18 בינואר, 2016

התפוח והעץ

עטרה אופק מסיימת לקרוא את רב המכר האוטוביוגרפי והבלתי ייאמן של ג'אנט וולס, ומבינה עד כמה אמת כואבת היא הסיפור הכי טוב. וליובל אברמוביץ' יש חדשות בשבילכם: ספרים כן גדלים על העצים

האם גם אתם נתקפים לפעמים חששות שמא המשפחה שלכם קצת מופרעת, ושאולי לא היטבתם להעניק לילדיכם רקע ביתי נאות כדי שיתפתחו לבוגרים נאורים וראויים? אם כן – אל דאגה: הספר הזה יספק לכם את הנחמה האולטימטיבית. כי זוג הורים בלתי-אחראיים ומרוכזים בעצמם יותר מאלה של הסופרת קשה להעלות על הדעת (אם כי שניהם טובי לב ושוחרי טוב) – ובכל זאת יצאו לפחות שלושה מארבעת ילדיהם מוצלחים למהדרין, כלומר בוגרים עצמאיים ומאושרים בחלקם. ואף שחיי המשפחה המתוארים בספר מזעזעים עד בלתי-נתפסים – חיים על הקצה, מתגלגלים בזוהמה, מכונמים, קופאים מקור וכמעט גוועים ברעב – הרי שהכל קרה באמת ובתמים. זו ההיסטוריה האמיתית של ג'אנט וולס, עיתונאית שגדלה בארה"ב באמצע המאה שעברה וכותבת על עצמה ועל משפחתה בשמותיהם האמיתיים, בלי להסתיר דבר, גם לא את העובדות המבישות והנוראות ביותר.

אולי משום כך התקשיתי אשתקד, כשהספר יצא, לצלוח אותו מעבר לפרקים הראשונים. הרגשתי שהבטן מתהפכת לי, שלא אצליח ללוות את הילדה הזאת ואת משפחתה בלי לסבול עד מוות. אבל ידעתי שאשוב אליהם, כי מההתחלה ברור שמדובר באנשים אמיתיים ומרתקים ששווה לקרוא את סיפורם, כי אי-אפשר להמציא סיפור כמו שלהם, שבאמת עולה על כל דמיון, ולכן גם אי-אפשר שלא להתחבר אליהם, למרות הכל. פשוט חיכיתי לזמן הנכון, שיהיה לי כוח להכיל את כולו, והנה הוא בא, וקראתי אותו בשקיקה עד הסוף. ואני לא מצטערת לרגע.

כי איזה עוד הורים יגידו לילדיהם הרעבים שסנטה קלאוס הוא המצאה מטופשת, וכמה מסכנים הילדים שמאמינים בו ומקבלים לחג המולד מתנות מפונפנות מפלסטיק – כשאבא של ג'אנט ואחֶיה יוצא איתם למדבר בליל החג ומעניק להם במתנה כוכב מכוכבי השמים לפי בחירתם, אחרי שהוא מלמד אותם על הכוכבים ומסלולם? שהרי מתנות הפלסטיק יחזיקו מעמד בקושי שנה, ואילו הכוכבים שהילדים בחרו יישארו שלהם עד קץ כל הדורות! ואיזו אמא הומלסית מקסימה שמחטטת בפחי האשפה של ניו-יורק יכולה להגיד לבתה האמידה והבוגרת שלא, תודה, היא לא צריכה שום דבר, אולי רק טיפול אפילציה?

כי כן, ההורים המופרעים האלה מתוארים אמנם בעיניים מפוכחות ופקוחות לרווחה, אבל בלב חומל ומכיל. וכל משך הקריאה את מתפעמת – איך היא הצליחה, ג'אנט הקטנה והנחושה, לשרוד ולהתבגר כדי לספר כל כך יפה את הסיפור הקשה אך המופלא שלה (בזכות בעלה השני, לפי דברי התודות בתחילת הספר), שהקורא מתחבר אליו בכל נימי נפשו ולוקח ממנו מטען סמוי, שמתפענח באטיות ומבלי משים, כמו שכל ספר טוב אמור לעשות לנפש הקורא. התרגום טוב מאוד. חבל, חבל שתחמיצו.

"טירת הזכוכית" מאת ג'אנט וולס (מאנגלית: דורית בריל-פולק, הוצ' מודן, 320 עמ') – 59 ש"ח בחנות המגדלור (במקום 94 ש"ח מחיר מלא)

 

 

תרשום, תרשום

אחד שיודע, אבל באמת. "הרעיון" - יובל אברמוביץ'

אחד שיודע, אבל באמת. "הרעיון" – יובל אברמוביץ'

גילוי נאות: אני מכירה את המחבר זה כעשור, עבדתי איתו לא פעם ולא פעמיים, ויש לי רק מלים טובות להגיד עליו. נדיר למצוא שילוב כזה של איש עסקים שאפתן ויוצר פורה שניחן גם ביושרה ובהגינות, לצד רעיונות מקוריים ותעוזה, ובנוסף לכל גם בנאדם ממש נחמד. בשעתו ערכתי את ספרו המצליח "הרשימה" ואף המלצתי עליו כאן, אבל בספר החדש לא הייתי מעורבת כלל וראו זה פלא – יצא אחלה ספר.

במה מדובר? אם ספרו הקודם נועד לעזור לקוראיו לבטא חלומות גנוזים ואפילו להגשים אותם, בהשראת סיפורו האישי של המחבר ושל אחרים שהעזו והצליחו, גם הספר החדש מציע סוג של focusing – אבל הפעם בכיוון העסקי, גם אם התקציב שלכם מוגבל עד לא קיים. במהלך שיווקי נדיב וחמוד, פיזר המחבר בסופשבוע האחרון מאה עותקים חינם מספרו ברחבי תל-אביב, ואם לא מצאתם אחד, לכו לדפדף בו בחנות, ומי יודע, אולי תתרשמו ותיקחו אותו הביתה. שלושת הפרקים הראשונים כאן.

"הרעיון – מחלום למציאות" מאת יובל אברמוביץ (הוצ' הרשימה, 279 עמ') – 71.10 ש"ח בבוקנט (במקום 79 ש"ח מחיר מלא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה