29 באפריל, 2015

והרי הוא ילד דוב

עטרה אופק חוזרת לספר "דב ושמו פדינגטון" ומגלה בו קסם רב והמון נחמה לילדים עם נטייה להסתבכות בצרות. ויש גם המלצונת על ספר מתח לחובבי הז'אנר

מה סוד קסמו של פדינגטון? קשה לעמוד עליו מיד. למעשה, לא חשבתי בכלל להמליץ עליו כאן, כי זכרתי אותו כספר-ילדים בריטי חביב, כתוב נחמד, ותו לא. אבל כשראיתי איך א' בן ה-9 וחצי, חובב מושבע של הרפתקאות נועזות ופנטזיה מתוחכמת, שמח לגלות כאן עותק מהמהדורה החגיגית שיצאה לכבוד הסרט ("היי, אני מת על הספר הזה!") ואיך הוא מתנפל עליו ושוקע בו בשקיקה, הרמתי גבה והבנתי שיש פה משהו שנסתר מעיני.

על כן שבתי וקראתי בו, ואז הבנתי: כל ילד (בעיקר בנים, כמדומתני, בתקווה שלא יתנפלו עלי פה שוחרי השוויון המגדרי: מנסיוני כאמא וכאמא-של-אמא, על בנות כועסים פחות, פשוט כי הן עושות פחות נזקים בבית) מרגיש לפעמים כמו מין פדינגטון שכזה: יצור מסורבל ומגושם, די קלוּלֶס, שמתפרץ יום בהיר אחד לחייה של משפחה שיכלה בוודאי להסתדר הרבה יותר טוב בלעדיו, שלא תמיד יודע איך להתנהג וגורם המון נזקים ממש בלי כוונה. אלא שבניגוד למצופה, הזוג הבורגני והיבשושי שאימץ את פדינגטון מתגלה כצמד הורים מושלמים: הם אולי נראים בריטים "סחים" ושמרנים, אבל למעשה הם ההורים הכי זורמים ומכילים בעולם, וגם כשהדב המאומץ עושה להם בושות ופאדיחות איומות, הם מקבלים הכל באהבה. אדרבא: מרגע שהופיע בביתם, הם לא יכולים לתאר לעצמם את חייהם בלעדיו.

מאז ומתמיד אני אומרת שספר ילדים טוב (בעיקר לקטנים), גם אם הוא קשה ומפחיד וסבוך ועצוב, חייב להכיל בתוכו נחמה, לפחות בסוף. אז זה בדיוק מה שהספר הזה מציע, ולא רק בסופו אלא ממש מהפרק הראשון: נחמה גדולה, ענקית. למרבה השמחה, הוא גם מצחיק ומשעשע וחמוד. התרגום של אברהם יבין מעולה כתמיד, והנה פרק ראשון לטעימה. תענוג גדול לבני 4-8.

"דב ושמו פדינגטון" מאת מייקל בונד (מאנגלית: אברהם יבין, הוצ' אחוזת בית, 123 עמ', מנוקד), 39 ש"ח בחנות הספרים "המגדלור" במקום 76 ש"ח מחיר מלא

קשה כשאול

היינו שם. "הקנאה" - הלן גרמיון

היינו שם. "הקנאה" – הלן גרמיון

 

הספר הבא נמסר לידידי חובב ספרי המתח, העו"ד המלומד נעם אושרי (עקב ניסיונו העשיר בתחום הקנאה), והוא ממש נהנה, אבל ממש. וכך כתב לי בקיצ-קיצור:

"מדובר במותחן פסיכולוגי מיוחד במינו, המשלב בעלילתו את כאב המשפחות שבניהן נעלמו בארגנטינה של אמצע שנות ה-80. המעברים בין הזדהות עם הדמויות בסיפור לבין התיעוב שמתעורר כלפיהן גורמים לקורא כמוני טלטלה נפשית כמעט בכל פרק, עד לתוצאה הקשה והמפתיעה בסופו. מרתק ושווה". עוד פרטים כאן, וגם פרק ראשון לטעימה.

"הקנאה" מאת הלן גרמיון (מצרפתית: שירן בק, הוצ' כתר, 332 עמ'), 62.10 ש"ח באתר ההוצאה במקום 69 ש"ח מחיר מלא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה