22 באפריל, 2013

ילדותו השנייה

עטרה אופק מארגנת לכם ערב קריוקי בסלון עם ספר שירים חדש של אהוד מנור, ועוד שני ספרים שכיף לקרוא יחד מתחת לשמיכה

המחשבה הראשונה שעולה למראה הספר המקסים הזה, ובו 18 שירי ילדים ומשפחה מאת אהוד מנור – איך הוא לא יצא כבר לפני שנים? ואיך קרה שזה הספר היחיד עד כה שמנור חתום עליו כמחבר? גם שירי נעמי שמר הופיעו בספר ילדים רק אחרי מותה, והרי היא ומנור היו פזמונאים-משוררים והפליאו לכתוב לילדים. לצד שניים-שלושה שירים לא מולחנים שלו (שלא מצאתי בשירונט), מופיעים כאן כל החשודים המיידיים שדור ההורים העכשווי גדל עליהם: "גלי" היפהפה, "מי ראה את באני שלנו", "מי אוהב את השבת" ועוד, מעוטרים ברישומים עדינים ומלאי רגש. הכי כיף לבלות עם הספר הזה בשירה אדירה עם הדרדסים הפרטיים (אפשר להיעזר ביוטיוב מדי פעם), ולו כדי שיכירו שירי ילדים אמיתיים, יפים ונוגעים. לבני 3-7.

"אמא מבטיחה וסבתא מקיימת" – שירי משפחה מאת אהוד מנור (איורים: רעיה קרס, הוצ' מודן, 34 עמ', מנוקד) – 68 ש"ח

 

 

#2 מונולוג חוץ-גופי

מחשבות מהעולם הבא. "אם אשאר" - גייל פורמן

אם אני לא טועה, זה הספר הראשון שקראתי שבו המספרת היא רוח – רוחה של הגיבורה. מיה, נערה בת 17, שוכבת חסרת הכרה בבית-חולים אחרי תאונת דרכים קשה, שבה איבדה את הוריה ואחיה הקטן ונפצעה אנושות, אבל רוחה ערה ורואה הכל וחושבת ומתלבטת: להישאר – או לשחרר, ולעבור לעולם שכולו טוב? המונולוג של מיה מתרחש לאורך יממה אחת בדיוק, משעתיים לפני התאונה ועד אחרי הניתוח בבית החולים, אבל דרכו אנחנו לומדים להכיר את חייה עד לרגע שבו נקטעו על הכביש, על משפחתה וחבריה ואהבותיה, רואים דרך עיניה מה קורה סביב מיטתה ומלווים אותה במאבקה להחליט "אם אשאר". ספר נוער מרגש ונוגע, כתיבה אמינה וקולחת, יופי של תרגום. לבני 11 ומעלה, כולל תיכוניסטים.

 

"אם אשאר" מאת גייל פורמן (מאנגלית: אורטל אריכה, סדרת "מהעולם האמיתי", הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 172 עמ') – 84 או 58.80 ש"ח בסימניה

 

 

#3 הוא גזר במספריים חתיכה מן השמים

מכיר את אורי גלר? "דוד קוסם" - לאה גולדברג

כן, זה מה שעשה דוד קוסם בשירה הקטן והמתוק של לאה גולדברג, שהפך כעת לספר ילדים מאויר. בשנים האחרונות, לאחר שדעך גל האנתולוגיות של שירי משוררים לילדים, התחיל גל הפוך – שיר בודד, שהתפרסם בעבר כחלק מאסופה, נפרש על פני ספר שלם לגיל הרך, המעניק כעין זכוכית מגדלת לכל שורה או בית בשיר, וטוב שכך. כאן מתואר חלומו של הילד המספר על "דוד קוסם מארץ כשף" ש"בא לעיר החלומות" ועושה בה כל מיני דברים משוגעים ופנטסטיים, שגולדברג מפליאה לתאר בשפתה הציורית ובחריזה מתנגנת ומשוחררת ("הוא הוריד בקיץ גשם/ וקשר אותו בקשת/ ותלה אותו בשמש/ לייבש עם הכביסה"), ושחר קובר היטיב להעניק להם צורה וצבע. לבני 3-7.

"דוד קוסם" מאת לאה גולדברג (אייר: שחר קובר, הוצ' הקיבוץ המאוחד, 28 עמ', מנוקד) – 68 ש"ח או 32 ש"ח באתר ההוצאה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה