29 ביולי, 2014

מצחיק עד בכי

עטרה אופק מתגלגלת מצחוק מסדרת ספרי "אמיל" הקאלטית של אסטריד לינדגרן (ואפילו קצת דומעת מהתרגשות). הרשו לעצמכם לזנוח לערב אחד את הפוזה הקשוחה

ליד מיטתי מונחים לפחות שלושה ספרים ראויים למבוגרים שהתחלתי לקרוא במקביל, כמנהגי, אבל מי מסוגל עכשיו להתרכז בספר מפותל למבוגרים? לא אני. במה להמתיק ימים כאלה אם לא בספרי ילדים, ואם אפשר שיהיו מצחיקים, מה טוב. בחודשים האחרונים אני סותמת חור בהשכלה ובארון הספרים עם אוסף הולך וגדל מיצירותיה של סופרת הילדים האהובה עלי בעולם, אסטריד לינדגרן, רובם מיד שנייה (הנדירים עולים כחדשים, ואף יותר!), וכך עשיתי הכרה סופסוף עם שלישיית ספרי "אמיל" שלה, ואותם ממש אסור לי לקרוא במיטה, כי שוב ושוב אני מתפקעת מצחוק בלתי-נשלט שיעיר גם דובים משנתם.

אמיל הוא ילדון עצמאי ופיקח ובעל כושר המצאה ותושייה. הוא חי בחווה בכפר קטן במחוז סמולנד, שבו נולדה גם הסופרת, עם אמו הרחומה ואביו הקמצן (שאומר לאשתו לחוס על נעליה שלא יתבלו: "כמו שאת מבלה נעליים, אנחנו נאלצים לקנות לך נעליים חדשות כל הזמן – כל עשר שנים!"), לצד אחותו הקטנה והתמה אידה, ועם המשרתת לינה ועובד החווה אלפרד, ואי אפשר שלא להתאהב בו. רוב הזמן הוא עושה תעלולים, שרובם נובעים מכוונה טובה ותמימה, ומשגעים לא רק את בני הבית אלא את תושבי הכפר כולו – שהיו מעדיפים לשלוח אותו לאמריקה ואף הביאו לאמו צרור כסף שאספו לשם כך, אבל האם התעצבנה והשליכה את מטבעות הכסף שהתעופפו לכל עבר בכפר. "אמיל הוא ילד קטן וחביב," אמרה להם, "אנחנו אוהבים אותו בדיוק כמו שהוא." ולינה המשרתת אמרה: "צריך לחשוב גם על האנשים באמריקה. הם לא עשו לנו שום דבר רע, למה שננחית עליהם את אמיל?"

בעבר כבר כתבתי כאן בפליאה על כשרונה של הסופרת להצחיק מחד עד כאב בטן, ומאידך לקרוע את הלב עד בכי, ואם בשני ספרי "אמיל" הראשונים רק צחקתי, בסופו של השלישי יוצא אמיל האמיץ להציל את אלפרד החולה בסופת שלגים איומה שכמעט הורגת את שניהם, ושם גם בכיתי קצת. בספר השני מתגלה לינדגרן כאמנית סלפסטיק – כמעט בכל פרק חוטף מישהו בלילה עסיסית ישר לפרצוף, והתיאורים הפלסטיים להפליא פשוט משכיבים אותך מצחוק, לא חשוב בן כמה אתה. וכך כתוב על הסופרת בלכסיקון אופק: "גיבורי סיפוריה הרבים הם ילדים בעלי מאוויים, המצליחים לממש את משאלותיהם, לרוב באורח פלא מפתיע ומרגש… אין בספריה 'מוסר השכל' נדוש או ערכים חינוכיים במובן המקובל, אבל יש בהם תשוקת חיים, רעננות תוססת וקסם משובח, השובה את לבם של צעירים ומבוגרים". התרגום מצוין, האיורים נהדרים, ושלושת ספרי הסדרה יצאו בעשור האחרון (בין 2009 ל-2011) וזמינים לקנייה במחיר מבצע. אל תחמיצו. לבני 9-5 ולכל מי שמתחשק לו לצחוק מכל הלב (לשם שינוי).

שלושת ספרי" אמיל" מאת אסטריד לינדגרן (משוודית: רות שפירא, אייר: ביורן ברג, ידיעות ספרים, 102 עמ', 128 עמ' ו-172 עמ' בהתאמה, מנוקד), 54 ש"ח לספר באתר ההוצאה, במקום 78 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה