראשון הוא היקף הזוועה. אין ספק שהשמדת היהודים הוא הפשע הנורא מכולם וביוור מקדיש לו את המקום הראוי. בהפרדה ל-"השמדת הכדורים" ו-"השמדת הגז", הוא מסביר איך הפכה השנאה הגזענית למכונת הרג מחרידה, בעזרתה יכלו 50 אנשים להשמיד כמעט מיליון יהודים בטרבלינקה, למשל. אבל המלחמה הכילה הרבה יותר מכך. נראה כאילו לתקופה של 10 שנים בערך עזבה כמעט כל מידה של אנושיות את הכדור שלנו. הגרמנים טבחו בכל השונים מהם גזעית, רצחו שבויים והרעיבו שיטתית מליוני אנשים. הרוסים טבחו בפולנים, הרגו בטרור פנימי מליונים מבני עמם, וביצעו אונס המוני בנשים גרמניות כשניצחו. היפנים הרגו מליוני סינים במלחמה שרובנו לא שמענו עליה, כולל בהרעבה שיטתית. גם בעלות הברית השליטו טרור כשהחריבו את גרמניה מהאוויר, ללא תועלת צבאית ברורה.

דבר שני בולט החוצה מהספר והוא מקומם של המנהיגים ותפקידם בהכוונת ההיסטוריה. אצל הגרמנים מדובר באדם אחד, היטלר, שהוביל הכל. אם לא הוא, אולי כל זה היה נחסך מאיתנו. גם אצל הרוסים סטאלין מאפיל על הכל, וקשה להחליט מי מהם היה יותר ברברי. וישנם גם הגנרלים שלהם – רומל וז’וקוב, עושי דברם, שבכח אישיותם הכריעו קרבות גדולים, מול מונטגומרי הבריטי ופטון האמריקאי. אצל בעלות הברית הדמות הטרגית היא צ'רצ'יל, שבצד הצלת בריטניה, חווה בכאב את דעיכת האימפריה ואת אי יכולתו להציל את פולין ממלתעות סטאלין בסוף המלחמה. רוזוולט מצטייר מצד אחד כאיש שלקח את ההחלטה הגורלית לצרף את ארצות הברית למלחמה, אבל ויתר לסטלין בסוף ודן את מזרח אירופה ל-40 שנה של דיכוי קומוניסטי.

לא מחכה לכם קריאה פשוטה (מעומס העובדות, דרך המעקב אחר השמות והאירועים, ועד המחסור במפות), אבל זו הדרך הכי בטוחה לכל מי שרוצה להכיר ולהבין לעומק את האירוע הכביר הזה שהשפעותיו נמשכות עד ימינו. טוב עשה ביוור שהדגיש את היקף הזוועה ואת הסבל הנורא של עשרות מליוני אנשים, חיילים ואזרחים, אולי למען לא יקרה שוב.

הספר "מלחמת העולם השנייה", אנטוני ביוור (974 עמ', תרגום: עמנואל לוטם, הוצ' משכל וידיעות ספרים) – 116 ש"ח בחנות "סיפור פשוט" (במקום 128 ש"ח, מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה