16 ביולי, 2010

לטייל בבית

שרון שלו טיילה בכל העולם עם ספרו של משה גלעד "מסעות בלי קנה מידה", ונהנתה מכל רגע

כמה בא לי טוב הספר הזה! זה בדיוק מה שהיה נחוץ לי בימים חמים אלו, שבהם אני מוצאת את עצמי מתחפרת במזגן בבית. יצא שבלי לקום מהספה הייתי בכל הגלובוס. נכנסתי למיטה בהונג קונג ונרדמתי עם ניו יורק, עליתי לאוטובוס בסרדיניה וירדתי ממנו בלונדון. תענוג.

אז מה יש לנו כאן? זה ספר שהוא קצת ספר עיון, קצת ספר היסטוריה ובעיקר יומן הרפתקאות של המחבר משה גלעד. זהו ספר שהוא שיר הלל למפות, גילוי ארצות וכמובן אותם מגלי ארצות כדוגמת מרקו פולו ומגלאן. אפילו השם עצמו – "מסעות בלי קנה מידה" מקבל כאן משמעות כפולה שכן יש קריצה ברורה לאותו "קנה מידה" הנהוג במפות וגם ביטוי שגור שמשתמשים בו היום.

בשני הפרקים הראשונים הסופר כאילו מדבר בשני קולות – בעצמו ועם עצמו וזה מעט מיותר לטעמי. אחר כך מגיע פרק שקוראים לו "למה אני מדבר אל עצמי" שבו הוא מסביר את העניין ותולה את זה בבדידות שהיא מנת חלקו של מי שמחליט לטייל לבד ומביא דוגמאות לצמדים שטיילו יחד כמו דון קיחוטה וסנשו פנשה, פיליאס פוג האנגלי ופספרטו הצרפתי (גיבוריו של ז'ול ורן ב"מסביב לעולם בשמונים יום") וכו'.

הספר מחולק לפרקים קצרים ויש בו מידה מדויקת של פרטים יבשים, היסטוריה ועסיסיות. אפשר ללמוד ממנו על התפתחות המפות והאטלסים לאורך ההיסטוריה, על מסעות הגילוי האמיצים שהיו מנת חלקם של לא מעט אנשים במאות הקודמות ובתוך כל זה יש גם הרבה סיפורים אישיים של המחבר מה"מסעות" הפרטיים שהוא עשה ברחבי העולם, חלקם בשליחות עיתון "הארץ".

חלק מהפרקים ראו אור בצורה זו או אחרת בגיליונות השונים של מסע אחר, חלקם, כאמור, בעיתון "הארץ" וב"לאישה" וחלקם רואים אור לראשונה בספר הזה.
היה לי פשוט תענוג, הרגשתי כאילו אני מטיילת בכל העולם ולומדת הרבה מאד בדרך. השילוב בין היסטוריה, עיון וסיפורת מושלם. הכתיבה קלילה וזורמת.
קיצר – מושלם לימי הקיץ המהבילים כשיושבים במזגן ונותנים למישהו אחר להזיע במקומנו (למשל מרקו פולו).

הספר "מסעות בלי קנה מידה" – משה גלעד (הוצאת עם עובד, 215 עמודים) – 84 ש"ח
להשיג בחנויות הספרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה