27 באוקטובר, 2014

חוד לי חידה

עטרה אופק תופסת שני ספרים לילדים, אחד לחובבי חידות מתוחכמות וסבוכות, והשני למעריצי STAR WARS מתחילים. לוק, רוצה שאבא יקריא לך?

אוהבים חידות? יאללה נראה אתכם. יש לכם שעון מחוגים, והשעה היא ארבע ורבע. אם מחוגיו ינועו לאחור באותו קצב שהיו נעים קדימה, מתי יראה השעון הזה בדיוק אותה שעה כמו שאר השעונים בבית?

נכון מתחשק לכם לענות "בעוד 12 שעות"? אז זהו, שלא. התשובה טיפה יותר מורכבת, תחשבו על זה בבית (או דברו איתי בפייסבוק). בכל מקרה, הספר המקורי הזה, עם השם המשונה ששובר את השיניים – ווֹרְגֵגָזִיזיצים – מלא בחידות כאלה. שני גיבוריו הצעירים, שני ותומר, נתקלים בדרכם לפעולה בצופים בחללית עם חייזר וטסים בה לכוכב אחר, שם הם עוברים הרפתקה מצמררת וגורל הגלקסיה כולה תלוי בהם, כלומר באינטליגנציה שלהם. הילדים והחייזר לכודים למעשה במצודת החידות של הוורגגא-מה-שמם, והדרך החוצה כרוכה באימוץ המוח לשם פתרון חידות חשיבה והיגיון – חלקן פשוטות יחסית, אחרות מורכבות עד קשות למדי.

אם תהיתי שמא הספר ייזנח למעצבה על השולחן לנוכח פיתויים אחרים שאורבים בביתנו לא' בן התשע, הרי טעיתי בענק. הזאטוט קלט מיד את החידה המצוירת בשער הספר והשתקע איתו על הספה, בלי להציץ בפתרון שמאחור, עד שזעק בניצחון "יששש!". השלב הבא על הספה היה כמובן לשקוע בספר עצמו, ומדי פעם לחזור על הזעקה (אם כי לעתים בהיסוס). אחריו קראתי אני, והריני מודה בצער שלא את כל החידות פיצחתי. למרבה המזל, גורל הגלקסיה ואני לא ממש בקשר. הכתיבה חביבה וזורמת, העיצוב מעניין ומקורי, יופי של אתגר לחובבי חידות חשיבה בני 7-12 וגם לשאר בני המשפחה.

"מצודת החידות של הוורגגזיזיצים" מאת צבי ישראל (איורים: נוני סגול, הוצ' עם עובד, 87 עמ'), 55.80 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 62 ש"ח מחיר מלא

יודה יודה יודה

דה פורס איז סטורנג אין דיס וואן. "ג'דיי הדור הבא" - ג'פרי בראון

"זה הספר הכי טוב בעולם!" כך הגדיר מיודענו א' בן התשע את יומנו של ילד מגלקסיה רחוקה, שנראה ככתוב בכתב-יד וחלקו מצויר כקומיקס לכל דבר. אז נכון שהתואר "הספר הכי טוב בעולם" מתחלף אצל א' בערך פעם בשנה, אבל דומני שזה קצב סביר אצל חובב קריאה אמיתי בכל גיל. בקיצור, הילד רואן מתאר בספר איך תכנן ללמוד בחטיבת הביניים לטייסים ולהפוך לטייס הגדול בגלקסיה, עד שפגש יצור ירוק וקטן בשם יודה שהזמין אותו ללמוד עם חייזרים ורובוטים בבית הספר לג'דיי (העלילה כוללת כמובן שלל רפרורים ל"מלחמת הכוכבים"). דפדוף זריז העלה עיצוב מדליק ותוכן שופע אקשן והומור, כך שאני במקומכם הייתי סומכת על טעמו של המבקר הצעיר והמנוסה. לחובבי הרפתקאות וקומיקס עד גיל 12.

"STAR WARS הג'דיי – הדור הבא", כתב ואייר: ג'פרי בראון (מאנגלית: שחר סמוחה, הוצ' ידיעות ספרים, 160 עמ'), 50.40 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 55 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה