09 בינואר, 2019

הכהנא הגדול

הארכיון של עמנואל כהנא, מחלוצי המעצבים הגרפיים והפרסומאים בישראל, נפתח לציבור ומציע לראשונה הדפסים מעשרות מודעות נוסטלגיות שתופסות את ראשית ימי תרבות הפנאי המקומית. בואו להציץ בתנ"ך הפרסום המקורי

לא בטוחים אם אי פעם קרה לכם שמצאתם אוצר. ולא ברמת פיסטוק בשקית פקאנים או משהו במידה שלכם בסייל של COS. אלא אוצר אמיתי, כמו הארכיון השלם של הפרסומאי, היוצר, האמן ומחלוצי המעצבים בישראל – עמנואל כהנא. נוסטלגופילים? תחזיקו חזק:

ב-2015, כשנה לאחר שנפטר אביו, החל דניאל כהנא, אוצר וחוקר אמנות במקצועו, לעבור על מאות הסקיצות, הכרזות, המודעות והיצירות שעיצב אביו עמנואל, החל משלהי שנות ה-50 ועד ראשית שנות ה-2000, המסכמים 5 עשורים של יצירה קליגרפית מרהיבה. חלקן עבור סרטי הקולנוע הגדולים שיובאו ארצה, להן עיצב עמנואל אדפטציה בעברית בפונטים שהמציא, או כאלו שיצר מאפס. חלקן פרסומות שסיגנן עבור המותגים הגדולים בתעשייה המקומית – אמקור, תדיראן, פז, אתא, לודזיה, מיץ עסיס, ועוד. וכולן נשתמרו היטב בארכיון הסטודיו שלו בתל אביב. לאחר שדאג לצלם את כולן בעזרת צלם מוזיאון ישראל, פתח דניאל לפני חודשיים את חנות הסטודיו הרשמית, המציעה לראשונה העתקים ברמה הגבוהה והקרובה ביותר למקור, ובכל פורמט שתרצו – החל מפוסטר בגודל המקורי ועד הדפס על קוביית עץ הולנדי מהממת.

האוסף נולד מעט לאחר שעלה עמנואל ארצה ב-58'. כבוגר האקדמיה לאמנויות יפות בבוקרשט, התקבל לעבוד כגרפיקאי במשרדי הפרסום הראשוניים שפעלו כאן ("פרסום בס", "באוור"), עד שפגש את חיים פלד הפרסומאי, וביחד עם אלי מאיר (בעל בית דפוס ידוע), הפכו לשלישייה מובילה בתחום; הוציאו מאות כרזות קולנוע שליוו את עידן פריחת המסך הגדול ולמעשה פיתחו את התנ"ך של עולם הפרסום, שלאגר אחרי שלאגר: "קזבלן", "אלדוראדו", "אקסודוס", "חיים נפלאים", ועוד. בכל פעם מחדש, דאג עמנואל לעמד נכון את כוכבי הענק (סינטרה, סופיה לורן, קרי גרנט או קתרין הפבורן), להוסיף את משפטי הבאזז של פלד, שניסחו את הפורמט כולו ("סוף סוף על הבד!" "מלאכת מחשבת, כולה הוד וגאון", "קפיצות מגובה 200 מטר!") ולעטר בטיפוגרפיה שהמציא ואינה חוזרת על עצמה לעולם, בהשראת עולמו הפנימי. בשנות ה-70 הקים משרד פרסום עצמאי, בו לבסוף היה אחראי על כל ההליך, מהקריאייטיב ועד האותיות הקטנות ביותר, ונתן ביטוי ליצירתיות המחדשת שבערה בו ובראה עולם שלם.  

בין לבין, יצר כאמור פרסומות מסחריות מהממות, לוגואים וסלוגנים זכירים, והיה אף שותף לקמפיין הראשון ששילב פרזנטורים ידוענים, בו נפגשו 3 גאונים על סט אחד: 'שלישיית גשר הירקון' עם יהורם גאון; שהוזמנו לככב בפרסומת עבור מזגני תדיראן של בני גאון; בעיצוב עמנואל כהנא, ובכן – אמן גאון. דניאל בנו מבטיח להמשיך ולהעלות עוד אוצרות מהארכיון, כך שתוכלו להפוך בקלות את המסדרון שלכם למנהרת זמן, ולתפוס משהו מדון דרייפר האמיתי.

הדפסי כרזות מקוריות בעיצוב עמנואל כהנא – החל מ-180 ש"ח
להשיג במגוון גדלים ומסגרות בחנות הסטודיו הרשמית. לפרטים פייסבוק, אינסטגרם

 

cahna1

 

פונטים חדשים שלעולם לא חוזרים על עצמם. פרסומות בעיצוב עמנואל כהנא

פונטים חדשים שלעולם לא חוזרים על עצמם. פרסומות בעיצוב עמנואל כהנא

 

cahna3

 

cahna6

 

cahna5

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה