19 ביוני, 2014

גם אני אחרת

עטרה אופק סוגרת את שבוע הספר עם מסע הרפתקאות צבעוני ומותח שמעניק תוכן חדש למושג "האחר", ועם הנוסח של אמא בינה אופק לקלאסיקה של אנדרסן

כמה חופרים לנו, ובעיקר לילדים שלנו, עם כל מיני אמרות וביטויים שצריך להפנים – האחר הוא אני, סבלנות וסובלנות, השלום מתחיל בתוכים (או בתוכיות) – עד שהמלים מתרוקנות מתוכנן; וכשנתקלים בשונות בולטת כמו צבע עור, ומפנימים התייחסות מעליבה גורפת ל"שונים" כאלה מצד הסביבה הקרובה, זה לא ממש עובד. אבל כשקוראים או שומעים סיפור מרתק על חוויה מכוננת מחייהם של ילדים שונים כאלה, שמסופר בפשטות נוקבת ומעוררת הזדהות, ה"אחר" מתקרב פתאום ל"אני" והם הופכים אחד.

זה מה שעשתה תמר ורטה-זהבי ב"מולו וצגאי". היא נפגשה עם פליטים מאפריקה, שנאלצו לברוח מארצם כילדים כדי להציל את חייהם, לעתים קרובות ללא אב ואם שיגנו עליהם, שמעה מהם סיפורים קורעי לב והפכה אותם לספר ילדים, בעזרת המאיירת והעורכת שהצטרפו אף הן למפגשים. המסע הקשה שעברו התאומים הקטנים והאמיצים, גיבורי הספר, מתואר כהרפתקה צבעונית ומותחת, אך הקושי והסבל שלהם מובלע בעדינות בין השורות ומחלחל עמוק פנימה. הכפולה המסיימת, שמספרת "איך נולד הספר שלנו", עם צילומיהם המחייכים של ארבעה מהפליטים הצעירים שסיפקו השראה לספר, מרתקת לא פחות מהסיפור עצמו, והאיורים ברוח אפריקנית נהדרים. לבני 4-8.

"מולו וצגאי" מאת תמר ורטה-זהבי (איירה: סילביה כביב, הוצ' כנרת, 31 עמ', מנוקד) – 47.20 ש"ח בבוקנט, במקום 59 ש"ח מחיר מלא

זה אמיתי מפלסטיק

הזמיר של מלך סין - הנס כריסטיאן אנדרסן

אז מה אם אני משוויצה פה באמא שלי, לא מגיע לה? המון שנים לא יצא ספר ששמה מתנוסס על כריכתו, אז אם עכשיו יצא אחד כזה, לא אשוויץ בו? ברור שכן. סיפורו הידוע של הנס כריסטיאן אנדרסן על הזמיר האפרפר, שהנעים בזמרתו המופלאה למלך סין עד שהוחלף בזמיר מלאכותי ומהודר, זכה ברבות הימים לשלל גרסאות ועיבודים, אבל את הנוסח של אמא שלי אני הכי אוהבת, מה תעשו לי? במיוחד שאני נורא אובייקטיבית (בחיי!). אני אוהבת את השפה הפשוטה והמתנגנת, את התיאורים הליריים ואת ההתייחסות הרגשית כל-כך לדמויות בסיפור, האופיינית כל-כך לאמא שלי שהיא כולה לב. וחוץ מזה היא גם מוכשרת. יופי של ספר, והאיורים המרהיבים גדושים בפרטי פרטים שמכניסים את סין ישר הביתה. לבני 4-8.

"הזמיר של מלך סין" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן (נוסח עברי: בינה אופק, איירה: אלאמר סטרוז, ספריית פועלים, 35 עמ', מנוקד), 50.50 ש"ח באתר ההוצאה, במקום 56 ש"ח מחיר מלא

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד באופנה