17 בדצמבר, 2012

ירושלים של עכשיו

שבוע העיצוב בירושלים ומזג האוויר החורפי הובילו לערב מהאגדות, בעיר הכי אירופה שיש לנו. ביאנלה בוונציה? תמתיני

את כל מצבור הספונטניות שלנו לשנה הקרובה בזבזנו ביום חמישי האחרון, כשקיבלנו פתאום הצעה לעלות אחרי העבודה לירושלים ולבדוק מה קורה כרגע בעיר הכי אירופה שיש לנו. כמו שאנחנו, לבושים בחצי פיג'מה, נחתנו בבירה הקפואה והחגיגית, שנוצצת השבוע מאורות חנוכריסמס ועמוסה בתערוכות ואירועים בכל חלל פנוי – והרגשנו איך לפריזאים אין כלום עלינו.

כדי להיות ממוקדים, החלטנו להתרכז בשבוע העיצוב שמתקיים בעיר בפעם השלישית, במסגרת אירועי "חמשושולים", המציעים כניסה לתערוכות, מפגשי שיח עם מעצבים, סיורים, סדנאות לילדים וימי עיון ללא תשלום (לקורא נ. ברקת: הברקת!). את הטור התחלנו במתחם הרכבת המשתחזר בימים אלו, וייפתח באביב תחת השם "התחנה הראשונה" (זו ששימשה כיעד לקו הרכבת הראשון בארץ, שיצא מהתחנה ביפו). שם בהאנגר גדול, מצאנו שתי תערוכות מסקרנות: בפינה האחת, תערוכת "עיצוב גרוע", במסגרתה התבקשו אמנים ומעצבים גרפיים ידועים לתת את הפרשנות שלהם למושג החמקמק. יש כרזות סליזיות ומצחיקות במיוחד שעיצב אנגלמאיר, יש התוודות כנה שהודפסה בפונטים הראשונים שיצר בן נתן בגיל 15, יש הוצאת תסכול על טעויות נפוצות כמו גרשיים הפוכים, והכי מפתיע – מכתב נזיפה אמיתי שקיבל המעצב Jewboy מלקוח לא מרוצה. בחלל המרכזי בהאנגר, מתקיימת תערוכת "עקומת גדילה", המורכבת מ-12 טורים של פודיומים ריבועיים. כל טור מוקדש למעצב תעשייתי אחר, ומציג בסדר כרונולוגי ורטרוספקטיבי את עבודותיו, החל מפרוייקט הגמר שהגיש כסטודנט ועד המוצר האחרון שהוציא (ובטוח נתקלתם בו). כך למדנו מה הוביל ליצירת הספלים שאנחנו מתענגים עליהם במקס ברנר ועיצבה איריס זהר, או מה הולידו המגנטים המפורסמים של דור כרמון, מה קדם לכסאות של טל גור (ואיזו חנוכייה אנחנו חייבים לעצמנו מסטודיו Reddish).

לפני שהתיישבנו להפשיר ולזלול ב"מרקייה", עברנו דרך תערוכת "תופעות לוואי", שם מוצגים פרויקטים מגוונים שיצרו בוגרי התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, כמו כלי שחמט שלא היינו מתנגדים לשים על השידה (בתמונה למעלה), כפכפי הליכה שעשויים לחלוטין ממסטיק או שמיכה משאריות מוך. בקיצור, רחבת הכנסת? תמתיני. יש לנו עוד הרבה מה לראות. 

שבוע העיצוב בירושלים – ללא תשלום
התערוכות – "עקומת גדילה" / "סטודיו משלך" / "עיצוב גרוע"  (עד 22.12.12); "תופעות לוואי" (עד 29.12.12) יתקיימו בהאנגר מתחם הרכבת ובמתחם תחנת הרכבת הישנה (ככר דוד רמז מול תיאטרון החאן).
התערוכה "סטיית היקף" (עד 11.01.13) תתקיים בגלריה "בצלאל / יפו 23", ו-"רזולוציה" (עד 11.01.13), בגלריה YH4, יד חרוצים 4, תלפיות.

הערב (שני, 17.12.12), בשעה 20:30, יתקיים בהאנגר הרכבת מפגש "פורטפוליו לייב" בנושא "עיצוב גרוע" (אוצר ומנחה: יובל סער, משתתפים: עודד עזר, עודד בן יהודה, מיה דבש).

תסכול מתפרץ. מתוך תערוכת "עיצוב גרוע" (פרט מעבודה של הטיפוגרף הטייס)

 

 

 

 

בקרוב על שמשת הרכב שלכם. מתוך "עיצוב גרוע" (עבודה של זאב אנגלמאיר)

 

 

 

ממש ככה. מתוך עבודת וידאו של הטיפוגרף עודד עזר

 

 




אהבנו. גלויה שחולקה בתערוכת "עיצוב גרוע"





איך מעצב נולד. מתוך תערוכת "עקומת גדילה" (עבודה של DagDesign, צילום: טל מור ושלומי אזולאי)




רוצים כזה. מתוך תערוכת "עקומת גדילה" (Medu של איתי בר-און, צילום: גלעד לנגר)


עד חנוכה הבא - את שלנו. "מנורה" של סטודיו Reddish, לתערוכת "עקומת גדילה"

 

 


קורה לנו כל הזמן. שולחן המקיים דיאלוג בין המבנה, המשטח והמפה (סטודיו Reddish, "עקומת גדילה")

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה