13 במרץ, 2013

לעוף על הכיתה

שלומית כהן אסיף יוצאת מההצגה "הכתה המעופפת" עם געגוע להווי כיתתי תוסס כמו שרק קסטנר יכול לכתוב. יש מה לראות בחופשת פסח

זה בהחלט לא מקרי. דווקא  ב-23 בפברואר, יום הולדתו של הסופר אריך קסטנר, בחר תיאטרון המדייטק להעלות את הבכורה של ההצגה "הכיתה המעופפת". נדמה לי שאריך קסטנר התחפש והגיע. הוא ותיק פה. גם את ספריו "אמיל והבלשים" ו"אורה הכפולה" חגגו פה עם אותו צוות מנצח שיש לו שלוש צלעות: הסופר האולטימטיבי – קסטנר, המחזאי עידו ריקלין והבמאי רפי ניב. נראה שהשניים האחרונים, מפצחים כל פעם מחדש איזה סוד בימתי. בסצינות קצרות, בעברית עדכנית וקולחת, על תפאורה מסתובבת עם חבורת שחקנים צעירה ותוססת, מביאים לנו הפעם סיפור הרפתקאות מותח ומשעשע של כיתה בפנימיה, המנסה להעלות הצגה עם סיום השליש, לפני צאתם לחופשה. את המחזה כותב ג'וני, המשורר של החבורה. אך משהו משתבש בחזרות והמחזה נגנב. כך יוצאת חבורת הפנימיסטים לקרב מכריע עם ילדי בית הספר העירוני הסמוך.

זוהי הצגה בתוך הצגה. הווי החיים בפנימייה מומחז היטב. יש פה מאבקי כוח, הרבה אומץ ותושיה. לכל אחד מחבורת הנערים חולשה אחרת: חכם, אמיץ, פחדן או סתם פחד גבהים. כל אחד הוא עולם ומלואו. גם הנער אוּלי, שיודע שהוא פחדן, מהמר על מבחן אומץ מסוכן. קשה שלא להרגיש צביטה בלב או להזיל דמעה במפגש בין המורה דוקטור בק לרופא המכונה "אסור לעשן". מפגש המחזיר אותם לילדות הפרטית שלהם, שלא הייתה קלה. וכך הסיפור הופך לערכי, מבליט את החברות, את העזרה ההדדית ואת הכנות, מבליט גם את מקומו של המבוגר בעולמו של המתבגר.

הצופה רואה איך מעשה מכוער גורר מעשה מכוער ואיך הטוב גורר את הטוב. ההצגה (מגיל 8 ומעלה) אינה מוסיקלית, אבל המוסיקה (של נדב רובינשטיין) שמלווה את הסצינות הקצרות מלאה אווירה, התלבושות (של יהודית אהרון) והתפאורה (סבטלנה ברגר) – לוקחים את הצופים למקום ולזמן אחר. ובסופו של דבר, המקום האחר הוא פה. בתום ההצגה אני מחפשת את קסטנר בקהל היוצאים מן האולם, אבל הוא נעלם לי. במקומו אני מוצאת את אורי (תלמיד כתה ד'): "תכתבי שההצגה הייתה יפה מאד מאד".

 

ההצגה "הכיתה המעופפת" ע"פ אריך קסטנר (הפקת תיאטרון המדיטק) – המועדים הקרובים – 28.03.13 : 10:30, 14:30
לכרטיסים ופרטים נוספים – תיאטרון המדיטק, גולדה מאיר 6, חולון.

[מחזה: עידו ריקלין, בימוי: רפי ניב, תפאורה: סבטלנה ברגר, תלבושות: יהודית אהרון, מוסיקה: נדב רובינשטיין, תנועה: איריס לנה, שחקנים: אודי בן דוד, דני גבע, רודיה קוזלובסקי, עמית אפשטיין, גל אמיתי, נדב לאור, עידו לוסקי, איתמר שקד, שפי מרציאנו, אמרי ביטון, אדי אלתרמן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה