11 באוגוסט, 2014

הפוגה הומניטרית

עטרה אופק מסמנת לכם 6 ספרים שאתם חייבים אתכם על החוף ביוון: מהאחרון והכיפי של עירית לינור, ועד רומן המתח של קינג שלא יתן לכם לעצום עין. שקט, אל תפריעו לנו לשקוע

במבצע חיסול מיוחד לקיץ (no pun intended!) ריכזתי למענכם צרור המלצות קצרות על שישה ספרי מבוגרים, לפי הסדר – שלושה שקראתי במו עיני, שניים שקראה סבתא של שי סלע, והאחרון עינג את חברתי היקרה ש'. הכינו את המדפים:

#1
נכון שנהיה טרנדי לאחרונה לא לסבול את עירית לינור, אבל אני מתה עליה, מה תעשו לי? בעיקר כי היא מצחיקה ולוקחת את עצמה בקלות. בפיד שלי בפייסבוק אין איש מלבדה שיורה לתומו סטטוס קצר ונונשלנטי ולנגד עיני המשתאות צובר סיפתח של מאה לייקים תוך פחות מדקה (נשבעת!), אבל היא האחרונה שתעשה מעצמה עניין. לכן אני מרשה לעצמי להצהיר על ספרה החדש: לא כל-כך הצלחתי להתחבר לדמויות המרכזיות ובעיקר לא לגיבורה המספרת, שהיא מניאקית מחושבת וחסרת מצפון – ואילו חברתי הנבונה י' חולקת עלי מכל וכל, חולה על הגיבורה, בלעה את הספר בשקיקה תוך יממה ואף צחקה והתרגשה ממנו. בכל מקרה שתינו מסכימות שזה ספר שממש, אבל ממש כיף לקרוא. יודעת לכתוב, הבת-אלף.
"גברת ורבורג" מאת עירית לינור, הוצ' אחוזת בית, 365 עמ'.

#2

פיוט לעת ערב. "גדר חיה" - דורית רביניאן

ב"גדר חיה" היפה מגוללת הגיבורה ליאת את סיפור אהבתה הטעון לחילמי הפלסטיני, סיפור שלא יכול היה להתרחש אלא הרחק מכאן (בניו-יורק), אבל האם די באהבה ובמשיכה גופנית לוהטת כדי לגשר על התהום הפעורה בין רומיאו מרמאללה ליוליה מתל-אביב? ועד כמה מהדהד בכל זה הסכסוך המתמשך בין העמים האויבים, ועוד בימים רגישים אלה? התשובה נרמזת גם בכותרת הספר. שפתה של רביניאן פשוטה אך פיוטית, בהירה ומשכרת, ותיאוריה המדויקים מכניסים את הקורא עמוק לכל סצנה והופכים אותה בדמיון לסרט צבעוני ומרגש. הסוף קצת ביאס אותי, אני מודה, אבל הספר מרתק, מענג ומעורר מחשבות.
"גדר חיה" מאת דורית רביניאן, הוצ' עם עובד, 344 עמ'.


 

 

#3

אבל זה כל הקסם. "צפור אחוזת קסם" - זלדה


"חזרתי מנסיעה קצרה של רגע בעיניך, רעננה כים" – אפשר לקרוא שורה כזאת ולא ליפול שדודים? זלדה מוכרת לרבים בזכות שיריה המושרים, אבל האוסף העשיר הזה מיצירותיה של המשוררת הדתייה מהווה בעצם חלון הצצה מפעים לנפשה של יוצרת מורכבת ומהפנטת, רוחנית וסוערת, שגם היטיבה לצייר ולכתוב סיפורים ואגדות, רשמים ומכתבים מרגשים.
"ציפור אחוזת קסם": זלדה – כתבים וציורים. הוצ' עמותת זלדה, 177 עמ'.

 

 

 

#4

אנחנו אוהבים שמיינעס. "האמת על הזמנים המשונים האלה" - אדם פולדס

מי היה מאמין שנתאהב בגבר שמן, מכוער, לא כל-כך חכם ובנוסף לכך – אחד שאין לו גרוש? אבל זה בדיוק מה שקורה במהלך הקריאה בספר – מסע מרגש שגורם לנו לאהוב את האנטי-גיבור שלו ולהתפלל בסתר ליבנו שיצליח במשימתו המוזרה.
"האמת על הזמנים המשונים האלה" מאת אדם פולדס, מאנגלית: דנה אלעזר-הלוי, הוצ' אחוזת בית, 356 עמ'.

#5

קינג, אתה מלך. "דוקטור סליפ" - סטיבן קינג


מי שאוהב את סטיבן קינג יאהב גם את ספר ההמשך ל"הניצוץ". הסופר מערבב כאן במקצועיות שפע של תופעות על-טבעיות – שאמנם הופיעו כבר ב"קארי", "המגדל האפל", "הערפל", "החצי האפל" ועוד מיצירותיו הידועות – אבל מה שלא יהיה, זה בהחלט מותח.
"דוקטור סליפ" מאת סטיבן קינג, מאנגלית: אינגה מיכאלי, הוצ' מודן, 507 עמ'.

#6

ד"ש מאהוד. "האנאלפביתית שידעה לספור" - יונס יונסון


לא לחינם הפך הספר השוודי הזה לרב-מכר: הוא אינטליגנטי ומהנה בטירוף, גירוי אינטלקטואלי משובח עם הומור מקסים, שיצחיק את הקורא העברי עוד יותר בזכות התבלין הישראלי בעלילה (שבה מבליחים בין השאר שמעון פרס, ציפי ליבני ואהוד אולמרט). הסיפור חוצה עמים ותרבויות לאורך סוף המאה הקודמת וראשית המאה הנוכחית, ומערבב בין אמת ובדיון בצורה יפהפייה וחכמה, מצחיקה ויצירתית. בקיצור, ספר מגניב לגמרי.
"האנאלפביתית שידעה לספור" מאת יונס יונסון, משוודית: רות שפירא, הוצ' כתר, 383 עמ'.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה