04 בפברואר, 2015

מגדלים באוויר

צמחי-אוויר שלא זקוקים לאדמה ויכולים לחיות בכל צנצנת, הפכו את שתילות ט"ו בשבט השנה לקלילות במיוחד. חג שמח, אילן!

למי שלא שם לב לתאריך (כלומר לא שלח הבוקר ילד לגן עם אדנית מקופסת קוטג' וזר קוקוסים יבשים), היום ט"ו בשבט, חג האילנות והלדרים (ביגוניה, כתבנו לך מזל טוב על הוול!). אבל השנה היא גם שנת שמיטה, השבתון של אמא אדמה. כדי לכבד את המעמד (חל"ת זה חל"ת) החלטנו לשים את האת והחפירות בצד ולחגוג עם שתילים שלא מצריכים גרגר מאמץ: צמחי אוויר. יש דבר כזה.

הכירו את המשתלה הכי אוורירית בעיר: אחרי שנים שעבדה כמפיקה בטלוויזיה, נתקלה לירון אבני בשלט "חנות להשכרה" בתל אביב, והחליטה לפתוח משהו משלה. כשנזכרה בחנות אקולוגית שראתה בניו יורק לצמחי אוויר, החלה לפנות למגדלי צמחי הפלא הללו בארץ והקימה לפני חודש את Air Garden – חנות צמחים או גן עדן לשתילים שגדלים ותלויים בחלל, ללא אדמה וכמעט ללא מים. מקורם של צמחי האוויר ביערות הגשם של דרום ומרכז אמריקה, והסיבה שעד היום סביר שלא נתקלתם בהם, היא שהם אוהבים לחיות מתחת לצמרות העצים הכי גבוהים ובאקלים טרופי, כדי ליהנות מהלחות הנצברת קרוב לשמש, אבל לא באופן ישיר. הם אינם נחשבים טפילים ויודעים יפה להאכיל ולהשקות את עצמם בעזרת תאים קטנים בעלים שסופחים מים וחומרי מזון מהלחות באוויר (תישארו כאן עד אוגוסט, יהיה לכם בומבה!). בחנות שלה תמצאו 30-40 זנים של צמחי אוויר, כולם ממשפחת טילנדסיה (בני דודים רחוקים ואנורקטיים של האננס אגב), שנקראים גם צמחי אפיפיט, כלומר כאלה שמסוגלים לחיות על גבי כל דבר שתניחו אותם: אבנים, מדפים, חוטי דיג, צנצנות ממוחזרות (סיימתם עם הריבה? יש לכם אקווריום), על אדן החלון או על הראש של הבוס. לא משנה להם, העיקר שיהיה לח ומגניב. אם תתיזו עליהם מים, גג פעמיים בשבוע, ותסתירו משמש ישירה – תזכו לראות פריחה אדומה ואפילו בייבי-טילנדסיה חמודים.

בקיצור, אם עד היום הייתם מומחים בלחרב סחלבים ולייבש לאקי-במבוקים – השנה אתם תולים לכם מובייל ירוק, טבעי וקל לתחזוק, והופכים מיד לגננים מדופלמים. רק אל תשכחו לשיר לו בכל בוקר: "קח אוויר, קח אוויר…".

צמחי אוויר – החל מ-30 ש"ח לצמח בודד, 50 ש"ח בתוך צנצנת ממוחזרת, 90-250 ש"ח בתוך טרריום או מיכלי זכוכית שניתן להשעין ולתלות.
להשיג ב-Air Garden, דיזנגוף 201, תל אביב, טל': 072.2415050 או 052.6723533 (לירון). ניתן לשלוח. ראשון-חמישי 10:00-20:00, שישי 09:00-16:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה