27 במאי, 2014

סיפורים ליום חול

הספר החדש של מיקי קאופמן "מדרגות לשעת חירום" מאגד בתוכו מקבץ סיפורים קצרים ונוסטלגיים על החיים בתל אביב

ארזנו הכל (מגבות, בגדים, תיק כלי רחצה במשקל מכונית, קצת צעצועים, מחצלת קרועה, עייפות כרונית וחצי סופר פארם שקנינו בדרך), ויצאנו לדרך. חופשה משפחתית באכזיב. על החוף הצפוני ביותר, באופן שמאד הפתיע גם אותנו, מצאנו לעצמנו קצת זמן לצלול אל תוך ספר המקסים, "מדרגות לשעת חירום", של מיקי קאופמן. והנה אנחנו מפרטים:

1. מדובר באוסף של 23 סיפורים קצרים (איזה כיף זה סיפורים קצרים), ששנים מסופרים בעל פה ולראשונה רואים אור בספר.
2. הסופר, מיקי קאופמן, היה מבכירי עולם הפרסום בעברו, וסופר ומספר בהווה.
3. הסיפורים מבוססים על זיכרונות והזיות ומתרחשים בתל אביב (ונודדים מטבריה ועד וינה). זיכרונות רחוקים ועתידיים שמסופרים בשפה קולחת ומתנגנת על רקע רחובות ובתי העיר. לקוראים תל אביבים זה קצת כמו לראות את עצמם בטלוויזיה.
4. הסיפורים מוגשים בנימה אישית וחשופה שעוררה בנו הזדהות ואפילו, באורח מוזר, נטלו מעלינו עול, כאילו פרקנו אותם מלבנו.
5. בסיפור שנושא את שם הספר "מדרגות לשעת חירום" מתאר מיקי קאופמן את סיפור פזילתו ("כשהייתי בן שלוש נפלתי מהמיטה והתחלתי לפזול") או יותר נכון את סיפור עקשנותה של פזילתו, שעל אף הטיפולים והתרגולים סירבה לעזוב ("הוריי המודאגים ובצדק, בדקו אותי ביסודיות. הם לא ראו את הנולד וקבעו שמדובר בפזילה, וכך החמיצו את הרגע הנדיר שבו נולדת השקפת עולם"). נזכרנו שגם אנחנו היינו פעם פוזלים ואין לנו מושג מתי זה הסתדר ומה זה אומר על השקפת עולמנו.
6. בסיפור האחרון מתאר קאופמן את שגרת הבוקר הנכחית שלו. את טיול הבוקר, את השיחות סמי-פילוסופיות עם הנוירולוג שמטפל בו, את ההומור והעצבים שמלווים את שיחותיהם. וגם את המחשבות הקטנות שמרחיקות לרגעים את הגדולות והכבדות ("יש לי התלבטות קטנה – לצעוד לאורך הירקון מזרחה ודרומה, או מערבה וצפונה עד לים?").
7. הרבה הומור תמצאו בספר. צחקנו לא מעט. זה חשוב. יש גם המון דמויות – רודי מהצלמניה, דודה מיצי, אמא שלו, הילדה ו', השכנים, אח של פולה בן גוריון (כנראה) ועוד ועוד.
8. נימה נוסטלגית נעימה מלווה את הסיפורים. במידה מסוימת גם כשהוא נוגע להווה, הוא עדיין נוסטלגי. אל תשאלו שאלות. זה מסובך להסביר .
9. לא הנחנו את הספר לרגע. הסיפורים קלחו ורצו אחד אחרי השני. מדי פעם עצרנו כדי לחתוך לאיזה ילד מלון. וחזרנו מיד. ככה המשכנו עד הסוף.

חזרנו הביתה והבטחנו לעצמנו להמליץ על הספר הזה בהזדמנות הראשונה. הנה היא לפניכם.