15 בדצמבר, 2013

הפנייה לצילום

תערוכת צילומי העיתונות "עדות מקומית" טלטלה אותנו ופתחה את העיניים. יש מה לראות גם מחוץ לאינסטגרם

פעם בשבוע, במוצאי שבת, אנחנו נדבקים לטלוויזיה למשך כמה דקות ואסור לנשום לידינו, כדי שלא נחמיץ שנייה מהפינה החביבה עלינו, "סיכום עולמי". במשך כשלוש דקות יורד עלינו מבול של קטסטרופות מכל רחבי העולם – אינסוף אסונות טבע ואדם, רק תבחרו – ובסופו אנחנו מרגישים שבחרנו לחיות במקום הכי נפלא ורגוע על פני כדור הארץ. בראשון בבוקר התחושה הזאת מתפוגגת, כמובן, וככה כל שבוע מחדש. סוג של הרגל.

לכן מיהרנו בשלישי שעבר לפתיחת התערוכה "עדות מקומית" במוזיאון ארץ ישראל, שהפכה מזמן למסורת תרבותית. תערוכת צילומי העיתונות הנחשבת, שמציינת השנה עשור, מציגה את תמונות השנה החולפת בארץ ("עדות מקומית") ובעולם (World Press Photo) . לרגל העשור, הוצגו השנה צילומים נבחרים מכל שנות התערוכה – והתוצאה הייתה סיכום תקופתי ויזואלי עוצמתי במיוחד.

אחרי שני סיבובים מקיפים בתערוכה (עם כוס יין ביד והתחזות לצוות של CNN, הכי כיף) יש לנו מבזק חדשות דרמטי בשבילכם: החיים לא משהו. אנשים עושים המון דברים רעים אחד לשני. יש סבל על פני כל הגלובוס (לא צריך להידחף – יש מספיק לכולם) וכל זה מצטלם בצורה עוצרת נשימה. בלי לחטוא בסופרלטיבים שחוקים, אם תקשיבו לנו ותמהרו לשם – צפויה לכם חוויה לא פשוטה, אבל חזקה, חשובה ומיוחדת מאד. מתוך 7,500 הצילומים שהוגשו השנה לתחרות על ידי 300 צלמים, בחר חבר השופטים בצילום של מרים אלסטר ("פלאש 90") לתמונת השנה: אלסטר, האישה הראשונה שזוכה בתחרות (אבל לא האחרונה!) צילמה את נשות הכותל מתפללות תחת אבטחה משטרתית כבדה, והניגוד בין הנשים השקועות בתפילה לבין הנשים שתפקידן להגן עליהן יצר צילום מעולה (בתמונה למעלה). התרגשנו מהסדרה "שקופים" של הצלם דן חיימוביץ, שצילם עובדי קבלן בישראל, ומסדרת השנה של אוריאל סיני ("גטי אימג'ס") שתיעד ישראלים במהלך מבצע עמוד ענן. תמונה של דיוויד בלאט העגמומי בתחפושת ליצן, שצולמה במהלך צילומים עבור "עזר מציון" על ידי אילן ספירא, קראה לנו להתבונן בה שוב ושוב – ורק במבט שלישי זיהינו שמדובר במאמן הלאומי.

זה לא סוד שיש לנו צלמי עיתונות מדהימים בארץ. כמה חבל שהם לא מרוויחים שכר שמעריך את העבודה המצוינת שהם עושים, כמו שאר חבריהם האמנים. יכול להיות שמישהו לא מעוניין בתיעוד מטלטל ולא מתפשר של מה שקורה כאן, אצלנו? לאאא, לא יכול להיות. וזו רק מחשבה אחת מתוך רבות שחזרנו איתן הביתה, בגשם. המחשבה השנייה הייתה, איפה לעזאזל שמנו את המצלמה הדיגיטלית. מהיום אנחנו לא זזים בלעדיה מהבית.

התערוכה "עדות מקומית" (אוצרת: מורן שוב) – מחיר כניסה – מבוגר 48 ש"ח (הנחות והטבות לזכאים); מחיר כניסה בשעות המיוחדות לתערוכה זו (חמישי 20:00-22:00, שבת 14:00-22:00, בהן תערוכות אחרות במוזיאון סגורות) – 30 ש"ח.
התערוכה תוצג עד 18.1.14 במוזיאון ארץ-ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, טל': 03-6415244. שעות פתיחת התערוכה – ראשון – רביעי, 10:00 – 16:00, חמישי 10:00 – 22:00, שישי 10:00 – 14:00, שבת 10:00 – 22:00.
לפרטים נוספים – אתר המוזיאון
; אתר התערוכה; לאתר הרשמי של World Press Photo.

 

התרגשנו. מתוך התמונה של אילן ספירא

 

תבדקו לנו שמן/מים. מתוך התמונה של אורן זיו

 

אחותנו למאבק. מתוך התמונה של דן חיימוביץ

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה