26 במאי, 2014

ילד בלי ריטלין

עטרה אופק מגלה עד כמה היטיב יאנוש קורצ'אק להבין ללבו של ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, עוד לפני בכלל שקראו לזה ככה

"הרי זה ספר על ילד עם ADHD!" אמרה לי חברתי הנבונה ש', כשראיתי את בנה שקוע בקריאת "קאיטוש המכשף". מאחר שבפעם האחרונה שקראתי את ספרו הנפלא של יאנוש קורצ'אק (כשעוד נקרא "יותם הקסם") איש טרם שמע על הפרעת קשב, מיהרתי לקרוא אותו שוב – ונפעמתי. קאיטוש הקטן אכן מתאים לכל המאפיינים ה"שליליים" של התסמין – מתקשה להתרכז בשיעור, נחשב לעושה-צרות סדרתי, אימפולסיבי והיפר-אקטיבי – אבל יוצרו אינו שופט אותו ואינו מחנך אותו, אלא רק מתחבר לראש שלו בצורה מופלאה, עף איתו למרחקים ומניח לו להתבגר בכוחות עצמו, עד כדי כך שלספר הזה אין בעצם סוף.

תמיד מרגש לפגוש סופר ילדים אמיתי, שזוכר מה זה להיות ילד ויודע להיכנס לראש שלו מתוך הזדהות רגשית עמוקה, כי זה נדיר כל כך, ומי כמו קורצ'אק הבין את נפש הילד. אם כשהוא מתאר מה עובר על קאיטוש בכיתה ("קורה שילד שובב נרגע ונהיה שקט, אבל אחר כך, אם רק נכשל פעם אחת, מיד מאשימים אותו כולם"), ואם בבית או ברחוב ("אפשר לחשוב שאף אחד לא עושה שום דבר רע, רק קאיטוש עושה את הכל. הרי יש גרועים ממנו"), וכמה אמיתות צלולות ונכוחות פזורות בין הדפים! עוד דוגמה קטנה – כשאביו של קאיטוש גוער בו, קאיטוש אינו מקשיב אפילו, כי "ככה זה תמיד: כשמבוגרים כועסים מאוד, מפסיק הילד להבין מדוע צועקים עליו, מפני שהוא נבהל. רק שומע רעש באוזניים ובראש. רק מחכה איך זה יסתיים – יתנו לו מכות או לא" (ובימינו – כל עונש אחר). איזה הורה מסוגל לזכור זאת כשהוא מרים קול על ילדו?

קורצ'אק גם לא הכיר את תיאוריית "הצייד בעולם של חקלאים" (שמנקודת מבטה "הפרעת הקשב אינה לקות, אלא צורת פעילות שונה של המוח שיש לה יתרונות במצבים מסוימים"), ובכל זאת העניק לגיבורו כוחות-על דמיוניים והניח לו להבין בעצמו מתי הוא עובר את הגבול, לנזוף בעצמו ולהטיל על עצמו מגבלות. בדרך הוא שוזר מנה גדושה של הומור לצד ביקורת חריפה (ואקטואלית גם לימינו!) על העיתונות, על הפוליטיקה, על המשטרה, על החינוך ועל עולם המבוגרים בכלל. לקראת סיום, סגנון הכתיבה והסיפור משתנה פתאום, כאילו קורצ'אק התחבט איך להמשיך, ובפרק 18 הוא אף "מסביר לקורא מדוע מחק חלקים גדולים מן הפרק הזה" (סטארט-אפ!), אחרי שקרא אותו באוזני ילדים ואחד מהם פחד בגללו וחלם חלומות רעים.

בהקדשה הנוגעת ללב כותב המחבר: "זהו ספר קשה. את הספר הקשה הזה אני מקדיש לנערים חסרי מנוחה, שקשה להם לתקן את עצמם. צריך לרצות חזק, ובהתמדה. צריך לחשל את כוח הרצון. צריך להשתדל להיות אדם מועיל. מוזרים הם החיים, הם כמו חלום מוזר (…) אולי עוד אכתוב פעם את אחריתו של המעשה". אלא שהוא לא הספיק, כידוע. "אין לך מושג כמה הספר הזה עזר לי להבין את הילד שלי, וכמה הוא עזר לו להבין את עצמו," מעידה חברתי ש'. תרגומו המצוין של אורלב פותר את הבלבול בין "מכשף" ל"קוסם", שהיה בתרגומים הקודמים (הציטוטים שהבאתי נלקחו מ"קַיטוש הקוסם" בהוצ' מרגנית, בתרגומה של יוכבד פרימן). לבני 9-12, ולהורים שילדיהם חסרי מנוחה.

"קאיטוש המכשף" מאת יאנוש קורצ'אק (מפולנית: אורי אורלב, איירה: אורה איתן, הוצ' עם עובד, 208 עמ'), 34.50 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 69 ש"ח מחיר מלא

מאחורי הסורגים

איך נכנסים לתחביב המשגע הזה? "יצירות בגומיות" - ג'ון מק'קאן ובקי תומאס



גם הילדים שלכם סורגים צמידים באטרף? גם אתם משפשפים עיניים למראה בנים קשוחים בחולצות מסי, שמעולם לא נחשדו כחובבי מלאכת יד, רכונים מעל נול פלסטי עטור גומיות זעירות, מחלקים צמידים צבעוניים מתוצרתם לכל דכפין ועונדים אותם בעצמם? רוצים לראות אותם מדפדפים בספר לשם שינוי? תנו להם את המדריך הזה (שנראה לי משמים כמו חוברת של בורדה, אבל במו עיני ראיתי שני שובבים מכיתה ג' קופצים עליו כמוצאי שלל רב), ותראו איך הם יודו לכם. יש בו הוראות מפורטות להפליא ליצירת 25 צמידים וקישוטים מגומי-לום, כולל צילומים צבעוניים. לסורגיםות קטניםות שכבר קוראיםות בלי ניקוד (בני 7 ומעלה).

"יצירות בגומיות" מאת ג'ון מק'קאן ובקי תומאס (מאנגלית: הילית בר, הוצ' כנרת, 122 עמ'), 44.10 ש"ח בבוקנט, במקום 49 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה