15 באוגוסט, 2011

טיסה נעימה

עטרה מכינה אתכם לחופשה המשפחתית עם ארבע המלצות לספרי ילדים (ומבוגרים) שיעבירו את הטיסה / הנסיעה/ הוואקאנס שלכם בשלום

1. מי הכי-הכי
כמה חבל שלא הייתי קטנה כשהספר הזה יצא! גם אני הייתי ילדה של אמא, ששיננה באוזנַי השכם והערב שאני הכי יפה והכי חכמה והכי מוכשרת בעולם, עד שגיליתי שזה לא בדיוק ככה (רק כשהגעתי לתיכון, למרבה הצער והאימה). גור, גיבור הספר היפהפה הזה, קולט כבר בגן שיש ילדים יפים, חזקים וחכמים ממנו – ותוהה איך אמא שלו לא קולטת גם, ומה יהיה כשתגלה שהיא חיה בטעות. צרויה שלו לכדה את הקונפליקט הזה, שיש לכל ילד של אמא, בפרוזה הכי מדויקת וחכמה שאפשר, וכריסטינה קדמון הפליאה לצייר אותה, והכל יחד מרגש ומענג עד אין קץ. מהדורה מחודשת לספר מלפני עשור שלֵחוֹ לא ינוס לעולם.

"ילד של אמא" מאת צרויה שלו (ציירה: כריסטינה קדמון, הוצאת כתר, 28 עמ', לבני 3-6) – 68 ש"ח

 

2. לאה בת מאה

 

מכירים כל מילה. "פזמון ליקינתון" - לאה גולדברג

כחלק מחגיגות יומולדת 100 ללאה גולדברג הופיע גם האוסף המקסים הזה ממיטב שירי הילדים של המשוררת האהובה, ערוך בטוב טעם ומאויר בחן כובש. 26 השירים פותחים ב"מה עושות האיילות", עוברים דרך "לפילה יש נזלת", "מר גוזמאי הבדאי", "מדוע הילד צחק בחלום" ומסתיימים ב"ערב מול הגלעד", כך שאפשר לקרוא אחדים בקול, בהטעמה ובנחת, ואחרים – לשיר כשירי ערש אהובים לטף (כל עוד אינו מתמרד). מומלץ בחום לכל מדף הסמוך למיטה שישנים בה ילדים.

"פזמון ליקינתון: שירי לאה גולדברג" – ליקטה וערכה: יעל גובר (איירה: עפרה עמית, הוצ' דביר-כנרת-זמורה-ביתן, 67 עמ', לבני 3.5 עד 120) – 68 ש"ח

 

3. לוויליאם בהערצה

 

ספרות מוגבר למתחילים. "חייו ומותו של שייקספיר"

אין דברים כאלה – זו התגובה המתבקשת למראה האלבום המהודר להפליא, המכיל אוסף אנקדוטות ופרפרנליה מחייו ותקופתו של שקספיר, לא רק בטקסט סיפורי (המועבר כיומן) – אלא גם בפתקאות הצמודות לדף, במכתבים הטמונים במעטפות, באיורים מקופלים, במפות, במודעות וכמובן בציטוטים מאת ויליאם קשישא, כך שכל עמוד מכיל שלל הפתעות ותגליות. אכן, ים של מידע מעשיר ומשעשע על אחת מדמויות המפתח בתרבות העולמית ועל תקופתה, המאה ה-17 בבריטניה, אבל מי טורח היום להשקיע כל-כך הרבה מאמץ וכסף בפורמט מיושן כזה, שעשוי מנייר ואין בו שום לחצן? אז קודם כל, מחיאות כפיים לעקשנותה של הוצאת שוקן ולאמונתה הבלתי-מתפשרת באיכות, עולם הולך ונעלם. ושנית, אם אתם מכירים מעריצים שרופים של המשורר הדגול, או אספנים מושבעים של אלבומים מהסוג הזה – הנה מצאתם להם את המתנה המושלמת.  

"חייו ותקופתו של ויליאם שקספיר: יומנו של ג'נטלמן ומשורר" – כתבו וציירו: חבורת בריטים עם שמות ארוכים שלא יגידו לכם כלום (שם המתרגם: לא כתוב, הוצאת שוקן, 30 עמודים גדושים להתפקע. למעריצי שיקספיר ושות' – מרגע שלמדו לקרוא ועד שיבה טובה) – 99 ש"ח באתר ההוצאה

 

4. הארי פוטר, לפניך

בקרוב הטרילוגיה. "הנסיך מארץ-ים"- אורסולה ק. לה-גווין

לטעמי, "ארץ-ים" היא סדרת הפנטזיה המשובחת בעולם למתבגרים באשר הם, לא חשוב הגיל. היא מכושפת ומכשפת, סוחפת את הקורא בעקבות גיבוריה למסעות אמיצים אל מעמקי הנשמה, לעימותים בין טוב ורע, אור וצל, חיים ומוות, ארץ וים, ואי-אפשר להפסיק לקרוא, בעיקר כי אתה מרגיש חלק בלתי-נפרד מההרפתקה: "הקוסם מארץ ים" הוא מסע חניכה של נער שיהפוך להיות הרב-מג הגדול בעולם, לא בטרם ילמד שהאויב הנורא מכולם אורב מבפנים; אחריו בא מסע חניכה אכזרי וקורע של ילדה, שמתבגרת בעודה כלואה בתפקיד הכוהנת האחת והיחידה של "הקברים של אטואן"; ולבסוף "החוף הרחוק ביותר", שבו נסיך צעיר מצטרף לרב-מג הדגול ויוצא איתו למשימה נועזת. ותמיד הסוף הוא טוב, אבל כשאתה מגיע אליו, אתה אדם קצת אחר משהיית בתחילת הספר. וזה מה שנקרא ספרות מופת.

והתרגום – גאוני, אין מלה אחרת. ממש כאילו הסדרה נכתבה בעברית. לאן נעלמה תמי כץ-מושיוב? גוגל מזכיר אותה בעיקר בקשר לסדרה הזאת, אי-אז בשנות ה-80, וכפי שתרגומה היה מושלם אז, הוא מושלם גם כיום: למיטב זיכרונן הנוקדני של שתיים מבנות משפחתנו, לא שונה בו פסיק, ובצדק רב. הלוואי שתתרגם במהרה גם את שלושת הספרים החדשים שנוספו לסדרה מאוחר יותר.

3 ספרי סדרת "ארץ-ים" – מאת אורסולה לה-גווין (מאנגלית: תמי כץ-מושיוב, סדרת מרגנית, הוצ' זמורה-ביתן, 236, 188 ו-238 עמ' בכל ספר בהתאמה, לבני 11 ומעלה-מעלה) -76 ש"ח לכל אחד

 

>> להשיג בחנויות ואתרי הספרים וההוצאות



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה