21 באפריל, 2009

זכרון דברים

תערוכת היחיד "ליל שישי" של האמן ארז ישראלי מדגימה צורת זיכרון אישית ואינטימית יותר ומעלה תהיות לגבי זהותו הקולקטיבית של יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בשנים האחרונות יום השואה עבר מטמורפוזה. בזכות הופעתם של אירועי זכרון אלטרנטיביים ויוזמות פרטיות שונות, הפך יום השואה מיום זכרון ממלכתי רשמי ומעונב לכזה בו כמעט כל אחד יכול למצוא את צורת הזכרון המתאימה לו. אנחנו, לדוגמה, בדיוק מהסוג הזה. אלה שלא מתחברים לממלכתיות הרשמית ומעדיפים לציין את היום במעגלים מצומצמים ואישיים יותר.

לפני מספר שבועות, נפתחה בגלריה גבעון תערוכת יחיד חדשה של האמן ארז ישראלי בשם "ליל שישי", המעלה שאלות ביחס לזכרון וסמלים לאומיים דרך עיסוק בשואה. כך למשל, בחלל הכניסה של הגלריה מוצב שולחן ערוך לסעודת יום שישי עליו חגה במעגלים רכבת צעצוע הנושאת את סמל הרייך השלישי. בהמשך התערוכה מוצגת עבודת וידאו בסגנון "עשה זאת בעצמך" בה מדגים ישראלי כיצד ניתן להכין טלאי צהוב באמצעים ביתיים (כמו נס קפה) ובסמוך לה מוצגות "מזכרות שואה" מפוקפקות אותן רכש באתר eBay. שני האובייקטים החותמים את התערוכה ריגשו אותנו במיוחד: הראשון הוא יציקה של מעיל ספר תורה הנדמה במבט ראשון כצמח נבול ומיובש ולאחריו קערת מרק בודדה שכמו נלקחה או נותרה כשריד אחרון מהשולחן הפותח את התערוכה.

יום השואה שחל היום ויום הזכרון לחללי צה"ל המקדים את יום העצמאות שיחול בשבוע הבא הם הזדמנות מצוינת לעצור לרגע ולהרהר באותו מושג חמקמק של הזהות האישית והקולקטיבית שלנו. התערוכה המדויקת והחשובה של ישראלי מעוררת את השאלות הללו כמו גם רבות אחרות ותספק לכם נקודת התחלה טובה לאותו דיון פנימי.

"ליל שישי", תערוכה של ארז ישראלי – גלריה גבעון, גורדון 35, תל אביב, טל: 03-5225427

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה