18 באפריל, 2012

ההומור מנצח

מוזיאון "בית יוסף באו" מציג באמצעות עשרות עבודות גרפיות, ספרים ושירים – את סיפור חייו הבלתי אפשרי של מי שכתב בדיחות ונשאר אופטימי, גם בזמן זוועות השואה

סמוך לשדרות רוטשילד בתל אביב, בדירה צנועה, מסתתר מוזיאון מיוחד במינו, ששימש במשך 40 שנה כסטודיו של יוסף באו, ועומד בימים אלו בסכנת סגירה. באו, מחלוצי האנימציה בישראל, היה גם קולנוען, צייר, אמן פלסטי, מעצב גרפי, בלשן, מו"ל, איש מודיעין, צלם, סופר ומשורר, לאו דווקא בסדר הזה.

עד שהלך לעולמו, לפני כעשר שנים, שמר באו תמיד על חוש הומור, אופטימיות ומורל גבוה (שבאו לידי ביטוי ביצירותיו השונות), אפילו כששהה במחנה הריכוז פלאשוב בפולין, שם הכיר וגם נשא לאישה את רבקה. סיפור חתונתם הסודית והתגנבותו של יוסף למחנה הנשים כשהוא מחופש לאישה  – הופיע שנים לאחר מכן בסרטו של שפילברג "רשימת שינדלר". כשעלו בני הזוג ארצה בימי קום המדינה, הרבה יוסף לעסוק ולפתח את תחום האנימציה בישראל, כתב ספרי בדיחות, עיצב את הכותרות והאריזה הגרפית לסרטים קלאסיים כמו "סלאח שבתי", "קזבלן", "עמוד האש", "8 בעקבות אחד" ועוד. במוזיאון ובאתר המיוחד שהקימו בנותיו על שמו, תוכלו לראות את הפרסומות (מהראשונות שנראו בארץ) וכרזות בפונטים קלאסיים מקוריים שיצר למותגים כמו "אמישראגז", "אסקימו לימון" או "שק"ם"; את כל שמונת ספריו שתורגמו לשפות שונות, ציורים ועבודות שהוצגו בתערוכות בחו"ל; איורים וקריקטורות שיצר; מכשור קולנועי זעיר שבנה במו ידיו; ושלל אוצרות נוסטלגיים בתחומי שירה, טיפוגרפיה, ריגול, אהבת הארץ בכלל והשפה העברית בפרט.

בימים אלו מעלות בנותיו צלילה והדסה את המופע "החיים הם אושר", המציג את סיפור החיים המרתק של הוריהן, שהצילו מאות יהודים בשואה (הודות למסמכים שהכין עבורם יוסף) ובליווי בדיחות ושירים שכתב. בקרו בגלריה שבאתר, או בואו לתמוך במוזיאון ולראות במו עיניכם מפעל חיים אופטימי ומעורר השראה במיוחד.

מוזיאון ותיאטרון "בית יוסף באו" – הביקור והמופע בתשלום ובתיאום מראש. ניתן להגיע בקבוצות.
ברדיצ'בסקי 9 (ליד "הבימה"), תל-אביב. לפרטים ולתיאום ביקור: טל' 054-4212730 (הדסה) או 054-4301499 (צלילה), www.josephbau.com

 

משחקי מילים זה אנחנו. עבודה של יוסף באו


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה