11 בנובמבר, 2013

נפלת חזק

"כאב הנפילה" המגולל את סיפורם של שני אחים המושפעים מאותה תאונה, הרחיב לעטרה אופק את הלב, וילמד גם את המתבגר הכי אדיש משהו על כוחה של אשמה ואהבה

הספר הזה מרחיב את הלב. לא רק במובן המקובל, אלא גם ממש מגדיל אותו, גורם לו להתרחב כדי להכיל ולקבל מה שקורה בנפשם של אחרים. זהו מעין יומן שכותב מתיו בן ה-19, חולה סכיזופרניה, כעשר שנים אחרי שאחיו הגדול והאהוב, פגוע-המוח, מת בתאונה – תאונה שנגרמה באשמתו שלו וטרפה את עולמו. הוא כותב בו כל מה שעולה בדעתו, בלי פילטרים, תחת השפעת תרופות ובלעדיהן, מאפשר לנו הצצה לתוך נפשו המיוסרת והרגישה ומשתף אותנו בתובנות שלו, שהן לעתים תמימות ולעתים חדות עד כאב. סיפורו של מתיו נע בין העבר להווה, בין זיכרונות ילדות ופירושיהם המאוחרים; בתהליך הכתיבה הוא מנסה להבין מה בעצם קרה לו ולאחיו באותו יום גורלי שבו השתנו חייו לעד, ומתאר את האירועים והתחושות שעברו עליו מאז (כולל האשפוזים במחלקה הפסיכיאטרית ומפגשיו הטעונים עם בני משפחתו ומטפליו השונים, שרובם מתקשים לתקשר איתו) בכנות נוגעת ללב.

הקריאה בספר, מלבד היותה מרתקת ומרגשת, מאפשרת לחוש יותר קרבה אל השונה והאחר, המכונס, הלא-ורבלי (חשוב בעיקר כשמדובר בילדים), ולהבין את כוחה ההרסני של האשמה. הסופר הבריטי, שהוא גם משורר וקולנוען מצליח, התמחה בחקר בריאות הנפש ועבד כאח במחלקות פסיכיאטריות. מומלץ בחום גם לצעירים מגיל 14, אבל בעיקר להורים באשר הם ולעוסקים במקצוע טיפולי. התרגום מעולה, והנה פרק ראשון לטעימה.

"כאב הנפילה" מאת נתן פיילר (מאנגלית: מיכל אלפון, הוצאת כתר, 293 עמ') – 39 ש"ח בחנות הספרים העצמאית "המגדלור" (במקום 96 ש"ח מחיר מלא)

עוד שני ספרים שנמסרו לחברים וזכו להמלצות חמות:

· "התופת" מאת דן בראון (מחבר "צופן דה וינצ'י") – מותחן סוחף שמתרחש בפירנצה. שלושה גברים מסוקסים קראו בשקיקה וגמרו עליו את ההלל.

· "נקמה" מאת כריסטופר רייך: ספר מתח בריטי על מכונית תופת שמתפוצצת בלונדון. כתוב מאוד עכשווי עם כל הגאדג'טים והטכנולוגיה המתקדמת של היום. קל להזדהות, כיף לקרוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה