02 בדצמבר, 2014

נער המרקים ממומביי

המרקים והמנות ההודיות של אלעד בן אלול פתחו לנו את עונת המרקים עם קערות מהבילות וטעימות. הדאל שהציל אותי

מבחינה קלנדרית, ולא משנה לנו מה קורה בחוץ ומה דני רופ אומר: כשמגיע דצמבר – נפתחת אצלנו על הכיריים עונת המרקים. פתאום נראה לנו הגיוני מאוד להעמיד סיר, לקצוץ ירקות ולצלול לתוך קערה מהבילה, לא חשוב מה הולך בה: עגבניות, בצל, אפונה, וואטאבר. העיקר שישרוף את הגרון ויגיע עם קרוטונים בצד.

והשנה, פתחנו את העונה בדרגת יאמיוּת גבוהה במיוחד עם מרק העדשים ההודי של אלעד. הכניסו מעכשיו לסבב התשובות "מה אוכלים היום?" את המנות של אלעד בן אלול, אנתרופולוג דיגיטלי (ההסבר כאן), חבר אהוב שלנו ובשלן ביתי חמוד, שהתמחה בבישול הודי-טבעוני במהלך שהותו באנגליה. כל מי שלומד אנתרופולוגיה ומגיע ללונדון, מסביר אלעד, לא יכול שלא להיחשף לרב-תרבותיות שמשפיעה שם על המוזיקה, האופנה וכמובן הקולינריה. לאחר שהיגר לארץ חדשה, התחיל אלעד לבשל ולדאוג לעצמו, בעיקר בהשראת מסעדה הודית שהכיר והזכירה לו טעמים של בית וגעגוע לאמא רחוקה, למרות שמעולם לא דרך במומביי. לראשונה, לא הרגיש שחסר לו מרכיב עיקרי או שהוגשו לו תוספות צמחוניות שמחקות מנות בשריות, כיוון שהאוכל ההודי עשיר ומורכב כך שמבלי לשים לב – גם אתם תזללו בתאבון צהריים טבעוני. לאחר שעבד תקופה במסעדה, תיחקר את השפים, מילא את הטאלי וקיבל טיפים חשובים, ישב אלעד לחבר מתכונים משלו, עקב אחרי בשלנים מתת-היבשת הטעימה והתחיל לבשל כאן מנות מהמטבח שהכי חסר לכל מי שביקר ברג'סטאן. 4 פעמים בשבוע מתמלא הבית שלו בריחות מגרים של מנות קארי מתחלפות ומרקי דאל מגוונים ומשביעים (תבשילי עדשים כתומות, שחורות, מאש, מלאגטני, וכו'). והכל מגיע הכי יפה וטרי שאפשר, עם צ'פאטי בעבודת יד או סייד-דישז כמו סלט מלפפונים-נענע להרגעת החריפות, ולסיום הארוחה – יש אפילו תערובת גרגרים לרענון וניקוי הפה, מתבלינים שאלעד רוכש בלונדון ובדוכני הקהילה הקוצ'ינית בשוק ברמלה.

את כל הטוב הזה תוכלו להזמין ממנו דרך אתר חדש שהוקם עבור בשלנים חובבים וטובים בשם Aroundish (למהירי החלטה, עד 11:00 הכל נחטף ונטרף) או ישירות ממנו בתל אביב. ואם זה רק פתח לכם את הצ'אקרות, קבלו את המתכון למרק דאל כאן למטה. נמסטה ונמס בפה!

המרקים והתבשילים ההודיים של אלעד בן אלול – החל מ-39 ש"ח
להזמנות מראש (בתל אביב, ימים א, ב, ד, ו- ה, עד 11:00 באותו הבוקר) בטל': 053-3371316, או דרך עמוד הפייסבוק של אלעד, או מאתר Aroundish.


מתכון דאל פריי (מרק עדשים כתומות):
מחממים בסיר שמן ומטגנים קלות זרעי חרדל וזרעי כמון, צ'ילי ועלי דפנה
שום כתוש
חותכים בצל, ומטגנים עד שמתרכך והופך שקוף
מוסיפים כורכום, רסק עגבניות תמר, ומבשלים הכל יחד.

בינתיים שוטפים עדשים כתומות ומבשלים עד שיתרככו לגמרי
מוסיפים את הרוטב לעדשים,
ומתבלים לפי הטעם עם מלח, סוכר, מיץ לימון. אם סמיך לכם מדי – ניתן לדלל עם חלב קוקוס.
הוסיפו כוסברה לקישוט ובתאבון!

מה נשאר במלאי כופתה? אלעד בן אלול


 


[youtube dAvwF04FeLw]

 

[youtube BtB0QiKUb-Y]

 

מאלאי מאטאר (קארי פטריות ואפונה). המנות של אלעד בן אלול (צילום: יוסי בראומן)

 

 

כופתאות מקמח חומוס מרג'סטאן. המנות של אלעד בן אלול (צילום: יוסי בראומן)

 

 

דאל (מרק עדשים כתומות), צ'פאטי וסלט מלפפונים מרענן. המנות של אלעד בן אלול (צילום יוסי בראומן)

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה