08 במרץ, 2011

מי עדיין מפחד מווירג'יניה וולף?

דליה שלף ורונה יצחקי ממליצות על שלושה ספרים להעביר איתם את יום האשה הבינלאומי ובכלל

בהמלצת הספרים הזאת הכל מתחבר להכל. אנחנו נשים, כמובן, עצמאיות, המנהלות חנות ספרים עצמאית בענף קשוח. חנות הספרים שלנו "המגדלור", מהדהדת גם (אבל לא רק) את שם ספרה של וירג'יניה וולף – "אל המגדלור", מי שכתבה שנתיים לאחר מכן ב-1929 גם את "חדר משלך" שהפך למניפסט הנשי שניסח את מה שמגיע לנשים ומה שהן זקוקות לו בכדי לנשום, ליצור, להיות – הן עצמן, וכן, גם לשנות את העולם. וירג'יניה וולף הפכה סמל. למשל בשם המחזה "מי מפחד מווירג'יניה וולף" של אדוארד אלבי, שעלה לראשונה בתיאטרון לפני כ-50 שנה, היא מייצגת נשיות אמיצה, שנונה, בועטת, עומדת על שלה, המערערת על הנורמטיבי והמובן מאליו. לכאורה המובן מאליו.

 

ספר לכל אשה. 3 ספרים מומלצים לרגל יום האשה הבינלאומי

בחרנו עבורכם שלושה ספרים שונים זה מזה (בתמונה למעלה), אך כולם נוגעים בשאלות דומות – על משמעות הנשיות ומה זה בשביל כל אחת ואחד מאיתנו להיות אשה.

 

 

 

לא פוחדים. עיתון 77, גיליון 341-342

 

1.
כתב העת "עיתון 77",  גליון 341-342: "מי מפחד מוורג'יניות. נשים כותבות נשיות."

גיליון מיוחד של העיתון הספרותי הוותיק, המוקדש כולו לכתיבה של נשים אודות נשיות. הגיליון מוגדל וערוך בפורמט של ספר על ידי תמר משמר שיצאה לבדוק שאלות יסוד על השיח הפמיניסטי: "האם יש כתיבה נשית?" ו-"מה בינה לכתיבת נשים?" ו-"מה זה (אם בכלל) לכתוב כ-אשה?" התשובות עולות במגוון דרכים  דרך שירה, סיפורים קצרים ועבודות אמנות כשעל העריכה האמנותית אחראית רותי דירקטור. בין המשתתפות: חגית גרוסמן, אורלי לובין, יהודית קציר, אגי משעול, סבינה מסג, מאיה בז'רנו, יעל גלוברמן, סיגל בן-יאיר, סיון בסקין, שרון אס, דורית ויסמן, שירה סתיו, שלומית אפפל, תרצה אתר, אמירה הס, ענת זכריה, ללי ציפי מיכאלי, יודית שחר ועוד.

 

 

מרססות ברחובות. Graffiti Woman

 

2.
Graffiti Woman. Graffiti and Street Art from Five Continents – Nicholas Ganz ed

אמנות הרחוב או אמנות אורבנית כפי שעולם האמנות מעדיף לשדרג אותה נחשבת כגברית, חצופה, אלימה על גבול הוולגרית אך יש שם גם נשים רבות שהמקום הפתוח החופשי מאפשר להן לבטא את אמנותן. הספר מכנס בתוכו כ-1200 עבודות גרפיטי ואמנות רחוב מרחבי הגלובוס, במטרה לאפיין בצורה מקיפה ומעמיקה את העלייה במעמדן של אמניות הרחוב בעולם. הספר מציג עבודות של 125 נשים: יוצרות שכבר ביססו את מעמדן בעולם אמנות הרחוב (Lady Pink הניו-יורקית וMickey- מאמסטרדם), וכוכבות עולות המחכות לפריצה. כל אחת מהאמניות מציגה את עצמה ואת אמנותה בטקסט משלה, דבר המעניק גוון אישי מאוד לדימויים. העבודות המופיעות בספר מוצגות על-ידי האמנית האמריקאית הנודעת Swoon שרבים חשבו שהיא אמן הרחוב הנחשק עד שגילו שמאחורי השם עומדת אישה צעירה וצנומה שגובהה קצת יותר ממטר וחצי בלבד.

 

 

מישהו לרוץ איתו. "רצות עם זאבים"

 

3.
"רצות עם זאבים. ארכיטיפ 'האשה הפראית' – מיתוסים וסיפורים" – קלאריסה פינקולה אסטס
"רצות עם זאבים" הוא ספר חניכה משנה חיים עבור נשים רבות. ספר שהוא הרבה מעבר לספר שקוראים ברצף ועוברים הלאה. דר' קלאריסה פינקולה אסטס, אנליטיקאית יונגיאנית בכירה יוצרת בספרה לקסיקון חדש לתיאור הנפש הנשית. באמצעות קריאה באגדות עמים ומיתוסים מתרבויות שונות, ובהצגת פרשנות יונגיאנית לתהליכים אותן עוברות הדמויות בסיפורים, מאירה אסטס על חיינו, על מי ואיך שאנחנו ועל הפנים הרבות בתוכנו. אסטס מעלה שאלות עמוקות, סוחפת להתבוננות מעמיקה ומביאה תובנות והארות על מכאובים ושאלות של הנפש. מתאים לכל מי שחלמה למצוא את האזורים הפראיים והיצריים בתוכה ולהביאם לידי מימוש. "לכן, הן אם את מוחצנת או מופנמת, אשה אוהבת נשים, אשה אוהבת גברים, אשה יראת שמיים או כל אלה גם יחד, בין אם חוננת בלב פשוט או בשאיפות כשל אמזונה, בין אם את מנסה להגיע לצמרת או רק לשרוד על ליום המחר, בין אם את מפולפלת או חמורה, מלכותית או פשוטה – האשה הפראית שייכת לך. היא שייכת לכל הנשים."

ספרות נשית מומלצת – 20% הנחה לרגל יום האשה הבינלאומי ב-"המגדלור", הרכבת 4, תל אביב (המבצע תקף עד סוף השבוע הקרוב):
1. כתב העת "עיתון 77", גליון 341-342 "מי מפחד מוורג'יניות"
70 ש"ח (או 55 ש"ח ב"המגדלור"
לרגל יום האשה)

2. Graffiti Woman בהוצאת Thames & Hudson
160 ש"ח (או 128 ש"ח ב"המגדלור" לרגל יום האשה)

3. רצות עם זאבים (סדרת פסיכה, מאנגלית: עדי גינצבורג- הירש, עריכה ודברי מבוא: נאוה תלפז, הוצאת מודן, 1992)
113 ש"ח (או 90 ש"ח ב"המגדלור" לרגל יום האשה)

 

עבודת גרפיטי של Faith47 מדרום אפריקה. מתוך Graffiti Woman

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה