05 בפברואר, 2014

מלך האריות

שלומית כהן-אסיף צפתה במחזה המוזיקלי "אריה הספריה" והופתעה מהשילוב בין הרגעים קומיים לצביטות בלב

יש הצגות שצריך לראות ויש הצגות שצריך לרוץ לראות. ההצגה "אריה הספריה" היא דוגמה מאלפת להצגה שצריך לרוץ אליה, ולאו דווקא בגלל האריה המאולף. זו הצגה קומית, נטולת גימיקים וללא פעלולים. התפאורה אינה מתחלפת והעלילה כולה מתרחשת במקום אחד – בספריה. מקום מלא ספרים ואוירה המבקשת שקט. כמה פשוט וכמה הרבה!

ההצגה מבוססת על רב המכר הנפלא של מישל קנודסן, והעיבוד הבימתי נאמן לטקסט המקורי. אריה ג'ינג'י מגיע באקראי לספריה, כמו כל אוהב ספר, והופך לדמות דומיננטית, מאיימת וחברית. ספריה כידוע, היא מקום שיש לו כללים נוקשים משלו: אסור לרוץ, אסור לאכול… ועוד ועוד איסורים. הספרן נקדי, אותו מגלם השחקן אופיר וייל בצורה כל כך משכנעת, שיש בה גם תום וגם עומק, נאלץ לצעוק מדי פעם אך בולם את צעקתו, כדי שלא להפר את הכלל "לא תצעק". יתר חמשת השחקנים: מאיה מדג'ר (מנהלת הספריה הקשוחה גברת דפני), נעמה אמית (מספרת הסיפורים שולמית), דן קיזלר (הילד אסף) ואור אילן (הילדה יעל) – כולם ברוכי כישרון ומצליחים להעביר את ההצגה בצורה משעשעת, שתנעם לילדים וגם למבוגרים. הצד הקומי מצליח להפתיע, לרגש ולצבוט את הלב.

הבמאי רוני פינקוביץ' הצליח למצוא את האיזון הנדיר הזה, בין קומי לנכמרות צובטת. משהו שמחזיר את הצגות הילדים לימים של איכות ושל אמנות אמיתית. פינקוביץ' מכוון פה את הווליום הנכון לאוזניים וללב, והמוסיקה של רן בגנו נעימה כל כך, שלא לדבר על קטעי הפנטומימה החיוניים כל כך במקום שאסור לצעוק.
לא ברור אם הדבר מכוון או לא, אבל הדמויות שנבהלות מן האריה הן דווקא הגבריות (הילד, הספרן) והנשים, מלבד מספרת הסיפורים, יודעות להתנתב במצב האבסורדי הזה של אריה בספריה.

האריה (בעיצובה של רויטל אריאלי), הוא דמות מלאת הבעה. אם תיאטרון המדיטק היה מגייס אריה מן היער או מגן החיות, הוא לא היה מצליח לשכנע יותר.
ועוד משהו, ההצגה מעלה את אותן שאלות מהותיות שעולות גם מהספר, שאלות שתפקידה של האמנות לשאול – האם ניתן להפר את הכללים או לא? ומתי יש "סיבה טובה" לא לשמור על הכללים אפילו בספריה?

"אריה הספריה", מחזה מוסיקלי מאת אלי ביז'אווי, ע"פ ספרה של מישל קנודסן, בימוי רוני פינקוביץ, הפקה של תיאטרון המדיטק.
מחיר כרטיס: 70 ש"ח; לגילאי 5 ומעלה; ההצגה הקרובה תתקיים ב – 16/03/14; לפרטים נוספים – אתר המידטק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה