25 בדצמבר, 2017

ולקחת לך השראה

תערוכת האופנה והקולנוע המושקעת והמרגשת, "ז'ה טם, רונית אלקבץ", חוגגת את חיי היוצרת, המוזה והאישה הכי מעוררת השראה וגעגועים. ז'דור, מון אמור

תמיד מתגעגעים. רונית אלקבץ, יוצרת, אייקון אופנה, מוזה (צילום: גבריאל בהרליה, 2011)

 

 

לא תאמינו מה עשינו בשישי שעבר (וגם לכם כדאי): איפסנו כל ילד ובן זוג במסגרת המתאימה, ונסענו למוזיאון העיצוב בחולון לראות את התערוכה המרגשת והמדוברת (ובצדק) "ז'ה טם, רונית אלקבץ". לא יכלו לבחור שם הולם מזה:

מאחורי דלתות המוזיאון שהוחשכו במיוחד, מחכה לכם הצצה אינטימית לגרדרובה, למגירות, לפריטים הקטנים ולפיסות חיים מוחשיות מהיוצרת, התסריטאית, השחקנית, הבמאית, אייקון האופנה, המוזה הפמיניסטית והאישה העצמתית שהלכה מאיתנו לפני שנה וחצי (הרבה יותר מדי מוקדם). בקומת הכניסה, אחרי שתעברו מסכים שקופים עליהם מוקרנים פניה הגדולים (מתוך הסרט "ולקחת לך אישה"), תגיעו מיד לגולת הכותרת: השמלה הצהובה מבית לאנוון, שעיצב אלבר אלבז בהשראת השמש התל אביבית, ושלח לה במיוחד לרגל שבוע האופנה 2015 בתל אביב, מונחת בקופסה שקופה על הרצפה ומשתקפת על מראת תקרה, כך שנראה כאילו רק לפני רגע רונית ריחפה בה יחפה על הראנוויי (רגע איקוני שמוקרן על כל מסכי התערוכה בכל כמה דקות במקביל).

בעוד 30 סצינות מעין אלו, שהורכבו מעשרות פריטי הוט-קוטור ואביזרי אופנה יפהפיים, תיחשפו לפסיפס חייה של מי שהיוותה צומת בין עולם הקולנוע לבין אופנה גדולה מהחיים. חלק מהפריטים נלבשו על שטיחים אדומים מסביב לעולם, בחתונתה או על במות הטקסים. את חלקם שירטטה בעצמה (כבוגרת לימודי עיצוב אופנה), ואז הזמינה ממעצבי-עילית אך מעולם לא הספיקה ללבוש (ואכן מוצגים תפורים למחצה). חלקם הופיעו בסצינות זכורות בסרטיה ואז אותרו או שוחזרו שוב בדייקנות. וכולם משלימים לכדי דיוקן מרהיב של בעלת הגרדרובה הכי יצירתית וייצרית שהיתה לנו. באולם המרכזי, תוזמנו לטייל על מזח מוזהב מוקף בובות שעיצב בדמותה ויקטור בלאיש, לצד מסכים המקרינים חומרי ארכיון, וידאו-ארט, קטעים מסרטיה ורגעים מכוננים. יש גם שערי מגזינים בכיכובה, צילומים נדירים, תסריטים עם הערות בכתב ידה, מכתבים מדירותיה בפריז, תכשיטים, שולחן האיפור האישי, אולם הקרנה לכל סרטיה, ועוד חומרים מרתקים מתחנות שונות בחייה.
 
היסטוריונית האופנה והאוצרת הראשית – יערה קידר, מספרת שהכל החל כשאחיה של רונית, שלומי אלקבץ, שותפה ליצירה והמנהל האמנותי של התערוכה, התייעץ עימה מה לעשות עם מאות הפריטים שרונית אספה, שמרה בקפידה ואף קיטלגה בפתקים בהם רשמה לאן ומתי לבשה כל בגד (שלבסוף נתרמו למוזיאון). כך שנדמה כאילו רונית, שהייתה מעורבת בהלבשת דמויותיה, יצרה סקיצות ותיכננה כל אנסמבל לבוש – מהשיער ועד הנעליים – התכוננה לתערוכה כזו בדיוק, שחוגגת את חייה בכל מובן אפשרי. בואו להתפעם, להתגעגע ולשאוב ממנה השראה מחדש.

התערוכה "ז'ה טם, רונית אלקבץ" – עד 30 אפריל 2018 (דמי כניסה: 35 ש"ח)
במוזיאון העיצוב חולון, פנחס איילון 8, חולון. למועדי שיחות גלריה – בואו הנה

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה