08 ביוני, 2015

לקסם הבא אזדקק למלים

עטרה אופק חוזרת מסיבוב ראשון בשבוע הספר עם נובלות סוחטות דמעות למבוגרים, ספר פגז למתבגרים (ולא רק) והצגה בכיכובה של שהרה בלאו שתשאיר אתכם ללא מילים

בסוף הספר בכיתי. וזה בא בהפתעה, בכלל לא התכוננתי. כי עד אז הסיפור שמספרת מריה הקשישה לסוכן הנדל"ן על בעלה, הקוסם המקסים "ענן" שנעלם לבלי שוב לפני שנים ועל בנם הקומוניסט פייטרו, הוא מרתק ונפלא – אבל לאו דווקא עצוב, כך נדמה, ואז בא הסוף ולופת אותך בגרון ולפני שהספקת לעפעף כבר מוצפות העיניים בדמעות שזולגות בלי מעצור, וגם עכשיו כשאני נזכרת בו אני שוב דומעת. זו הנובלה השנייה בספר "איטליה, ענן"; גם הראשונה יפה מאוד, ובה מספרת נערה משרתת בשם איטליה על השנים ששירתה בבית משפחה בורגנית, אבל השנייה מופלאה ממש, ושתיהן מתכתבות זו עם זו בדרכן – שתי נשים מספרות על חיים של אחרים, שבהם צפו מהצד אבל גם מילאו בהם תפקיד חשוב – בתור המרכז הצנוע, החכם והיציב, שסביבו סבב הכל. מזמן לא נלכדתי ככה בסיפור, שנטווה לתוך לבו של הקורא כמו קורי קסם. ספר נהדר, ומתחשק לחבק חזק את שתי הנשים האלה וגם את הסופר, שהיטיב כל כך לדבר בשמן. גם התרגום מצוין, והנה הפרק הראשון מתוך הנובלה היפהפייה "ענן", עם המשפט המצמרר של מריה "כל עוד יש מילים, אפשר שגם העבר עוד קיים, פירורים המוחזקים באגרוף מנומר בכתמי זקנה: אחר־כך האגרוף נפתח, והכול נושר".

"איטליה, ענן" מאת מרקו לודולי (מאיטלקית: ארנו בר, ספריית פועלים, 190 עמ') – 54 ש"ח בחנות "סיפור פשוט" ב-20% הנחה לשבוע הספר (במקום 68 ש"ח מחיר מלא)

 

איפה מתחבאת האמת

יהלי, תעבירי לנו כשאת מסיימת עם זה. "תארו לעצמכם שאינני" - מג רוסוף

יהלי, תעבירי לנו כשאת מסיימת עם זה. "תארו לעצמכם שאינני" – מג רוסוף

זה אחד מספרי הנוער הכי מדהימים שקראתי בזמן האחרון – וקשה לקרוא לו ספר לנוער, כי הוא נהדר גם למבוגרים, אף שהמספרת היא נערה בריטית בת 12, תארו לכם. אבל איזה בנאדם היא, הילדונת הזאת! וקשה לקרוא לה ילדונת כי היא באמת קודם כל בנאדם, בלי שום קשר למגדר או גיל, בנאדם אינטליגנטי ורגיש יותר מהממוצע, שישר מתחשק להתחבר אליה ולהאמין לה. היא מספרת כאן על נסיעתה עם אביה המתרגם לארה"ב, כדי לחפש את חברו הטוב ביותר של האב, שנטש לפתע את אשתו ואת בנו התינוק ונעלם ללא עקבות, ועל מה שקורה לה במהלך המסע הזה עם אביה, מה שהיא מגלה ומה שהיא מבינה, והיא מבינה הרבה יותר מהמבוגרים שסביבה. נסחפתי לסיפור שלה מהעמוד הראשון, ובכל רגע שנאלצתי להניח את הספר התגעגעתי אליה, וזה לא קורה לי הרבה. מורגש גם שהסופרת הזאת היא משהו מיוחד, ועכשיו מתחשק לי לקרוא כל מה שהיא כתבה אי פעם. פגז של ספר, לבני 12 ומעלה מעלה.

"תארו לעצמכם שאינני" מאת מג רוסוף (מאנגלית: מאירה פירון, הוצ' טל-מאי וידיעות ספרים, 224 עמ') – 45 ש"ח בחנות "המגדלור" (במקום 56 ש"ח מחיר מלא)

 


לב שבור על הבמה

ותשחק ונתעלף. "ותכתוב", שהרה בלאו לתיאטרון תמונע

ותשחק ונתעלף. "ותכתוב", שהרה בלאו לתיאטרון תמונע

נכון שמזמן לא ראיתם הצגה ממש-ממש שווה? אז ביום חמישי מחכה לכם הפתעה מפעימה ויוצאת דופן בתיאטרון תמונע, שדווקא מתאימה לשבוע הספר, כי מדובר בחוויה תיאטרלית-ספרותית מקורית ומרגשת, שבה הסופרת שהרה בלאו משחקת דמות שכותבת ספר אוטוביוגרפי לעיני הצופים, בעודה מנסה להתגבר על שברון לב, ועושה את כל זה בכישרון ובאומץ בלתי רגיל – וזה עוד בלי להזכיר את הופעתה הבלתי-נשכחת, יופי שברירי ומוזר ולא מכאן, פנים כשל שחקניות מפּעם בסרט אילם, וקשה להוריד ממנה את העיניים. עוד פרטים כאן. והנה מה שכתבתי לה אחרי ההצגה: "ידעתי כבר שאת חכמה ואמיצה ומיוחדת, והנה גם ההצגה שלך כזאת. את נהדרת, בהמון מובנים. התרגשתי, ובסוף הזלתי דמעות יחד איתך. תודה" (ואני לא בכיינית, למרות הרושם שעלול להיווצר מהמדור השבוע, נשבעת!). לכו גם אתם ותראו איך תודו לה.

ההצגה "ותכתוב" בביצוע שהרה בלאו, תיאטרון תמונע בת"א, יום חמישי 11.6 ב-8 בערב, 60 ש"ח לכרטיס, פרטים באתר התיאטרון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה