07 באוקטובר, 2015

מה זה מתוק ולא משמין?

אחרי הסתייגות ארוכה, עטרה אופק הגיעה לבסוף לתרגום החדש של "צ'רלי בממלכת השוקולד" ונסחפה מיד. ויש גם ספר מיוחד שיעזור לקטנים שלכם לזכור הכל ובקלות. לא בטוחים שאנחנו מעודדים את זה

חודשים ארוכים שכב צ'רלי בממלכת השוקולד (בתרגומו החדש) ליד מיטתי כצרור דפים שאין לו הופכין, אך ורק כי התקשיתי להתחבר אליו אחרי התרגום המנוקד והאהוב של אבא שלי, אבל מרגע שהתחלתי לא יכולתי להניח אותו מהיד. נכון שילדים (ומבוגרים) יכולים ליהנות גם מהסרטים המצוינים שנוצרו לפי הספר, אבל כשמדובר ברואלד דאל חבל לפספס בגללם את המקור, הכתוב ביד אמן (אגב, אחד המקרים הבודדים שבהם התענגתי על סרט יותר מאשר על הספר שבעקבותיו נוצר, מלבד הנסיכה הקסומה כמובן, הוא "בית": הספר "יום סמק הגדול" שעל פיו הופק אכן מקסים בהחלט, אך ארכני-משהו).

התרגום החדש הופיע ממש לפני שנה, ובעקבותיו התפרסמה כתבה נאה ב"הארץ" סביב יצירותיו הפרועות של דאל לילדים, שבה תרמתי גם אני את השני גרוש שלי בנושא. דומני שאין צורך להרחיב פה על תוכן הספר ועל קסמו, שהרי אפשר למצוא שפע מידע על אודותיו בלינקים המצורפים כאן. אוסיף רק שכל ספר ילדים של רואלד דאל הוא שער ראוי לממלכת הספרות, במקרה שילדיכם טרם התוודעו אל הסופר המהולל, ושהתרגום החדש רענן וזורם, בשפה עכשווית וחיננית בהחלט. בן העשר שאני הכי אוהבת אמנם מעדיף את התרגום הארכאי והמעודן (יחסית למקור) מפעם, אבל אני בספק אם חבריו יסכימו איתו. לבני 6-12, ונהדר גם להקראה משותפת בהמשכים לפני השינה.

"צ'רלי בממלכת השוקולד" מאת רואלד דאל (מאנגלית: אורי בלסם, אייר: קוונטין בלייק, סדרת מרגנית, הוצ' זמורה-ביתן, 173 עמ') – 49 ש"ח ב"המגדלור" (במקום 54 ש"ח מחיר מלא)

 

תחשוב על מספר

מה שבע? "קסם של זיכרון" - אבי ראובן

מה שבע? "קסם של זיכרון" – אבי ראובן

אבי ראובן הוא קוסם חובב, מנחה סדנאות ומורה למתמטיקה, שפיתח שיטה נחמדה לזכירה של רשימות – מספרים, פריטים, תמונות, אירועים וכו' – לפי הסדר. לא מכבר כתב סיפור לילדים, על ילדה שכחנית הנעזרת בסבא שלה, שממחיש לקורא את השיטה ועוזר לו ללמוד אותה (גילוי נאות: עורכת הסיפור היא הח"מ). לספר מצורפת ערכה נחמדה עם כרטיסיות ומדבקות ללימוד ולאימון, ואפילו ילדים שטרם למדו לזהות ספרות יוכלו להשתמש בשיטה ולהגיע להישגים מפתיעים.

הציורים אמנם חובבניים, אבל הסיפור עצמו נחמד ומי שינסה את השיטה המתוארת בו, יגלה שהיא אכן עובדת להפליא. השיטה מבוססת על שילוב של דמיון והומור, כך שהלימוד והאימון הופכים למעין משחק חמוד ומשעשע, שמפתח על הדרך חשיבה יצירתית. יופי של מתנה לילדים חסרי ביטחון, שיוכלו להרשים את חבריהם וקרוביהם במופע מהמם של זיכרון, כמעט כמו קסם. מומלץ כפעילות משחקית משותפת של הורים וילדיהם או אחים בוגרים וקטנים מגיל הגן ועד בכלל, כולל סבים וסבתות שרוצים לחדד את זיכרונם.

"קסם של זיכרון" מאת אבי ראובן (אייר: ניב עבדת, הוצ' מדיה 10, 48 עמ') – 71 ש"ח בבוקמי (במקום 79 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה