14 באוקטובר, 2013

ימין ושמאל

עטרה אופק מגלה מחדש את פניה ברגשטיין, המשוררת הקלאסית בסיפור מתוק על צעדים ראשונים, ועוד ספר הרפתקאות לחובבי פיראטים מושבעים

פניה ברגשטיין מוכרת לנו בעיקר כמשוררת, מ"בוא אלי פרפר נחמד" ועד "ויהי ערב", אבל מעטים יודעים שכתבה גם פרוזה. הסיפור המתוק על נעלי הפלא של רחלי נכלל בעבר בקבצי סיפורים ושירים שונים שלה, וטוב שזכה כעת לספר משלו, ועוד עם איורים חדשים ומרהיבים כאלה. רחלי הקטנה אוהבת לשוטט ברחבי הקיבוץ ובעיקר לבקר בסנדלרייה, שם עובד ירחמיאל הסנדלר בעודו מפזם ושר. יום אחד הוא מתקין גם לרחלי זוג נעליים חדשות וממציא בשבילה שיר מיוחד: "שיר חדש היום יהיה לי/ נעליים לרחלי (…)/ נעל מביטה ימינה/ הבה ונקרא לה מינה./ נעל מביטה רק שמאלה/ ועל כן נקרא לה אולה".

מה שכן, פניה'לה התבלבלה קצת, כי נעל שמביטה ימינה היא דווקא נעל שמאל, ואילו בשיר מינה היא נעל ימין, ולהפך. לא נורא, מגיע לה שנסלח לה כי הסיפור כל כך מקסים. יש בו המון חן וטעם של פעם, ועולם תמים של ילדה מלאת ביטחון שלא חוששת ללכת לאיבוד, לעוף באוויר ולשוט בנהר הרחק-הרחק על גבי מינה ואולה שלה, עד לים הגדול. כשהדגים שואלים מיהי ומניין באה, היא עונה: "אני רחלי, מהגן של הגננת חנה". של מי את, רחלי? "של אבא ואמא". ולאן את נוסעת? "שמה, רחוק-רחוק". והכל בלי שום פחד, עד שבא דג גדול… אבל בשביל להגיע לסוף הטוב תצטרכו לקרוא בעצמכם. מעניין גם שאיש אינו כועס על רחלי, שאמה הדואגת מבקשת ממנה בפתח הסיפור לא להיעלם ולא להסתובב לבד, ו"כשרחלי מבטיחה היא מבטיחה באמת, אבל אחר כך היא שוכחת". בספר מודרני כבר היו דואגים להזכיר לה, אבל תמיד תוכלו לשוחח על זה קצת כשסוגרים את הספר. יופי של מתנה לבני 4-7.

"נעלי הפלא של רחלי" מאת פניה ברגשטיין (אייר: אביאל בסיל, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 36 עמ', מנוקד) – 39 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 74 ש"ח מחיר מלא)

הצילו, פיראטים

שודדי הקאריביים 7. "תופת וקרן אור" - ג'ף רודקי

קבלו שוב את מומחית המדור לספרי נוער, שי סלע בת ה-14 מקיבוץ צבעון:

"אג בן ה-13, שמספר את הסיפור, חי באי נוראי ומלא פיראטים בשם 'תופת' עם אבא שלו (שלא ממש מת עליו) ועם אחיו ואחותו (שהתחביב שלהם הוא לאמלל את אג). יום אחד המשפחה מפליגה לאי הסמוך והיפה 'קרן אור', ושם אג מאבד את בני משפחתו בתאונה מסתורית. הוא עובר לגור עם אחת המשפחות העשירות באי, מכיר את מיליסנט היפהפייה והאמיצה ובדיוק כשהכל כאילו מסתדר, ההרפתקאות המסוכנות מתחילות.

"אג הוא מסוג הגיבורים החדשים, נער עם המון חולשות. יש גיבורים מושלמים (ומעצבנים!) שתמיד עושים את הדבר הנכון ומוכנים להקריב את עצמם בשביל החברים שלהם, כי הסופרים רוצים לתת דוגמה חיובית לקוראים הצעירים. אבל מתישהו הסופרים הבינו שהנוער מעדיף דמויות שאפשר להזדהות איתן, אז עכשיו אלה הגיבורים שהנוער מקבל, בספרים וגם בסרטים: חסרי ביטחון, לא אוהבים לקרוא, מעדיפים לזרום עם העדר, דואגים כל הזמן למראה החיצוני שלהם, מסתירים כישרונות שעלולים לדרדר אותם בסולם החברתי, מתביישים בהוריהם, מגעילים לאחים שלהם, משקרים לחברים ולהורים כדי לשמור על מעמדם וכשהם כבר נענשים, זה לא גורם להם להפסיק לעשות מה שעשו. האם בני נוער באמת מתנהגים ככה? לא חושבת. לא בכזאת קיצוניות.

"חוץ מזה עצבן אותי שמיליסנט, הנערה שאֶג מתאהב בה, היא כזאת אמיצה ויפה ומלאת ביטחון, ועוד בלונדינית עם שיער מתנפנף. רזה, כמובן. היא עוזרת לו בשעת צרה והיא כמעט מושלמת, פרט לעודף ביטחון עצמי ועקשנות (שזה לא בדיוק פגמים). תגידו, זה לא מעצבן? מה היה קורה אילו מיליסנט היתה שתקנית וסגורה, מתולתלת ועם גזרה מלאה? ובכל זאת זה יופי של ספר, כזה שלא רוצים להניח מהידיים. הוא מלא בכל מה שצריך – הרפתקאות נועזות, רעים וטובים, צדק ונקמה ואהבה – כתוב מעניין וסוחף ומחזיר נושא שהתגעגענו אליו: פיראטים!!!" התרגום נחמד, והנה פרק ראשון לדוגמה. לבני 9 ומעלה.

"הרפתקאותיו של אג – תופת וקרן אור" מאת ג'ף רודקי (מאנגלית: טל ארצי, הוצאת כתר, 295 עמ') – 46 ש"ח באתר ההוצאה (במקום 92 ש"ח מחיר מלא).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה