07 בדצמבר, 2014

ילד יוצא מן הכלל

עטרה אופק מוצאת שני ספרים נהדרים המתארים את המערבולות שמסחררות כל בן ובת, מציפיות ואכזבות מול ההורים ועד גשר על השיניים. והחדשות הטובות הן: אתם נורמלים לחלוטין

#1
האם יש מישהו שלא הרגיש בילדותו, ולו פעם אחת, שהוא מאכזב את הוריו? שהוא מבייש אותם, גורם להם סבל, מכביד עליהם? אם קיים ילד כזה, שתמיד שמח לציית להוריו ולמלא את כל ציפיותיהם עד הגיעו לבגרות, הריני מרחמת עליו מראש ובדיעבד. לכן קל כל כך להזדהות עם ברנבי ברוקט – ילד שכוח המשיכה לא פועל עליו, והוא מרחף אל-על בן רגע אם לא קושרים אליו משקולות. מזכיר לכם משהו? תשתקו רגע.

לרוע מזלו של ברנבי, הוריו שואפים יותר מכל להיות נורמלים, ואין דבר שמרתיע אותם יותר מחריגה מהנורמה, גם כשמדובר בבנם שלהם. ברנבי מנסה לרַצות אותם, אבל לא ממש מצליח להישאר עם שתי רגליים על הקרקע, עד שלהורים נמאס ממנו לגמרי. וזה מה שיפה בספר – הוא מקצין את הסיטואציה עד כדי הזרה מוחלטת: הרי לא ייתכן שהורים ישמחו להיפטר מבנם עצמם ובשרם, ילד מתוק בן שמונה שכל חטאו בכך שהוא "לא מוכן להיות נורמלי"! וכבר שאל מאיר אריאל: "מה, אני לא נורמלי להיות נורמלי?" אז מי פה הנורמלי?

המחבר משיב על השאלה הזאת בשנינות מעודנת, רוויה בהומור דק, ובין השורות נרמזת ביקורת חריפה אך משעשעת על כל מה שזז, כולל בריטים (הסופר עטור הפרסים הוא אירי). ברנבי התמים יוצא על כורחו למסע ריחוף עוצר נשימה ברחבי תבל ובחלל, תוך ניסיונות כושלים לחזור אל הוריו הנוראים ואל אחיו האוהבים שבסידני, אוסטרליה, ובדרך פוגש עוד חריגים דחויים כמותו. האם יישאר תמים גם אחרי שנחשף לעוולות? והאם יהפוך אי פעם לילד נורמלי, כמו כולם? לא רוצה לקלקל לכם עם ספוילרים, אבל הסוף פשוט משגע. האיורים בשחור-לבן של הצייר המהולל מרנינים, התרגום טוב מאוד, והנה גם פרק ראשון לטעימה. ספר שראוי לשכון בכבוד במדף הקלאסיקה לילדים, שככה יהיה לי טוב. תענוג אמיתי לבני 8-12 (ולקריאה בקול לבני 5-7) וגם ההורים ייהנו, באחריות.

"מה שקרה לברנבי ברוקט" מאת ג'ון בויין (מאנגלית: אינגה מיכאלי, אייר: אוליבר ג'פרס, הוצ' ידיעות ספרים, 278 עמ'), 61 ש"ח בחנות "המגדלור", במקום 68 ש"ח מחיר מלא

#2
מאוזן לאוזן

קומיקס עם שיניים. "חיוך" - ריינה טלגמאייר

דבר המומחית שלנו לספרי נוער, שי סלע (15) מצבעון:

"אם אתם מחפשים ספר כייפי שאפשר לבלוע בסופשבוע אחד, זה הדבר בשבילכם: ספר קומיקס שבו מספרת היוצרת, ריינה, סיפור אמיתי שקרה לה כשהיתה בכיתה ו', אחרי שהחליקה ושברה את שיניה הקדמיות (כותרת המשנה לספר במקור היא 'דרמה דנטלית'). העלילה מלווה אותה לאורך ארבע וחצי שנים, כששיניה אינן הסיבה היחידה שלה להתלונן – בנוסף לכך היא מתאהבת בפעם הראשונה, מתמודדת עם חברות מגעילות ובוגדניות ולומדת הרבה על החיים, על הסביבה שלה – ובעיקר על עצמה.

"אם המילה 'קומיקס' מרתיעה מישהו, נא להירגע – זה לא ספר קומיקס שגרתי. הוא שנון ומלא הומור, לעתים חריף ולעתים רך, ומלא ברגעים אמיתיים שכולנו יכולים להזדהות איתם. התרגום מוצלח מאוד, הציורים נהדרים, והסופרת מקסימה ומצחיקה כל כך שבסוף הספר מרגישים כאילו מכירים אותה אישית. זה ספר שישמח כל מי שקורא בלי ניקוד, מקטן עד גדול. עובדה: אחרי שגמרתי אותו מצאתי את אמא שלי יושבת וקוראת בו, מחויכת".

"חיוך" מאת ריינה טלגמאייר (מאנגלית: אורנה כץ, סדרת "העולם האמיתי", הוצ' כנרת, 213 עמ'), 53 ש"ח בחנות "המגדלור", במקום 59 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה